Springen naar inhoud

De maan beweegt weg van de aarde!

• Log in om te kunnen reageren

oenuh

oenuh

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:37

Hey,

Ik heb ergens gelezen dat elk jaar de maan 5cm van de aarde weg beweegt. Kan iemand dit bevestigen please???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:43

Ja da's (volgens mij) waar.Hij heeft een eliptische baan.

oenuh

oenuh

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:45

Ja da's  (volgens mij) waar.Hij heeft een eliptische baan.

Ik bedoel dus wel dat hij elk jaar steeds 5cm verder weg beweegt of is dit niet waar?

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:46

Ja en ik zeg volgens mij wel.

Google: "Daardoor neemt de lengte van de dag met 0,0015 seconden per eeuw toe en wordt
de afstand tussen de Aarde en de maan 1,5cm per eeuw groter. ... "

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:52

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt ( door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.

oenuh

oenuh

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 15:53

Ja en ik zeg volgens mij wel.

Google: "Daardoor neemt de lengte van de dag met 0,0015 seconden per eeuw toe en wordt

nee, dan heb ik niks gezegd

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 november 2004 - 17:43

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt (door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.

Ik heb wel eens gehoord, dat door dammen in de zee te leggen, de Maan dichter bij de Aarde zal komen te staan. Denken jullie dat dit waar is?

oenuh

oenuh

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 18:19

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt (door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.

Ik heb wel eens gehoord, dat door dammen in de zee te leggen, de Maan dichter bij de Aarde zal komen te staan. Denken jullie dat dit waar is?

nee de maan oefent dan hoogtens een hogere zwaartekracht oo de zee uit

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2004 - 12:46

nee de maan oefent dan hoogtens een hogere zwaartekracht oo de zee uit

1) Lijkt me niet. "de maan oefent een hogere zwaartekracht uit" . Hoe wil zij dit doen zonder in massa toe te nemen? Het enige wat ik denk dat er gebeurd is dat het water minder verplaatst wordt door de aanwezigheid van de dam.

2) Ik dacht mij goed te herinneren van een episode op discovery over planeten dat de maan elke eeuw niet 1,5 cm verwijderd maar 3,75 cm. Hier kan ik natuurlijk ook naast zitten :shock:

• Gast

Geplaatst op 22 november 2004 - 04:30

De maan veroorzaakt door zijn zwaartekracht 2 getijdegolven op aarde waar de aarde als het ware " onderdoor" draait en daardoor wordt afgeremd.
Actie = reactie dus de maan wordt door deze getijdekracht juist versneld en komt dus in een steeds hogere baan om de aarde.
Dit is ong. 1.5 cm per jaar!
De getijdengolven sleuren de maan in feite met zich mee!

Dit proces heeft er al toe geleid dat de aswenteling van de maan gelijk is geworden aan zijn omlooptijd en zal eindigen als ook de aarde dezelfde daglengte heeft gekregen als de maan.
Dan staan de getijden als het ware stil en ontstaat er evenwicht.

Maar het kan ook zijn dat de maan uiteindelijk in het heelal verdwijnt, dit moet nog maar eens berekend worden want ik weet het niet zeker.

• Gast

Geplaatst op 02 december 2004 - 21:44

Is het nu 1,5 per jaar of per eeuw, per jaar lijkt me nogal veel :shock:

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2004 - 21:49

Eeuw

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2004 - 22:08

Eeuw

Dit is echt 1.5 cm per jaar!!

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2004 - 07:24

Werkelijk? Ik las dit namelijk en.. :shock:

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2004 - 07:39

misschien kan je beter een nauwkeurige bronvermelding geven dan google: google is geen site, maar een zoekmachine.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures