De maan beweegt weg van de aarde!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 30

De maan beweegt weg van de aarde!

Hey,

Ik heb ergens gelezen dat elk jaar de maan 5cm van de aarde weg beweegt. Kan iemand dit bevestigen please???

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Ja da's (volgens mij) waar.Hij heeft een eliptische baan.

Berichten: 30

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Ja da's  (volgens mij) waar.Hij heeft een eliptische baan.
Ik bedoel dus wel dat hij elk jaar steeds 5cm verder weg beweegt of is dit niet waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Ja en ik zeg volgens mij wel.

Google: "Daardoor neemt de lengte van de dag met 0,0015 seconden per eeuw toe en wordt

de afstand tussen de Aarde en de maan 1,5cm per eeuw groter. ... "

Berichten: 510

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt ( door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.

Berichten: 30

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Gamer schreef:Ja en ik zeg volgens mij wel.

Google: "Daardoor neemt de lengte van de dag met 0,0015 seconden per eeuw toe en wordt

de afstand tussen de Aarde en de maan 1,5cm per eeuw groter. ... "
nee, dan heb ik niks gezegd

Berichten: 683

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt (door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.
Ik heb wel eens gehoord, dat door dammen in de zee te leggen, de Maan dichter bij de Aarde zal komen te staan. Denken jullie dat dit waar is?

Berichten: 30

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt (door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.
Ik heb wel eens gehoord, dat door dammen in de zee te leggen, de Maan dichter bij de Aarde zal komen te staan. Denken jullie dat dit waar is?


nee de maan oefent dan hoogtens een hogere zwaartekracht oo de zee uit

Berichten: 270

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Vortex29 schreef:
Dat klopt. Dit komt toch ook omdat de maan de aarde afremt (door de wrijving tussen zee en land) Omdat de aarde daardoor langzamer gaat draaien wordt dit gecorigeerd door de afstand tussen maan en aarde te vergroten.
Ik heb wel eens gehoord, dat door dammen in de zee te leggen, de Maan dichter bij de Aarde zal komen te staan. Denken jullie dat dit waar is?
nee de maan oefent dan hoogtens een hogere zwaartekracht oo de zee uit
1) Lijkt me niet. "de maan oefent een hogere zwaartekracht uit" . Hoe wil zij dit doen zonder in massa toe te nemen? Het enige wat ik denk dat er gebeurd is dat het water minder verplaatst wordt door de aanwezigheid van de dam.

2) Ik dacht mij goed te herinneren van een episode op discovery over planeten dat de maan elke eeuw niet 1,5 cm verwijderd maar 3,75 cm. Hier kan ik natuurlijk ook naast zitten :shock:

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

De maan veroorzaakt door zijn zwaartekracht 2 getijdegolven op aarde waar de aarde als het ware " onderdoor" draait en daardoor wordt afgeremd.

Actie = reactie dus de maan wordt door deze getijdekracht juist versneld en komt dus in een steeds hogere baan om de aarde.

Dit is ong. 1.5 cm per jaar!

De getijdengolven sleuren de maan in feite met zich mee!

Dit proces heeft er al toe geleid dat de aswenteling van de maan gelijk is geworden aan zijn omlooptijd en zal eindigen als ook de aarde dezelfde daglengte heeft gekregen als de maan.

Dan staan de getijden als het ware stil en ontstaat er evenwicht.

Maar het kan ook zijn dat de maan uiteindelijk in het heelal verdwijnt, dit moet nog maar eens berekend worden want ik weet het niet zeker.

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Is het nu 1,5 per jaar of per eeuw, per jaar lijkt me nogal veel :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Eeuw

Berichten: 510

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Eeuw
Dit is echt 1.5 cm per jaar!!

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

Gamer schreef:Google: "Daardoor neemt de lengte van de dag met 0,0015 seconden per eeuw toe en wordt

de afstand tussen de Aarde en de maan 1,5cm per eeuw groter. ... "


Werkelijk? Ik las dit namelijk en.. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De maan beweegt weg van de aarde!

misschien kan je beter een nauwkeurige bronvermelding geven dan google: google is geen site, maar een zoekmachine.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Reageer