[Mechanica] Behoud van energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

[Mechanica] Behoud van energie

Hallo,

Als energie relatief is (je kan meebewegen met een voorwerp of niet, je potentiele energie is groter tov van lager gelegen ondergrond) hoe kan je dan spreken over "de" totale energie van het universum?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Behoud van energie

t.o.v. dat punt waar de Grote Boem plaatsvond?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Behoud van energie

De totale energie van het universum (als constante!) zou gedefinieerd kunnen worden als de energie die gemeten kan worden vanuit het inertiaalstelsel van het massamiddelpunt van het universum.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Mechanica] Behoud van energie

Misschien met Einsteins formule E=mc². Ik zou durven beweren dat de totale energie onafhankelijk moet zijn van de plaats of bewegingstoestand van de waarnemer. Dit volgens de ART die iedere waarnemer dezelfde natuurwetten laat vinden.

Er is zelfs een theorie die zegt dat de totale energieinhoud van het heelal 0 is. Dan is wel de potentiële energie(gravitatie) van massa's negatief, het nulpunt ligt op oneindige afstand van die massa's. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Mechanica] Behoud van energie

Misschien met Einsteins formule E=mc². Ik zou durven beweren dat de totale energie onafhankelijk moet zijn van de plaats of bewegingstoestand van de waarnemer. Dit volgens de ART die iedere waarnemer dezelfde natuurwetten laat vinden.
Hier zou ik in kunnen volgen. Maar jammer genoeg ken ik niets van relativiteitstheorie (zou ik me toch eens mee moeten bezighouden.)
Er is zelfs een theorie die zegt dat de totale energieinhoud van het heelal 0 is. Dan is wel de potentiële energie(gravitatie) van massa's negatief, het nulpunt ligt op oneindige afstand van die massa's. :)
Dit lijkt me te sterk hypothetisch.
De totale energie van het universum (als constante!) zou gedefinieerd kunnen worden als de energie die gemeten kan worden vanuit het inertiaalstelsel van het massamiddelpunt van het universum.
Maar dan vraag ik me af, als je die zo definieert, kun je dan garanderen dat die constant blijft? Zou je dan zo kunnen de behoudswet falsifieren/bevestigen?

Berichten: 200

Re: [Mechanica] Behoud van energie

\(E^2 = p^2 +m^2\)
, deze formule is Lorentz invariant. (natuurlijke eenheden)

Reageer