wisselschakelaar probleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

wisselschakelaar probleem

Hallo,

Ik heb het volgende probleem, ik heb 4 halogeen spots in de gang die ik allen aan en uit wil kunnen doen met 2 wisselschakelaars (1 aan het begin 1 aan het eind). Nu heb i de schakelaars er te hangen en aangesloten volgens het plaatje op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotelschakeling. Nu is het geval dat ik 1 lamp prima kan schakelen maar als ik de 3 anderen er op aansluit branden 3 heel zacht en schakelt het ook niet meer goed aan en uit. Degene die alleen goed werkte die schakelt nu feller of zachter en die andere 3 branden gewoon heel zacht en bij schakelen gaan ze uit.

Kan iemand mij vertellen wat er fout zit? dat het bij 1 lamp perfect werkt en meerdere helemaal fout gaat

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselschakelaar probleem

Hoe heb je die drie andere lampen aangesloten?

Berichten: 201

Re: wisselschakelaar probleem

Klinkt alsof je een paar lampen serie hebt geschakeld... Het schakelschema ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Ik weet de correcte pictogrammen niet op het moment maar ik denk wel dat je het begrijpt.

p.s. Als iemand denkt dat hierin iets niet klopt zeg het dan A.U.B.
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: wisselschakelaar probleem

ik weet wel zeker dat dit niet klopt. Rammelslakje kan twee groepjes lampjes aanzetten of uitzetten onafhankelijk van elkaar, maar niet zoals Ocram wil, beneden aan de trap allemaal aandoen, en op de overloop allemaal weer uit.

Edit>>>>>>>>>>>>>>>

dit klinkt vaaglijk alsof die ene netjes ná de schakelaars staat, en die andere drie op één van de twee leidingen tussen de schakelaars in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselschakelaar probleem

...dit klinkt vaaglijk alsof die ene netjes ná de schakelaars staat, en die andere drie op één van de twee leidingen tussen de schakelaars in.
Aan zo iets zat ik ook te denken. Vandaar mijn vraag.

Het kan ook zijn dat één of beide wisselschakelaars niet goed zijn aangesloten. Zo'n ding heeft 3 aansluitingen, dus 2 kansen om het fout te doen. De "moeder" is meestal gekenmerkt met P (phase), L (line) of een rood kleurmerk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: wisselschakelaar probleem

Als één van die schakelaars niet goed is aangesloten, moeten allevier de lampen toch eigenlijk hetzelfde gedrag vertonen (tenminste, als dat het enige probleem zou zijn). :)

Aangezien ocram het probleem heeft, vraag ik me af of hij kan tekenen wat hij gedaan heeft. Volgens mij moet het er zó uitzien (ik meen tenminste dat elke lamp de volle 230 nodig zal hebben, dus heb ik ze parallel gezet)

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: wisselschakelaar probleem

Dit is het correcte schema Jan.

Hoewel ik het schema nog niet duidelijk voor ogen heb, heb ik de indruk dat Ocram 3 lampen vanaf de bovenste wisselschakelaar bedient en 1 lamp vanaf de onderste wisselschakelaar.

Ik ben ook benieuwd naar het schema van ocram.

Berichten: 2

Re: wisselschakelaar probleem

kk hier is de schema, maar heb maar 3 lampen ingetekend maar het idee is hetzelfde

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: wisselschakelaar probleem

En die lijkt dus als twee druppels water op de mijne, en is dus correct. Conclusie: het schema is mogelijk niet goed uitgevoerd:

Je omschrijving van wat de lampen doen doet me denken dat je de draden wel eens als hieronder geknoopt zou kunnen hebben:



Afbeelding

Schakelaars beide links (in deze tekening): onderste lamp brandt fel (normaal) drie stuks doen niks.

Eén schakelaar naar rechts: niets brandt

Schakelaars beide rechts: het groepje van drie komt in serie met de ene onderaan, gevolg, elke lamp krijgt maar 115 V en alle vier de lampen branden flauw
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer