gesmolten zout geleiding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

gesmolten zout geleiding

Ik las zojuist dat een gesmolten zout ook elektrische stroom geleidt, en dat er heel effectieve batterijen bestaan die gevuld zijn met gesmolten zout als elektrolyt. (je moet ze dus wel opwarmen voor gebruik)

Wil dat zeggen dat bij smelten een zout ook volledig dissocieert in ionen zoals in een oplossing, of zit dat toch anders?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 654

Re: gesmolten zout geleiding

Een zout bestaat op zichzelf al uit ionen, maar in vaste vorm is het in een kristalrooster waarbij de kristalstructuur over het algemeen verhindert dat er een elektrische stroom kan onstaan. In vloeibare fase kunnen deze ionen los van elkaar bewegen, waardoor er een stroom kan gaan van a via het zout (b) naar c. Ik denk dat de ionen inderdaad helemaal los van elkaar komen dus.

Onder voorbehoud :)

Berichten: 704

Re: gesmolten zout geleiding

w_oute_r schreef:Een zout bestaat op zichzelf al uit ionen, maar in vaste vorm is het in een kristalrooster waarbij de kristalstructuur over het algemeen verhindert dat er een elektrische stroom kan onstaan. In vloeibare fase kunnen deze ionen los van elkaar bewegen, waardoor er een stroom kan gaan van a via het zout (b) naar c. Ik denk dat de ionen inderdaad helemaal los van elkaar komen dus.

Onder voorbehoud :)
anders is er geen stroomgeleiding. De twee voorwaarden voor het lopen van een stroom:

1. er zijn geladen deeltjes

2. deze deeltjes kunnen zich onafhnakelijk bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: gesmolten zout geleiding

Als men dus lang genoeg een spanning over gesmolten keukenzout zet dan zou men dus al het Cl van het Na scheiden, omdat alle Cl-ionen naar de positieve en alle Na-ionen naar de negatieve elektrode stromen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: gesmolten zout geleiding

Het lijkt me niet dat je die ionen als ionen zou kunnen scheiden, het elektrisch veld wordt dan gigantisch sterk. Maar een neerslag van natrium op de ene elektrode, en ontwijkend Cl2 gas aan de andere lijkt me dan wel een redelijke veronderstelling. Lijkt me de enige methode om lading te laten stromen, m.a.w. om geleiding door de smelt te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: gesmolten zout geleiding

Om even door te gaan op het keukenzout-voorbeeld: wat is de smelttemperatuur van keukenzout? En wat voor zouten worden er gebruikt in die 'zoutaccu's, bij welke temperaturen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: gesmolten zout geleiding

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_battery

soms heb je met heel simpele zoekwoorden ineens "bull's eye" (anders was ik in mijn topicstart ook nooit over die batterij begonnen, had er nog nooit van gehoord) En ik kan daar niks aan toevoegen, ben zelf vragende partij hier, dus ik laat het maar bij de link.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: gesmolten zout geleiding

Gesmolten zouten zijn eigenlijk prima electrolieten met een groot geleidingsvermogen. Bovendien zijn de overspanningen voor de electrochemische reakties heel laag zodat je in principe een accu of batterij met een heel lage inwendige weerstand zou kunnen maken,

Maar de materiaalkundige problemen daarbij zijn praktisch onoplosbaar. Bij temperatuurwisselingen gaat alles kapot. De gesmolten carbonaatbrandstofcel vertoont een heel sterke "kruip"van de gesmolten electroliet in en langs de keramische materialen met als resultaat kortsluiting. Dat allemaal vanwege die hoge temperatuur ( ongeveer 800 graden Celcius)

De natrium-zwavel accu kan bij veel lagere temperaturen werken. Niet met gesmolten maar met vaste electroliet. Met daarin zuurstof-ionen O(=) die de gehele geleiding verzorgen, dus met een transportgetal van een. Dat is ideaal omdat er daardoor aan beide electroden geen concentratiepolarisatie optreedt. De temperatuur, omstreeks 200 graden, moet ook hierbij dag en nacht constant gehouden worden. Bovendien zijn gesmolten Na en S beide al gevaarlijke stoffen bij die temperatuur.

Al met al zijn de materiaal problemen te groot om tot een praktische toepassing te komen. Er is overigens wel al veel mee ge-experimenteerd en je vindt ze in veel leerboekjes wel beschreven. Maar over de materiaalkundige problemen daarbij wordt meestal gezwegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer