[goniometrie] pi - rad - graden - gon

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

[goniometrie] pi - rad - graden - gon

ik heb dit jaar weer wiskunde en ben er heel slecht in.

Nu zit ik met een opdracht die ik niet echt begrijp

2,25 pi =…………. rad = …………° =…………..gon

1,5 rad = ………… pi = …………° =…………..gon

212° =…………..gon =………… pi =………… rad

520 gon =………… ° =…………rad =………… pi

weet iemand hoe ik dit het moet oplossen ?

al het hulp is welkom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

google rad deg gon

http://en.wikipedia.org/wiki/Degree_(angle)
In mathematics, angles in degrees are rarely used, as the convenient divisibility of the number 360 is not so important. For various reasons, mathematicians typically prefer to use the radian. In this system the angles 180° and π radians are equal, or equivalently, the degree is a mathematical constant ° = π/180. This means, that in a complete circle (360°) there are 2π radians. The circumference of a circle is 2πr, where r is the radius.

With the invention of the metric system, based on powers of ten, there was an attempt to define a "decimal degree" (grad or gon), so that the number of decimal degrees in a right angle would be 100 gon, and there would be 400 gon in a circle. Although this idea did not gain much momentum, most scientific calculators still support it.

An Angular mil is a 1/1000 of a radian, which is convenient for survey and distance estimations due to simple trigonometry.
:)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zelfs al in het Nederlands:

http://nl.wikibooks.org/wiki/Omrekenen_van...n_eenheden/Hoek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

Die dingen met pi zijn al radialen, die moet je dus alleen vermenigvuldigen met de waarde van pi om het concrete aantal radialen uit te drukken.

Bijvoorbeeld 2.25
\(\pi\)
:) 2.25*3.14159 :) 7.06858 rad. "pi" op zich is geen eenheid om hoeken in uit te drukken.

Verder geldt: een cirkel heeft 2
\(\pi\)
radialen = 360o (graden) = 400 gon (decimale graden). Dus voor radialen naar graden doe je maal
\(\frac{360}{2\pi}\)
, enzovoort.

Voorbeeld:

212o =
\(212\cdot\frac{2\pi}{360} = \frac{53}{45}\pi\)
:) 3.700 rad

en 212o =
\(212\cdot\frac{400}{360} = \frac{2120}{9}\)
:) 235.556 gon.

(edit) oh, Jan was me voor :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

passe schreef:ik heb dit jaar weer wiskunde en ben er heel slecht in.

Nu zit ik met een opdracht die ik niet echt begrijp

2,25 pi =…………. rad = …………° =…………..gon

1,5 rad = ………… pi = …………° =…………..gon  

212° =…………..gon =………… pi =…………  rad

520 gon =…………  ° =…………rad =…………  pi  

weet iemand hoe ik dit het moet oplossen ?

al het hulp is welkom
Wat heb je geleerd over pi, rad, ° en gon?

Probeer hier iets over op te schrijven!

En stel dan je vragen!

Berichten: 4

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

we hebben pas 1 keer les gehad, en niet veel info, we hebben geen boeken, maar alles staat op computers op school, die we op onze laptop moeten zetten, maar er staat niet al te veel info in.

aankomende week gaan wij op intro week en wilde eigenlijk voor die tijd mijn huiswerk af hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

passe schreef:we hebben pas 1 keer les gehad, en niet veel info, we hebben geen boeken, maar alles staat op computers op school, die we op onze laptop moeten zetten, maar er staat niet al te veel info in.

aankomende week gaan wij op intro week en wilde eigenlijk voor die tijd mijn huiswerk af hebben
Waar volg jij les? Ben je zomaar verondersteld een laptop te hebben? :)

In "mijn tijd" deden we (ik toch) alles met de hand.

Berichten: 4

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

ik zit in venlo op de gilde opleidingen.

ze hebben sinds kort een nieuwe systeem, we hebben daarbij ook geen boeken, maar moeten we met een laptop op het intranet van de school onze theorie van af halen, en alle opdrachten.

maar ik wordt niet wijs uit de theorie wat er staat, dus vandaar dat ik het hier vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

Bij ons waren er voorzieningen voor mensen die geen internet hadden thuis... erg eerlijk is dat systeem toch niet, je zou zo moeten voor twee kinderen op die school twee laptops moeten kopen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

Vraag is, is Passe er nou uit of niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [goniometrie] pi - rad - graden - gon

Passe, met alle bovenstaande informatie moet je er zeker uit kunnen komen. Lukt het toch niet, post dan eens wat je precies niet begrijpt of waar je vastloopt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer