Springen naar inhoud

waterstof en benzine

• Log in om te kunnen reageren

wooter

wooter

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2006 - 21:10

Hallo,

Wie weet dit?

Wat gebeurt er als ik puur waterstof toevoeg aan het benzine mengsel in mijn auto?

Groeten,
Wooter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 september 2006 - 21:18

Pure waterstof is gasvormig bij atmosferische druk en kamertemperatuur. Ik weet niet hoe goed gasvormig waterstof oplost in benzine, maar ik denk dat het niet erg zal lukken.

Mocht het op een of andere manier toch mogelijk zijn om waterstof in significante hoeveelheden op te lossen in benzine, dan lijkt het me geen goed doen voor de prestaties van de motor: waterstof ontbrandt vele malen makkelijker dan benzine, en ik stel me voor dat de ontbrandingen dan ook veel te vroeg in de slag plaats zullen vinden waardoor de motor of niet zal lopen of zwaar zal gaan pingelen.

Maar ik heb geen experimentele gegevens hierover - wellicht zit ik ernaast!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2006 - 21:19

Met het mengsel zelf zal niks gebeuren (voor zover je het tot een mengsel kan krijgen). Als je dan probeerd met je auto te rijden, dan zal je je motor opblazen.
"Meep meep meep." Beaker

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2006 - 09:30

Benzine heeft een onstekingstemp van ca. 300gr. celcius. Als waterstof bij hogere temp. ontsteekt is het op zich o.k.
Als de onsteektemp lager licht zal het mengsel vroegtijdig ontbranden en krijg je last van het zogenaamde pingelen. Een effect dat slecht is voor de motor.

Maar als het wel wil lukken dan moet je iets doen aan de lucht-brandstof verhouding. Ten eerste verbranden in het mengsel alle waterstofatomen dan pas de koolstof atomen. Een te rijk mengsel zal dus een roetwalm opleveren.
Met iets meer lucht zal ook de koolstof verbranden.
Het eerste wiel was echt niet rond

• Gast

Geplaatst op 24 juli 2007 - 02:53

Je moet je waterstof niet bij je benzine doen, maar bij je luchttoevoer. Dan rekent je injectie minder zuustof, en zal er minder benzine bijdoen, terwijl je door de zuurstof gedeeltelijk te vervangen door brandstof(waterstof) toch een complete verbranding krijgt.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2007 - 21:35

Het is me niet duidelijk wat Wooter wil met zijn vraag. Als hij zijn auto meer wil laten presteren lijkt me waterstof geen oplossing.
De suggestie van gast-john om waterstof met de luchttoevoer te mengen klink mij onlogisch in de oren, want een zekere hoeveelheid waterstof heeft voor een volledige verbranding minder zuurstof nodig dan eenzelfde hoeveelheid benzine (op mol-basis). Hiermee zal de injectie geen rekening houden, zodat er geen optimaal mengsel zal worden bereikt.
Ook ik verwacht dat de motor hevig zal gaan pingelen.
Het oplossen van waterstof in benzine is geen optie omdat waterstof niet in significante hoeveelheden in benzine oplost.
Elektrochemici doen het vol spanning

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2007 - 22:53

Voor de prestaties zal het sowieso geen goed doen, waar je het ook bijmengt.

Beperkende factor voor het vermogen van een automotor is de hoeveelheid lucht die je erin krijgt, niet de hoeveelheid brandstof. Om die reden zorgt mengen van vloeibare oxidator (lachgas) ook voor aanmerkelijk hogere prestaties, zij het kortstondig.
Victory through technology

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 13:58

Maar wat doet lachgas dan bij raceauto's? in films zie je dat soms dat ze lachgas bij de benzine of de luchttoevooer doen. De auto gaat dan sneller rijden, maar waarom?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 september 2007 - 14:00

Maar wat doet lachgas dan bij raceauto's? in films zie je dat soms dat ze lachgas bij de benzine of de luchttoevooer doen. De auto gaat dan sneller rijden, maar waarom?

Het is (onder de juiste omstandigheden) een oxidant. (more)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 17:26

Is het dan niet eenvoudiger om een zuur bij de benzine te mengen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 september 2007 - 17:48

Is het dan niet eenvoudiger om een zuur bij de benzine te mengen?

Wat had je daarmee willen bereiken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 17:51

Gewoon, dan is de luchttoevoer toch niet meer nodig? maar ik bedoel dan wel een zuur met een zuurrest met veel O in.
En als de luchttoevoer wel nog nodig is, dan heeft dat toch nog het zelfde effect zoals lachgas?

• Gast

Geplaatst op 26 september 2007 - 20:06

Een motor waarvoor geen zuurstofaanvoer van buiten nodig is, is een raketmotor zoals we die kennen uit de ruimtevaart. Maar bij een auto voegen we geen oxydator toe aan de benzine. Oxyderende gassen toevoegen aan de lucht, die naar de carburator gaat, kan eventueel wel. Zo gaat het bij lachgas dat zich gedraagt als "lucht" met 33% zuurstof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures