Onderwerp eindwerk natuurwetenschappen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Onderwerp eindwerk natuurwetenschappen

Ik moet dit schooljaar(6e jaar Aso) een eindwerk maken binnen een vakgebied.Omdat ik van plan ben om volgend jaar Fysica te studeren zal ik in dit vakgebied een onderwerp kiezen.Nu dacht ik direct aan de relativiteitstheorie(speciale en algemene),maar twijfel aan de wiskundige bagage die er aan vasthangt.Nu heb ik enkele vragen hierover:

-Zou ik die van de speciale (lorenztransformaties) nog kunnen vatten zonder te veel inspanning ?

-Zou ik die van de algemene (tensoren) kunnen vatten?

-Zou ik de wiskunde van de quantummechanica kunnen vatten?

Mijn kennis van deze natuurkunde is niet wiskundig,of zou ik beter overwegen van de wiskunde uit deze natuurkunde weg te laten en van mijn eindwerk een klein populair-wetenschappelijk boekje maken?

Kunnen jullie mij ook de nodige boeken(liefst),(sites?) aanraden om deze wiskunde te kunnen vatten ?

Of vinden jullie dit een onmogelijke job en kunnen jullie mij een ander onderwerp aanraden?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Onderwerp eindwerk natuurwetenschappen

Lorentztransformaties lijken me goed te doen voor een eindejaars aan de middelbare school (die natuurkunde heeft gehad, tenminste :) ). Tensoren worden volgens mij al veel lastiger (zo niet gewoon niet te doen), en quantummechanica ook - tenminste, als je er wat berekening mee wilt doen. De globale concepten erachter zijn niet zo heel lastig te vatten, maar dan blijf je inderdaad steken in een populair-wetenschappelijke insteek. Maar met de Lorentztransformaties kun je met je huidige wiskundekennis volgens mij een heel eind komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Onderwerp eindwerk natuurwetenschappen

Lees anders eens de minicursus ART en de minicursus SRT door. Er is ook nog een minicursus introductie in de QM.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer