Andere methode

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 59

Andere methode

Hallo,

soms vraag ik mij af of er geen andere methode bestaat dan differentiëren en itegreren waarmee je hetzelfde kan berijken...

bestaan deze? zoja, welke?

of is dat onmogelijk en zoja, waarom?

groeten
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Andere methode

Zeg dan eerst eens wát je precies wil bereiken... De vraag is mij onduidelijk nu.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 59

Re: Andere methode

wel...ik vraag me gewoon af of er een andere wiskundige techniek bestaat, losstaand van infinitesimaalrekening, maar waarmee je wel hetzelfde kan bereiken als met infinitesimaalrekening

*en waarmee je dan misschien de daarop voortbouwende wiskunde eenvoudiger kunt formuleren

ik zou zelf niet weten hoe het moet...we begonnen bij het begrip functie, en die moet je zien in een coordinatenstelsel, en daarop is de analyse verdergebouwd die ik nu reeds ken

om een andere techniek te vinden, zouden we volgens mij geheel van dat coordinatenstelsel moeten afstappen (want vanaf daar kan je volgens mij niets anders dan de huidige infinitesiameelrekening uitvinden) enja...dan moet je ook het begrip 'functie' anders gaan formuleren enzo...

ik vermoed dat er in de geavanceerdere wiskunde wel technieken bestaan die de infinitesimaalrekening veralgemenen (zoals Lebesgue-integralen, of heb ik het daar fout?)

groeten
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Andere methode

Analyse, vaak ook wel infinitesimaalrekening, steunt op limieten. De twee grote 'peilers', differentiaalrekening en integraalrekening, gaan allebei uit van een basisbegrip (respectievelijk de afgeleide en de integraal) die een limietstand zijn van een zekere uitdrukking.

De toepassingen ervan zijn echter heel breed, vandaar mijn vraag (opnieuw): wat wil je precies (kunnen) bereiken, maar dan zonder afgeleide en integraal?

Van een integraal zijn er vele 'varianten', i.e. definities. De bekendsten zijn de Riemann integraal (die klassiek als eerste aangeleerd wordt) en de Lebsegue integraal, die jij net aanhaalde. Deze laatste laat toe dat een grotere klasse van functies geïntegreerd kunnen worden, maar indien ze ook Riemann-integreerbaar zijn, vallen ze wel samen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Andere methode

Maar je moet je niet vastklampen aan een coordinaaten stelsel. Je kan ook gewoon een functie beschouwen die van één verzameling een element van een andere kopelt.
ik vermoed dat er in de geavanceerdere wiskunde wel technieken bestaan die de infinitesimaalrekening veralgemenen (zoals Lebesgue-integralen, of heb ik het daar fout?)  
Ik denk (maar weet het niet precies) dat topology is waar je naar toe wil dan kan je, zoals ik eens gelezen metriche rumtes gaan invoeren ed om dan bv de stelling van de impliceiete functie te kunnen bewijzen.

Ik denk als je naar die technieken gaat je meer regorius te werk kunt gaan maar vermoedt dat het er niet eenvoudiger op wordt versta alleen nog wat specefieker.

Groeten.

Reageer