Singulariteit

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 43

Singulariteit

Ik zelf vind deze de theorie over singulariteit tot nu toe de meest geloofwaardige theorie van het ontstaan van het het heelal. "Big Bang".

Ik vroeg en vraag me nog steeds af als de theorie over de big bang klopt. En deze ontstaan is uit singulariteit.

Zouden er dan meer kunnen zijn? Die dan in de loop van tijd elkaar kruisen. Wat zouden de gevolgen zijn? Het heelal zal blijven groeien kwá omvang. Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept, daarom deze vragen. Want wat zal eerder gebeuren met de aarde. Hij komt te ver weg te staan van de zon of de zon word te koud.. En slokt dan alles op.. (Ander onderwerp).

Zijn er al theorien dat er meerdere zijn?

Enig idee waaruit zo'n punt is ontstaan?

Ben benieuwd of er mensen zijn die hier wat over weten of een link hebben die hier een goed beeld over geeft.

Berichten: 824

Re: Singulariteit

Naar mijn weten zet het heelal uit om vervolgens weer te krimpen. Als het heelal tot het maximale is gekrompen zal deze met een overweldigende kracht weer beginnen uit te zetten. Met de Big Bang wordt volgens mij die gebeurtenis bedoeld.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: Singulariteit

dat is inderdaad een mogelijkheid Ruben, alleen ik dacht dat daarvoor te weinig massa in het universum was (om weer in te krimpen) en dat klinkt mij ook een beetje onlogisch. eerst zet alles uit, alles gaat steeds verder van elkaar af en de gravitale aantrekkingskracht neemt dus ook af, en dan op de een of andere manier krimpt het weer in. ik bedenk daar nét wat over (op het moment dat ik de vorige zin typte :) ). het universum zet dus uit he, op een gegeven moment begint het gewoon te scheuren (string theorie) en daardoor komt uit een andere heelal materie in de onze, na een tijdje is er genoeg materie om het heelal wél ineen te laten klappen tot een singulariteit. puur speculatief, maar wel stof tot nadenken :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: Singulariteit

Leuke gedachte, maar ik denk niet dat het heelal iets is dat scheurd. Het krimpen van het heelal had volgens mij te maken met de zwaartekracht van het heelal zelf. Die kon op een gegeven moment zo groot worden dat deze weer grip op de zaak kreeg. Het heelal zal minder snel krimpen als dat de zwaartekracht toeneemt en daardoor blijft deze krimpen.

Naar mijn weten heb je meer massa nodig om meer zwaartekracht te krijgen. Waar die massa in dit geval vandaan komt weet ik ook niet. Volgens mij is dit een redelijk logische hypothese, maar als er iets niet aan klopt zeg je het maar.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Singulariteit

theoretisch kan zo'n punt ontstaan uit het niets, uit een vacuum. er onstaat een gelijke hoeveelheid materie als antimaterie. de laatste schijnt echter in ons heelal veel minder aanwezig te zijn. maar dat het er ooit in gelijke hoeveelheid was als onze materie, schijnt de de voorwaarde van het ontstaan van het heelal geweest te zijn.

naar ik meen? is dit het onderwerp of ben ik uit koers..?

Berichten: 824

Re: Singulariteit

Ik kan niet helemaal volgen wat je wilt bereiken, maar het doel is te begrijpen waarom het heelal uitzet om vervolgens weer te krimpen. Vermoeden wordt dat het te maken heeft met een toenemende zwaartekracht die het heelal in een doet krimpen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 43

Re: Singulariteit

Ik begrijp wel waarom het uitzet. Ook hoe zo''n punt (singulariteit) zich uitzet to materie. Althans dat heb ik is kort gelezen. Maar hoe het nou komt dat het uitdijen van het heelal word omgezet in krimpen.. Dat is me niet helemaal duidelijk. Word de zwaartekracht te sterk?

Berichten: 824

Re: Singulariteit

De zwaartekracht kan toenemen als de massa ook toeneemt. Hoe dat kan is mij een raadsel...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 597

Re: Singulariteit

kun je het niet vergelijken met een kogel die je omhoog schiet?

de snelheid van de kogel neemt af naarmate hij stijgt. De snelheid wordt afgeremd door de zwaartekracht.

Op een bepaald punt is de snelheid 0 en valt hij terug naar beneden

de big bang laat het heelal uitzetten, maar door de zwaartekracht van alle zwarte gaten, die steeds groter worden naarmate ze meer en meer massa opslorpen, zal de uitdeïng van het heelal worden afgeremd tot 0 om vervolgens te krimpen tot 1 punt ...

zo stel ik het me alleszins voor

Berichten: 4.546

Re: Singulariteit

De zwaartekracht kan toenemen als de massa ook toeneemt. Hoe dat kan is mij een raadsel...
dat bedoelde ik in mn eerste post :?: als alles expandeerd dan neemt de gravitale kracht tussen de bestaande materie af, dus hoe kan dan de gravitale kracht op een gegeven moment groot genoeg worden dat het heelal krimpt terwijl die kracht juist is afgenomen omdat de materie verder verspreid is.

dus, er moet ergens materie vandaan komen. wat ik dus dacht, is dat op het kritieke punt er scheuren in de ruimtetijd komen die op een gegeven moment groot genoeg zijn om materie door te sluizen naar ons heelal waardoor de gravitale kracht steeds verder toeneemt en toeneemt totdat het heelal weer ineen begint te krimpen, snap et vous :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: Singulariteit

Dat klinkt inderdaad logisch als je er heilig van overtuigt bent dat er meerdere universums zijn. Ik zie echter ook wel wat in de hypothese van Fabrice M.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Singulariteit

Uhhh....misschien krimpt het universum wel nooit in? :wink:

Het is allemaal zo ongrijpbaar, wel goed om alle opties open te houden :)

Berichten: 4.546

Re: Singulariteit

Dat klinkt inderdaad logisch als je er heilig van overtuigt bent dat er meerdere universums zijn.
ben ik niet echt, maar het is een goeie optie :)

maar wat Markma zei, ja dat kan natuurlijk hartstikke goed, dat het gewoon blijft expanderen tot in de eeuwigheid...nou lekker dan, dan is interstellair reizen zelfs onmogelijk met warp weet-ik-veel :?:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 6

Re: Singulariteit

Als het heelal blijft expanderen en dus zo de zwaartekracht overwint, dan zal de leeftijd van het toekomstige heelal ook oneindig groot zijn. Qua grootte zal het heelal nooit een ander kunnen raken of kruisen ook al is ze oneindig ver uitgebreid.

Dit is zo omdat we het vacuum (waar de heelallen zich in bevinden) niet mogen voorstellen als een plaats zoals ons heelal. De oerknal heeft alles gecreerd: materie, afstanden, en tijd. Buiten het heelal zijn deze drie niet aanwezig. Dus kunnen we niet zomaar even uit het heelal stappen om naar een ander te gaan, want er bestaan gewoonweg geen afstanden of geen tijd 'daarbuiten' .Dit is natuurlijk te wijten aan een hogerdimensionale kwestie... [rr]

Dit is wat ik erover denk..

Berichten: 597

Re: Singulariteit

This life ends in 5 schreef: 

De oerknal heeft alles gecreerd: materie, afstanden, en tijd. Buiten het heelal zijn deze drie niet aanwezig.  


we weten niet eens of er iets is buiten het heelal (hoewel ik wel logisch zou vinden dat het er is), hoe kan je dan stellen dat die 3 zaken daar niet aanwezig zouden zijn ?

Reageer