ac-dc conversie laagspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

ac-dc conversie laagspanning

ik heb een technische vraag op electronicagebied.

ik wil een zwakke wisselspanning (ongeveer 0,5 volt, enkele mA) omzetten naar gelijkspanning. eea in verband met een poging een klein relais te maken.

kan iemand me misschien wat meer vertellen over het transformeren/omzetten van spanning, wellicht met behulp van een circuitschema? ik begrijp dat er diodes, compensators en wat dies meer zij aan te pas komen, maar hoe ik dat zou moeten aansluiten gaat me tot dusver boven de pet. ik heb de spreekwoordelijke klok horen luiden.. :wink:

of weet iemand waar ik dergelijke kleine elementjes kan kopen? ik heb op internet niets kunnen vinden voor zulk een zwakke stroom.

ik hoop dat dit de correcte plaats is om deze post te maken. alvast bedankt voor uw hulp of reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: ac-dc conversie laagspanning

Is een batterijtje niet simpeler?

miss bestaan hiervoor kleine transfootjes en dan gelijkrichten met een bruggelijkrichter en elcos parallel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ac-dc conversie laagspanning

Moet die 0,5V wisselspanning perse het uitgangspunt zijn?

Dat wordt erg lastig, aangezien dat onder de drempelspanning van diodes ligt. Gewoon gelijkrichten zal dan ook niet lukken.

Berichten: 138

Re: ac-dc conversie laagspanning

Signaal wellicht toevoeren aan een OpAmp (versterken) tot 1 a 2 Volt, daarna gelijkrichten en via een ohmse spanningsdeler weer op 0,5 V brengen.

Re: ac-dc conversie laagspanning

kan dat? is er bij diodes niet een drempelkracht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ac-dc conversie laagspanning

Dat zeg ik, er is een drempelspanning die je moet overwinnen voordat de diode gaat geleiden.

Kijk eens hier: http://nov55.com/amr/tu.html

En dan een stukje naar beneden scrollen, naar peak detector, misschien is dat wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: ac-dc conversie laagspanning

Als je het over 0,5V hebt, praat je dan over de maximale waarde? Of is het de gemeten waarde?

Als we het over de topwaarde hebben, en hij is 0,5V dan zou je een germanium diode kunnen gebruiken, deze hebben drempelspanningen in orde grootte van 0,2 à 0,3V. Of een schottky diode, waarvan de drempelspanning rond de 0,25V ligt.

Het gelijkrichten zou ik dan enkelzijdig doen en met een behoorlijke elco!

Afbeelding
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 582

Re: ac-dc conversie laagspanning

Is de 0,5v de top van de sinus of is dat de gemeten spanning op een multimeter?

Beter zou het zijn om een klein transformatortje in het schema op te nemen.

die van 0,5 volt naar 2,5 volt brengd. Deze kan je naar believen gelijkrichten.

Met ca. 3,5 volt kan je een 4066 C-mos toepassen. 4voudige electronisch relais.

open 80 -200 ohm, gesloten 10+9 ohm. zeer snelle omschakeling, geen klevende contacten en onverslijtbaar.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 53

Re: ac-dc conversie laagspanning

Indien in het brugschema met diodes de diodes vervangen worden door Triacs kan je de gemiddelde gelijkgerichte spanning regelen ook

Berichten: 582

Re: ac-dc conversie laagspanning

Indien in het brugschema met diodes de diodes vervangen worden door Triacs kan je de gemiddelde gelijkgerichte spanning regelen ook
Mat triac's weet ik niet of dat goed gaat. Om eenvoudig de spanning te regelen moet je een transistor gebruiken.

Een triac is als een schakelaar, meteen open. En stopt pas met werken als op de basis geen spanning meer staat en tegelijk de bron ook nul is geworden. Daarna is de triac gesloten, totdat de basis weer bekrachtigd wordt.

Wisselstroom kan ook door een thyristor geregeld worden, die (slaat af) als de spanning een bepaalde hoogte bereikt.

Voordeel van de transistor. regeld over een heel gebied maar dissipeert de overige stroom/spanning, (geeft warmte af)

Voordeel van de thyristor, regeld door spanning op een bepaald moment te sperren en dissipeert daardoor niet. Vele dimmers zijn daarop gebaseerd.
Het eerste wiel was echt niet rond

Re: ac-dc conversie laagspanning

zo bedankt voor alle behulpzame reacties.

ik heb de output wat onderschat geloof ik. het lijkt er op dat het zo'n 2½ volt output wordt.

kan ik zo'n '4066 C-mos ' unit gebruiken voor gelijkrichting?

ik heb zitten zoeken in de conrad gids naar bruggelijkrichters maar die zijn allemaal voor minstens 40 volt :)

Berichten: 582

Re: ac-dc conversie laagspanning

Gwone siliciumdiodes kunnen de klus al klaren. snoept wel 0,6v van de spanning af. 2 diodes en een condensator geven een gelijkspanning van .

Indien je germaniumdiodes kan gebruiken is dat 0,2 volt.

De 4066 werkt puur als een electronisch relay, je kan er niets mee gelijkrichten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ac-dc conversie laagspanning

...... maar die zijn allemaal voor minstens 40 volt [rr]
De spanning die ze bij een gelijkrichter opgeven is de maximale spanning die hij aankan. Geeft dus niks als de werkelijke spanning veel lager is.

Re: ac-dc conversie laagspanning

bedankt allemaal, ik heb mn antwoord!

thread kan dicht eventueel

Reageer