Springen naar inhoud

SCP 2006: Godsdienstige veranderingen in Nederland

• Log in om te kunnen reageren

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 10:27

http://www.nu.nl/new...n_wonderen.html

Helft Nederlanders gelooft in wonderen  

Uitgegeven: 5 september 2006 07:27  

AMSTERDAM - Bijna 45 procent van de Nederlanders gelooft in wonderen. Dat blijkt dinsdag uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planburau (SCP). Daarin staat ook dat de aanhang voor de positieve kanten van het geloof groter is dan voor de negatieve kanten. Zo gelooft de helft van de bevolking in een leven na de dood en denkt veertig procent dat de hemel bestaat. Meer dan één op de vijf mensen (achttien procent) gelooft in het bestaan van een hel.  

het rapport is hier gratis te downloaden als pdf:
http://www.scp.nl/pu...037702597.shtml

Godsdienstige veranderingen in Nederland

Geplaatste afbeelding
auteur(s) Jos Becker en Joep de Hart
publicatiedatum 20060905
prijs € 11,90
aantal pagina's 112
isbn/issn/anders 9037702597
reeks Werkdocument 128

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 12:45

Helft Nederlanders gelooft in wonderen  

Uitgegeven: 5 september 2006 07:27  

AMSTERDAM - Bijna 45 procent van de Nederlanders gelooft in wonderen. Dat blijkt dinsdag uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planburau (SCP). Daarin staat ook dat de aanhang voor de positieve kanten van het geloof groter is dan voor de negatieve kanten. Zo gelooft de helft van de bevolking in een leven na de dood en denkt veertig procent dat de hemel bestaat. Meer dan één op de vijf mensen (achttien procent) gelooft in het bestaan van een hel.

:) dat is gewoon weer zo'n hype, ik bedoel, weten ze wel waarom ze daarin geloven, welke aanwijzingen ze daarvoor hebben? denk het zelf van niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 15:03

Da's geen hype, dat is het logische gevolg van een cultuur met zijn wortels in het christendom, da's namenlijk heel christelijk, wonderen, leven na de dood, de hel. Het is dus niet eens zo dat iedereen onafhankelijk tot deze overtuigingen is gekomen, het zijn memen die rondzingen in een cultuur en vinden hun verschijning in de individuele mensen.
Net zoals het voor mij op zich geen vrije keuze is om atheistisch te zijn, onze cultuur kent namenlijk ook seculiere tendensen. Vervolgens is het aan de opvoeding en eigen keuzen in het latere leven hoe e.e.a. gestalte krijgt.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 september 2006 - 15:29

Da's geen hype, dat is het logische gevolg van een cultuur met zijn wortels in het christendom, da's namenlijk heel christelijk, wonderen, leven na de dood, de hel....

Niet (alleen) Christelijk, maar menselijk. Of ken jij een cultuur waar men niet in wonderen gelooft?
PS: ik geloof dus niet in wonderen, althans niet in de hier bedoelde. Als een mens omziet naar een ander mens, dan noem ik dat een wonder, je mag ook Godswonder zeggen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 15:36

johan2 schreef:

Niet (alleen) Christelijk, maar menselijk. Of ken jij een cultuur waar men niet in wonderen gelooft?

Seculiere stromingen in de Westerse cultuur o.a.
Religie is een culturele uiting en op die manier gecreerd door de mens, dus het christendom is inderdaad menselijk, net als de rest van de godsdiensten, of die nu mono-, poly-, of panteistsch zijn.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 september 2006 - 00:51

johan2 schreef:

Seculiere stromingen in de Westerse cultuur o.a.

Seculiere én religieuze stromingen in de westerse cultuur. De skeptische beweging in b.v. Duitsland heeft sterke Lutherse wortels.

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 08:00

De skeptische beweging in b.v. Duitsland heeft sterke Lutherse wortels.

laat maar eens zien dan!

De servo arbitrio

Luther konnte zwischen Gesetz und Evangelium, zwischen mündlichem Wort und Schrift, aber nicht zwischen Wort und kirchlicher Lehre, Bekenntnis und Dogma unterscheiden. Die antike Skepsis hätte ihm da weiterhelfen können; aber dafür fehlte ihm die humanistische Bildung. Er verurteilte Skeptiker und Epikureer  :)  in einem – mittelalterlichen – Atem. In der Auseinandersetzung mit Erasmus wollte er evangelisch, hat aber ideologisch argumentiert.

http://homepage.ruhr...er/hauptsem.htm

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 september 2006 - 09:39

[quote="collegavanerik"]laat maar eens zien dan![quote]a) je citaat gaat over de vrije wil; wij haden het over het geloof in wonderen.
b)je citaat gaat over Luther; ik had het over Lutheranen, zelfs Lutheranen "uit de tijd van de seculiere stromingen", dus tel er maar bijna 3 eeuwen bij op.
c) Je citaat is, god betere het, van Bonhoeffer!!! Enig idee wie Bonhoeffer was, wat Bonhoeffer was?

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 09:42

a) je citaat gaat over de vrije wil; wij haden het over het geloof in wonderen.
b)je citaat gaat over Luther; ik had het over Lutheranen, zelfs Lutheranen "uit de tijd van de seculiere stromingen", dus tel er maar bijna 3 eeuwen bij op.
c) Je citaat is, god betere het, van Bonhoeffer!!! Enig idee wie Bonhoeffer was, wat Bonhoeffer was?

Hoe dan ook; zou je je opmerking over de wortels kunnen onderbouwen?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:05

Daar waar de moderne skeptische beweging in Frankrijk en Belgie altijd erg anti-religieus (=tegen de RKkerk), is geweest, kende die in Duitsland juist vele Luthere leken en theologen. Ik denk dat ik het heb uit Parariteiten van Nanninga, dat ik heb uitgeleend, maar zie het zelf maar uit te googelen. In ieder geval hier een tekst van de GWPUsite

Wie steht die GWUP zur Religion?

Die GWUP ist keine Weltanschauungsgemeinschaft. Sie beschäftigt sich ausschließlich mit wissenschaftlich prüfbaren Behauptungen. Viele weltanschauliche oder religiöse Aussagen sind dies aber nicht: Die Fragen nach der (Nicht-)Existenz Gottes oder nach dem „Sinn des Lebens“ können nicht wissenschaftlich entschieden werden. Die GWUP bestreitet nicht, daß diese Fragen interessant und wichtig sind, sie gehören aber nicht zum Aufgabenbereich der GWUP. Daher herrscht innerhalb der GWUP weltanschaulicher Pluralismus: Unter den Mitgliedern der GWUP finden sich sowohl Gläubige aus verschiedenen Religionen als auch Konfessionslose und Atheisten.

Anders ist es mit Behauptungen, die als „religiös“ bezeichnet werden, aber trotzdem prüfbar sind, etwa die Frage der Authentizität von Wundererscheinungen und -heilungen oder die nach der Echtheit des angeblichen Jesus-Grabtuchs von Turin. Hier geht es nicht um Glauben, vielmehr können und sollten angebliche „Wunder“ wissenschaftlich untersucht werden.

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:08

laat maar eens zien dan!

a) je citaat gaat over de vrije wil; wij haden het over het geloof in wonderen.

a) je had het over de oorsprong van duits skepticisme bij "lutheranen" (zonder bronvermelding), dan ga ik kijken wat Luther zelf schreef, mag ik jouw bron? (edit dank je, de GWUP, die willen zich niet branden aan een debat)
b) de lutheranen denken dan dus wat anders als luther zelf. Volgens mij is het secularisme al begonnen in de renaissance.
c) Bonhoeffer was toch een Lutherse theoloog? Wat is mis met hem? Waar misinterpreteert hij Luther?
http://de.wikipedia....rich_Bonhoeffer

Bonhoeffer war ein sehr eigenständiger Theologe, der die Bedeutung der Bergpredigt und Nachfolge Jesu besonders betonte und persönlich vorlebte. In seinen Gefängnisbriefen entwickelte er Visionen für eine künftige Ökumene an der Seite der Armen und Gedanken zu einer nichtreligiösen Interpretation von Bibel und Gottesdienst.

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 14:31

Als Bonhoeffer opmerkt dat de mondig geworden wereld geen religie meer nodig heeft en dat ‘God als werkhypothese’, als stoplap voor onze ontoereikendheid overbodig is geworden, dan stelt hij in feite de vraag hoe wij voor de existentiële consequenties van het nihilisme, de onverschilligheid bewaard kunnen blijven, hoe wij mensen kunnen blijven en weer worden.

Ook in deze discussie kletst men maar wat. Men ‘googled’ wat en heeft een mening door onkunde vast te knopen aan de eigen beperktheid om vervolgens die zelfgeconstrueerde Gordiaanse knoop voor de voeten van een argeloos publiek te gooien. En dat nog niet eens met de opdracht hem te ontrafelen maar als eindconclusie van een stuitend gebrek aan inzicht.

Wanneer Bonhoeffer zich sterk maakt voor het idee dat de ‘Arcana disciplina’ niet moeten worden geprofaneerd, dan doelt hij op de daden zelf. Slechts de daden van de medemenselijkheid zijn van belang voor de wereld.

Kijk, dat heeft Johan2 nu al tijden geroepen en niemand begreep hem. Maar Jezus noch aan toe, zo gek is dat ook niet als je als Mavo-klantje of ing., voor mij part dr., jezelf de ijdelheid aanmeet over onderwerpen te praten waar de emotie niet gedekt wordt door enige kennis van zaken.

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 14:41

Wanneer Bonhoeffer zich sterk maakt voor het idee dat de ‘Arcana disciplina’ niet moeten worden geprofaneerd, dan doelt hij op de daden zelf. Slechts de daden van de medemenselijkheid zijn van belang voor de wereld.

inderdaad maar dat zeiden confucius en epicurus ook al.

Dr. Who?

Dr. Who?

• >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 14:42

Als Bonhoeffer opmerkt dat de mondig geworden wereld geen religie meer nodig heeft en dat ‘God als werkhypothese’, als stoplap voor onze ontoereikendheid overbodig is geworden, dan stelt hij in feite de vraag hoe wij voor de existentiële consequenties van het nihilisme, de onverschilligheid bewaard kunnen blijven, hoe wij mensen kunnen blijven en weer worden.

Hè, ik wil toch ook nog effe meekletsen; het liefst in jip-en-janneketaal, want ik ben verder geen schriftgeleerde, ofzo. Zegt het bovenstaande nou in feite dat ongelovigen amoreel, onverschillig en onmenselijk zijn? Da's dan best een hard oordeel...

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 15:13

inderdaad maar dat zeiden confucius en epicurus ook al.

Goed, dan weten we door de historie in ieder geval hoe men er over denkt. En dan nu de vraag: wat doe jij CVE? Het besmuikte oordeel vellen of naar je hart luisteren als iemand longkanker krijgt en om je hulp vraagt? En dan maak ik het nog erger: hij rookt.

Nee, CVE, hoe intelligent je ook mag zijn en alert, dit antwoord moet je voor jezelf houden. Niet omdat ik het niet wil weten, maar omdat jij zelf die verantwoording mag uitmaken. Hoe je dat doet en of je dat doet is zelfs niet onderworpen aan mijn oordeel. Jij bent de smidse van je eigen leven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures