Invloed lengte bij lopen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Invloed lengte bij lopen

Hallo

Ik vroeg mij af of je lengte een rol speelt als je bv loopt.

Als een groot en een klein persoon gaan lopen hoor je dikwijls dat de kleine zegt: Ik heb het veel moeilijker, voor elke stap van jou moet ik er 2 zetten.

Maar hoe zit het nu juist?

Een groot persoon (met dus lange benen) moet minder stappen zetten.

Maar elke stap kost hem wel meer energie? Of ben ik daar fout in?

Maw groot = minder stappen maar meer energie per stap.

Klein = veel stappen die minder energie kosten.

En komt het dan op het einde gewoon overeen?

En hoe zit het bv bij gewichtheffen.

Het moment van het gewicht bij iemand met lange armen is veel groter.

Dus hetzelfde gewicht kost hem meer moeite?

Maar zijn spieren zijn ook groter dan iemand met korte armen?

Dus dat komt ook weer overeen?

Alvast bedankt

Gr

Berichten: 3.165

Re: Invloed lengte bij lopen

Een groot persoon (met dus lange benen) moet minder stappen zetten.  

Maar elke stap kost hem wel meer energie? Of ben ik daar fout in?  

Maw groot = minder stappen maar meer energie per stap.  

Klein = veel stappen die minder energie kosten.  
Ik denk dat elke stap in verhouding tot de lengte evenveel energie kost. Een groot mens heeft ook meer energie, dus daar zit volgens mij geen verschil.

De grote komt verder met elke pas maar elke pas duurt ook langer.

Er is één simpele manier om vast te stellen ofdat de lengte een positieve of negatieve invloed heeft op de verschillende afstanden.

Zoek op hoe lang de deelnemers aan de olympische spelen zijn.

Over het gewichtheffen; groot zijn heeft daar zeker voordelen omdat normaal gesproken de spieren verder ontwikkeld kunnen worden. Een grotere spier zal bij hypertrofie meer kracht kunnen zetten dan een kleine spier. Loop maar een keer de fitnesszaal binnen en je zal het zien. Dat gewichtheffen doe je overigens voor een groot deel met de benen en de rugspieren. De armen zijn minder belangrijk bij het gewichtheffen.

Wat mij altijd is opgevallen is dat kleinere mensen veel wendbaarder zijn en daardoor beter kunnen turnen en makkelijker kunnen draaien met voetballen. Niets zo lastig voor een lange verdediger als een kleine wendbare spits.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Invloed lengte bij lopen

Ik denk dat elke stap in verhouding tot de lengte evenveel energie kost. Een groot mens heeft ook meer energie, dus daar zit volgens mij geen verschil.  

De grote komt verder met elke pas maar elke pas duurt ook langer.
Ik denk dat dat eerder een biologisch dan een natuurkundig probleem is. De frequentie van spannen en ontspannen van spieren is bij een kleine loper natuurlijk veel hoger. En daar zou bij een kleinere loper best wel eens veel meer energie in kunnen kruipen.

Wat dat moment voor die gewichtheffer betreft: Dat zal natuurkundig volgens mij niet zo gek veel uitmaken, want er wordt nooit met gestrekte armen voor zich uit getild, maar vlak langs de borst. De natuurkundige "arm" uit de formule moment=kracht x arm zal weinig verschillen.

Overigens moet het natuurkundig wel meer energie kosten, want een langere gewichtheffer zal hoger moeten tillen, en geeft zijn gewichten dus meer hoogte-energie (Ez=m.g.h) 10% hoger==> 10 % meer energie. Biologische factoren buiten beschouwing gelaten.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer