Pingpongballen opzuigen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 510

Pingpongballen opzuigen

Hey mensen,

Klopt het dat je met een stofzuiger geen pingpongballen kan opzuigen? En mocht dit zo zijn. Waarom kan het dan niet? De stofzuiger creeert een onderdruk, en zou in principe lichte voorwerpen op kunnen zuigen?

Groetjes Kasper

Re: Pingpongballen opzuigen

Probeer het zou ik zeggen!!!

Berichten: 510

Re: Pingpongballen opzuigen

Vindt mijn moeder denk ik niet zo leuk 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Pingpongballen opzuigen

Opzuigen weet ik niet,verplaatsen iniedergeval wel. Eens een keer bij een praticum natuurkunde getest.

Berichten: 9

Re: Pingpongballen opzuigen

Waarschijnlijk hetzelfde principe als bij een vliegtuigvleugel.

Berichten: 510

Re: Pingpongballen opzuigen

Wat bedoel je daar precies mee? Bij een vliegtuigvleugel is er door de vorm van de vleugel drukverschil. De druk onder de vleugel is hoger dan de druk boven de vleugel. Daarom krijgt het vliegtuig lift en stijgt het op. Maar hoe kan ik dat zien bij een pingpongbal die wordt opgezogen door een stofzuiger?

Berichten: 64

Re: Pingpongballen opzuigen

't zijn wel geen pingpongballetjes maar ik heb wel al gemerkt dat de holle plastic balletjes die ik heb voor de katten om mee te spelen behoorlijk gemakkelijk verdwijnen in mijn stofzuiger, nu ja ergens in de buis meestal op die plaats waar het te smal wordt lol (heb het net geprobeerd lol, toch plezant hé als ge zelf de vrouw des huizes zijt?).

't Is wel zo dat de stofzuiger dat wel pas vanaf een bepaalde zuigkracht doet.

Nu hoe dan ook, je kan ze opzuigen, 't is alleen de truc om er er terug uit te krijgen soms :shock:

Re: Pingpongballen opzuigen

Het principe wat K. Jansen bedoeld is het Bernoulli effect. Echter dit effect verklaart niet waarom vliegtuigen vliegen. Aerobatic vliegtuigen hebben bijv. een symetrische vleugel. De stand van de vleugel ten opzichte van de lucht bepaald de hoeveelheid lift.

Berichten: 510

Re: Pingpongballen opzuigen

't zijn wel geen pingpongballetjes maar ik heb wel al gemerkt dat de holle plastic balletjes die ik heb voor de katten om mee te spelen behoorlijk gemakkelijk verdwijnen in mijn stofzuiger, nu ja ergens in de buis meestal op die plaats waar het te smal wordt lol (heb het net geprobeerd lol, toch plezant hé als ge zelf de vrouw des huizes zijt?).

't Is wel zo dat de stofzuiger dat wel pas vanaf een bepaalde zuigkracht doet.

Nu hoe dan ook, je kan ze opzuigen, 't is alleen de truc om er er terug uit te krijgen soms
:shock:

Ik dacht dat ik dat een keer bij Bassie & Adriaan had gezien, en ook een keer bij het klokhuis....

Berichten: 9

Re: Pingpongballen opzuigen

Misschien dus niet het vliegtuigvleugeleffect. Kan het zijn dat er een verdichtte lucht(deeltjes)-stroom ontstaat waar het pingpongballetje op stuit (zweeft). Wanneer de zuigkracht te groot wordt zal het balletje alsnog in de slang verdwijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Pingpongballen opzuigen

Als de slang groot genoeg is kan het zeker. Geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Pingpongballen opzuigen

Als je een ping-pong balletje in een trechter doet, de trechter op z'n kop houdt en dan door het uiteinde blaast, valt de pingpong bal ook niet, maar blijft hij als het ware plakken :shock:

Doet niet echt ter zake, maar is wel mooi physica!

Re: Pingpongballen opzuigen

Heb ik ook gehad, balletje in grote waterspuit ( plaatselijk zwembad) en 't balletje blijft er gezellig inzitten :shock:

Berichten: 109

Re: Pingpongballen opzuigen

Klopt het dat je met een stofzuiger geen pingpongballen kan opzuigen? En mocht dit zo zijn. Waarom kan het dan niet? De stofzuiger creeert een onderdruk, en zou in principe lichte voorwerpen op kunnen zuigen?
Bij stofzuigen worden voorwerpen niet zozeer door de onderdruk verplaatst maar meer door de luchtsnelheid eromheen. Door de viskeuze kracht die de luchtstroom uitoefent op het voorwerp krijgt het voorwerp een snelheid in de richting van de stroming. (stel je de lucht als stroop voor, de stroop neemt het balletje mee doordat het aan het balletje "vastplakt").

Bij het voorbeeld van het pingpongballetje doet zich hetzelfde voor. Hij wordt dus "meegevoerd" door de viskeuze krachten van de luchtstroming. ECHTER, waar deze bewering mogelijk op gebaseerd is, is op de potentiaaltheorie. Deze theorie in de stromingleer wordt gebruikt om stromingslijnen en vertices (soort draaikolken) te voorspellen en zodoende de krachten op het voorwerp te bereken. Bij een cilinder en een bol doet zich echter wat vreemds voor, al worden de stroomlijnen eerst gesplitst en komen daarna weer bij elkaar...toch ondervind de bol nul wrijving in de stromingsrichting waardoor de kracht ook nul is, en de snelheid dus ook nul blijft. Volgens deze theorie zou je de pingpongbal dus niet kunnen opzuigen (dit heet de paradox van d' Alembert). Echter zorgen de viskeuze krachten ervoor dat het pingpongballetje toch in de stofzuiger verdwijnt.

Reageer