65 db is dat erg luid??

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

65 db is dat erg luid??

ik vraag me af als ik een aggregaat in mijn schuur zet, die niet vast aan mijn huis staat of je hem dan erg zal horen buiten.

de schuur is wel gemetseld maar niet geisoleerd.

de aggregaat maakt ong 65 db lawaai, weet iemand waar ik dit mee kan vergelijken??

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: 65 db is dat erg luid??

Code: Selecteer alles

niveau in dB     Voorbeeld 



0                 Gehoorgrens; hieronder hoort de gemiddelde mens niets meer 



20                Stille slaapkamer, stiltegebied in de natuur 



30                Gefluister 



40                Normale woonkamer 



60                Gespreksniveau 



80                Drukke verkeersweg op 10 meter afstand 



100               Opstijgende jumbojet op 200 meter hoogte 



110               Drilboor op 1 meter afstand 



140               Pijngrens
bron
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: 65 db is dat erg luid??

Ik geef wel eens feesten met mijn studentenvereniging. Het geluidsniveau voor de huizen die tegenover ons liggen, mag dan niet de 55 dB overtreden. Dit is tien keer zo zacht als jouw aggregaat. Hierin neem ik echter niet mee dat je je aggregaat buiten de schuur minder goed hoort. Ik heb een vermoeden dat je hem vrij goed kan horen, en je buren ook, maar met harde cijfers kan ik dat niet staven.

Berichten: 3.165

Re: 65 db is dat erg luid??

Het gaat niet alleen om het volume maar ook om hoe lang die herrie aanwezig blijft. Als de buren elke keer wanneer ze buiten stappen die generator horen dan zullen ze daar op zijn zachts gezegd niet blij mee zijn.

Mensen kunnen best herrie verdragen als het incidenteel is en voor een korte duur.

Als er eens één keer in de paar maanden een paar uur wat herrie is daar hebben de meesten weinig last van.

Als er continue geluidsoverlast is dan hoeft het geluid nog niet eens hard te zijn om dat mensen behoorlijk op hun zenuwen te werken.

Hou dit in gedachten. Als de buren die generator niet horen bij het naar buiten stappen is er niets aan de hand, anders zou ik toch wel wat geluidsisolatie gebruiken.

Berichten: 138

Re: 65 db is dat erg luid??

Arnoloos:

65 dB(A) is niet erg luid, in de industrie zouden ze een moord doen om machines met z'on geluidnivaeu te hebben.

Bij schuren en schuurtjes in het algemeen zijn de muren vaak geen probleem, mits de stootvoegen bij het metselen goed gevuld zijn.

Als er op de binnenzijde van de muur geen absorptie is toegepast mag je van een gemetselde muur toch een reductie verwachten van 20 - 25 dB(A)

Bij een geluidniveau van 65 dB(A) zou je dan buiten nog ongeveer 40 horen en dat wordt door de hinderwet in nachtelijke situaties nog juist toegestaan.

Het probleem zit hem meestal in de dakconstructie die van nature vaak veel lichter is dan de muren (golfplaten) en de aansluiting hiervan op de muurplaat (open cannelures)

Doordat het dak vaak een relatief groot oppervlak vertegenwoordigd neemt hierdoor de totale geluidisolatiewaarde van de schuur in zijn geheel enorm af, en kan het heel goed zijn dat de netto isolatie nog slects 10 dB is, of daaromtrent.

De hinderwet stelt in het algemeen dat de geluiddruk op de gevel van naburige woningen overdag ten gevolge van inrichtingen (bedrijven dus) max 50 dB(A) mag bedragen (07.00 uur tot 19.00 uur)

Van 19.00 - 23.00 uur is dit 45 dB(A) en 's nachts van 23.00- 07.00 uur is dit 40 dB(A)

Reageer