Complexe Getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Complexe Getallen

Hey,

Ik moet een profielwerkstuk maken over complexe getallen (geadviseerd door de leraar), maar nu kom ik tot de conclusie dat het behoorlijk ingewikkeld is. Ik heb verschillende sites gelezen hierover maar wordt er niet echt wijzer uit. Ik weet niet of hier een 'minicursus' over bestaat (wrs niet), maar zou iemand het misschien hier een beetje uit kunnen leggen. Liefst zo uitgebreid mogelijk natuurlijk :?:

Bijv. als iemand er al een werkstuk over gemaakt heeft oid.

Alvast bedankt :)

PS: Met alleen een duidelijke inleiding die geschikt is voor een profielwerkstuk zou ik al heel blij zijn.
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Complexe Getallen

Hebt ge die site over complexe getallen al gelezen , die ziet er toch eenvoudig uit.

Klik hier.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 14

Re: Complexe Getallen

Ja die had ik al gelezen en het eerste deel snapte ik ook wel, maar daar hield het mee op. Ik zit nog op middelbare school en we hebben nooit iets gehad met z-assen etc..
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Complexe Getallen

Er komen hier geen z-assen aan te pas z=a+bi stelt eenvoudig een complex getal voor met reëel deel a en imaginair deel b en waarbij
\(i=\sqrt{-1}\)
.

Het is zo als b=0 dat ge de reëele getallen krijgt. De complexe getallen zijn een uitbreiding van de reëele getallen waar b.v. ook de negatieve getallen 2 tegengestelde vierkantswortels hebben.B.v de vkw uit -5 zijn
\(+ en -\sqrt5i\)
.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe Getallen

Opmerking: ik zou toch willen waarschuwen voor
\(i=\sqrt{-1}\)
, geweldig is die "notatie" niet...

Double D: misschien kan je wat beter aangeven wat je niet snapt, bijvoorbeeld aan de wikipediapagina?

Ook nog: hoe uitgebreid moet het zijn, welke (deel)onderwerpen moet je belichten?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe Getallen

kotje schreef:Er komen hier geen z-assen aan te pas z=a+bi stelt eenvoudig een complex getal voor met reëel deel a en imaginair deel b en waarbij
\(i=\sqrt{-1}\)
.

Het is zo als b=0 dat ge de reëele getallen krijgt. De complexe getallen zijn een uitbreiding van de reëele getallen waar b.v. ook de negatieve getallen 2 tegengestelde vierkantswortels hebben.B.v de vkw uit -5 zijn  
\(+ en -\sqrt5i\)
.
Ik zou hier liever noteren:
\(z^2=-5=-1 \cdot 5=i^2 \cdot 5\)
\(z=i \sqrt{5}~en~z=-i\sqrt{5}\)

Reageer