Springen naar inhoud

Godsdienst als besmettelijke hersenziekte (2)

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 09:42

Op veler verzoek en omdat het eerste topic gesloten is wegens een zogeheten, niet nader gespecificeerd, "opruiend" karakter, hier dan een nieuw topic zonder de gewraakte als opruiend ervaren teksten.
Ter referentie volgt een link naar het oude onderwerp hier.

Gekuisde versie: Naar mijn mening zijn godsdiensten besmettelijke hersenziekten, die de aanhangers ervan dwingen om maar zoveel mogelijk anderen te besmetten met hun infectie. Respect voor zogeheten godsdiensten alleen omdat het godsdiensten zijn is naar mijn mening misplaatst.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 09:46

Volgens mij trek je, oa met de topictitel, de analogie van Dawkins (religie als viraal meme) een beetje uit zijn verband. Volgens mij kun je beter in de andere threads inhoudelijk mee discussiëren dan een vrij zinloze stelling als deze poneren.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:00

Volgens mij trek je, oa met de topictitel, de analogie van Dawkins (religie als viraal meme) een beetje uit zijn verband. Volgens mij kun je beter in de andere threads inhoudelijk mee discussiëren dan een vrij zinloze stelling als deze poneren.

Waarom is deze stelling zinloos? Ik begrijp dat meneer Dawkins ooit iets gezegd heeft over dit onderwerp. Waarom moet ik me daarbij laten leiden door hem? Ik zeg het liever op mijn eigen manier.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:03

Waarom is deze stelling zinloos?

Een mening zonder welke onderbouwing dan ook.

Zoals ik al aangaf; volgens mij kun je beter inhoudelijk mee discussiëren in de vele threads op dit forum dan een 'troll-thread' (waar deze op lijkt) te openen.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:09

Waarom is deze stelling zinloos?

Een mening zonder welke onderbouwing dan ook.

Een nogal negatieve en weinig productieve benadering van een interessant uitgangspunt.
Stap 1 is dan: om die onderbouwing vragen. Ik zal hieronder aantonen dat proseliterende godsdiensten zoals de islam (het beste voorbeeld) aan het zogeheten postulaat van Koch voldoen.

Zoals ik al aangaf; volgens mij kun je beter inhoudelijk mee discussiëren in de vele threads op dit forum dan een 'troll-thread' (waar deze op lijkt) te openen.

Deze thread blijkt een uniek gezichtspunt op te leveren dat niet in andere threads wordt gevonden; om deze reden is deze thread nuttig. Gepraat over memen ontaardt vaak in oeverloos geleuter. Godsdiensten zijn daarentegen helder gedefinieerd en ook volgens de ouwe heer de beste voorbeelden van besmettelijke memeplexes.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:15

Robert Koch bedacht regels, postulaten, om te kunnen bewijzen dat een bepaalde ziektekiem de oorzaak van een bepaalde ziekte is.

De ziektekiem moet in ongewoon grote hoeveelheden in de patiënt of plant worden aangetroffen. (vgl islamitische geschriften en uitspraken bij een moslim)

De ziektekiem moet kunnen worden geďsoleerd en verder gekweekt. (vergelijk koran en soenna)

Een proefdier of dezelfde soort plant dat met de gekweekte kiem besmet wordt, moet dezelfde ziekte krijgen. (vergelijk blootstelling van een niet-moslim aan islamitische geschriften of moslims)

De ziektekiem moet uit het proefdier of de proefplant geďsoleerd kunnen worden, en moet gelijk zijn aan de ziektekiem in het lichaam van de patiënt. (vergelijk onderzoek naar opvattingen van nieuwe en bestaande moslims over religieuze zaken)

Uiteraard geldt dit ook voor andere proselitiserende godsdiensten, maar de islam is verreweg het beste voorbeeld.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:16

Deze thread blijkt een uniek gezichtspunt op te leveren dat niet in andere threads wordt gevonden; om deze reden is deze thread nuttig. Gepraat over memen ontaardt vaak in oeverloos geleuter. Godsdiensten zijn daarentegen helder gedefinieerd en ook volgens de ouwe heer de beste voorbeelden van besmettelijke memeplexes.

Zoals ik al liet merken; dat betwijfel ik.

Overigens blijft je stelling zonder onbouwing nutteloos dus misschien kan je hem toelichten. [edit]Was je al mee bezig :)[/edit]

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:19

Waarom? Heb je argumenten die dat aantonen? Alleen al uit de emotionele reacties die mijn stelling oproept blijkt dat er sprake is van een uniek gezichtspunt en als zodanig van een forumtopic dat de moeite waard is..

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:31

Waarom? Heb je argumenten die dat aantonen? Alleen al uit de emotionele reacties die mijn stelling oproept blijkt dat er sprake is van een uniek gezichtspunt en als zodanig van een forumtopic dat de moeite waard is..

Het gezichtspunt is niet nieuw het is "Dawkinsisme"

Je kunt het zelfs veralgemeniseren naar alle wereld- en levensbeschouwingen. Politieke voorkeur werkt op de zelfde manier. Waarom kregen hitler, stalin en mao zo'n grote enthousiaste aanhang?
Aan de andere kant ook "goede" ideeen planten zich zo voort, denk eens aan het succes van het geweldloze verzet van Mahatma Ghandi.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:37

Het gezichtspunt is niet nieuw het is "Dawkinsisme"

Je kunt het zelfs veralgemeniseren naar alle wereld- en levensbeschouwingen. Politieke voorkeur werkt op de zelfde manier. Waarom kregen hitler, stalin en mao zo'n grote enthousiaste aanhang?
Aan de andere kant ook "goede" ideeen planten zich zo voort, denk eens aan het succes van het geweldloze verzet van Mahatma Ghandi.

Op dit forum is het wel uniek. Overigens is het niet Dawkinsisme, maar cultureel darwinisme. Ik wil met deze thread bereiken dat ideeën altijd op gelijke wijze worden beschouwd. Als je iemand een minderwaardig schepsel vindt omdat hij neger is ben je een racist. En terecht natuurlijk. Als je iemand minderwaardig vindt omdat hij geen Nederlander is ben je een chauvinist. Ook terecht. Maar als je iemand minderwaardig vindt omdat in de koran staat dat niet-moslims de slechtsten van alle schepsels zijn, ben je een goede moslim en moeten anderen respect voor je hebben. Volkomen malloterie natuurlijk. Respect, my ass.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2006 - 10:38

(al dan niet tijdelijk) slotje, je weet waarom.

Edit Veertje: En ook hierom:

Gekuisde versie: Naar mijn mening zijn godsdiensten besmettelijke hersenziekten, die de aanhangers ervan dwingen om maar zoveel mogelijk anderen te besmetten met hun infectie. Respect voor zogeheten godsdiensten alleen omdat het godsdiensten zijn is naar mijn mening misplaatst.

Disrespect voor zogeheten godsdiensten alleen omdat het godsdiensten zijn is naar mijn mening misplaatst.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures