Scheikunde kolomchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Scheikunde kolomchromatografie

Met scheikunde2 VWO6 hebben we proeven gedaan.

Daarbij hadden we een aluminiumoxidesuspensie in een kolom. Een mengsel van permanganaat en zwavelzuur deden we in de kolom.

Dat mengsel hebben we gescheiden door eerst salpeterzuur door de kolom te laten lopen (permanganaat kwam eruit) en daarna zwavelzuur (dichromaat kwam eruit) erdoor laten lopen.

Wij moeten nu verklaren hoe het komt dat permanganaat met salpeterzuur eruit komt en dichromaat met zwavelzuur.

Dit hebben we geprobeert met redoxreacties, maar we komen er niet uit. Het zou in ieder geval te maken hebben met de binding aan aluminiumoxide.

Heeft iemand iets waarmee we verder kunnen?

Berichten: 4

Re: Scheikunde kolomchromatografie

Ik weet nu dat het te maken heeft met de polairiteit van de stoffen. Maar ik kom er nog steeds niet helemaal mee uit. Is er iemand die me kan helpen?

Berichten: 704

Re: Scheikunde kolomchromatografie

hoe kan het dat er dicromaat uit de kolom komt dan? dan zou je dus chroom in je kolom moeten hebben, want anders komt er geen chroomverbinding uit je kolom.

Zelfde geldt voor permanganaat --> dan moet je mangaan in je kolom hebben.

iig bij een redoxreactie reageert de sterkste oxidator altijd met de sterkste reductor. Misschien heb je daar iets aan.

Berichten: 4

Re: Scheikunde kolomchromatografie

Ik weet dat in principe de sterkste reductor met de sterkste oxidator geageerd.

Maar iemand had mij een pmmetje gestuurd met dat het met de polairiteit van de stoffen te maken had. Dat zou dus betekenen dat je moet kijken naar de polairiteit van de kolomstof en welke stof daarin mee kan lopen.

Misschien had dit topic beter op het scheikundeforum kunnen staan omdat daar meer mensen komen met dit soort kennis?

Berichten: 704

Re: Scheikunde kolomchromatografie

ja klopt --> chromatografie is een scheidingsmethode berustend op polariteit en dus oplossing in de mobiele of stationaire fase.

--> als jij dus salpeterzuur door je kolom jaagt, dan zal de stof die liever in salpeterzuur zit dan in de suspensie zit met het salpeterzuur meegaan (mobiele fase) en de stof die liever ion de stationaire fase zit (suspensie) blijft achter in de kolom.

je zult dus moeten verklaren waarom de ene wel oplost in salpeterzuur en de ander niet en hetzelfde bij zwavelzuur

Reageer