Profielwerkstuk onderwerp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Profielwerkstuk onderwerp

Hey ik heb een vraagje, ik moet samen met een vriend een profielwerkstuk maken over een scheikunde 2. Eerst dachten we dat een onderwerp vinden niet zo moeilijk zou zijn, maar we moeten dus een Scheikunde TWEE onderwerp zien te vinden aangezien we allebei NT profiel hebben.

Heeft iemand een goed idee wat leuk en goed uitvoerbaar is voor een 6VWO-er.

MVG,

Guus

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Het verschil tussen scheikunde 1 en scheikunde 2 is mij niet helemaal duidelijk, zijn er nog meer verschillen behalve de diepgang en de hoeveelheid stof die je krijgt?

Tevens weet ik niet wat jullie allemaal al hebben behandeld. Het risico lopend dat ik een beetje bevooroordeeld ben, wil ik de suggestie doen dat je je bezig gaat houden met eiwit of DNA onderzoek. Een bijzonder eiwit zuiveren uit een GGO is misschien wel wat.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk onderwerp

ja dat gaat net wat te ver de biologische kant op. We zijn eigelijk net pas het redox gedeelte voorbij. Dus misschien iemand een idee of er leuke proeven zijn bij bijvoorbeeld redox of elektrolyse??

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Electrolyse vind ik niet zo spannend. Zelf heb ik de ervaring dat het bij een profielwerkstuk (maar das al weer een paar jaar geleden) leuk is om iets te maken wat ook een functie heeft.

Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of je een galvanische cel kan maken. Door verschillende concentraties en materialen te gebruiken kan je dan proberen om deze galvanische cel te optimaliseren.

Als je zo graag met electriciteit bezig gaat zou je kunnen kijken dat je met een 2D electroforese een specifiek eiwit probeerd te isoleren. Eiwitten isoleren berust puur op chemie en heeft met biologie op zich niet zo veel te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk onderwerp

klinkt tof!

Alleen heb je daar veel achtergrond kennis voor nodig, ik heb redox reacties gehad en het begin van elektrolyse dus met zoutbrug en stoffen die reageren in de twee verschillende cellen. Verder lijkt het me een super idee

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk onderwerp

waarover heb jij zelf dan je profielwerkstuk gedaan op 6vwo als ik vragen mag

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Ik heb op 5 HAVO (geen VWO hè) m'n profielwerkstuk gedaan over de toepassing van electromagneten. Door meerdere electromagneten achter elkaar te zetten en via sensoren te meten wanneer het metalen object langs komt, konden we hier een best hoge versnelling aan geven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk onderwerp

ah ke, ja maar wij moeten zeg maar 60 pagina's vol krijgen over een scheikunde onderwerp dus ik vraag me af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Ik bedoel de proef zullen we wel een aantal uren voor nodig hebben maar kun je daar makkelijk 60 pagina's over volschrijven over een galvanische cel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Zou ik me niet te veel zorgen om maken: als je je onderwerp ver genoeg uitdiept, kan ik me voorstellen dat een goede docent geen pagina's gaat tellen. Laat staan dat hij/zij je erop zal afrekenen.. spreek dat vooraf wel even door met de docent in kwestie.

Vergeet ook niet dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. De theorie achter bijvoorbeeld galvanische cellen is goed bekend en je kan zo veel zijtakken erbij betrekken als je wilt/tijd voor hebt.

Crossposten is niet toegestaan, dus a.u.b. in het vervolg maar één keer je topic plaatsen (in één subforum). De andere zal ik verwijderen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Profielwerkstuk onderwerp

maar kun je daar makkelijk 60 pagina's over volschrijven over een galvanische cel
Inleiding. geschiedenis. vroeger en huidig gebruik, chemische en fysische achtergrond fatsoenlijk uitdiepen (elektrodepotentialen en zo). Schrijf een practicumopdracht met huis-tuin-en-keukenmaterialen. eigen onderzoek naar diverse materiaalcombinaties, in relatie tot spanning en uithoudingsvermogen van de cel(tabelletjes en grafiekjes, foto's). beschrijving van lood-zuuraccu's, zink-koolbatterijtjes, alkaline, nicad, metaalhydridebatterijen etc.

Kathodische bescherming van schepen en ondergrondse leidingen.

Joh, met 60 pagina's kom je niet toe...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Ke hardstikke bedankt, maar heeft iemand misschien nog een site waar ik nog enige formules oid kan vinden wat betrekking heeft tot de galvanische cel. Ik ben nu bezig met de wet van nernst een beetje te bestuderen maar ik vraag me af of er niet meer dingen te berekenen en concluderen zijn aan de hand van enige formules

MVG


Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Chemiluminsatie

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk onderwerp

Chemiluminsatie


Je bedoeld volgens mij 'Chemoluminescentie'. Tevens is dit nog steeds een vrij breed onderwerp. Hoewel de toepassingen hiervan vooral in de scheikunde hoek te vinden zijn, is het principe zelf vooral een natuurkundig verschijnsel.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer