pis straaltje uit de kraan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

pis straaltje uit de kraan

ik heb een probleem als ik op de kranen de koude kraan open draai heb ik genoeg water en druk maar als de warme kraan open gaat heb ik maar weinig warm water en bijna geen druk hoe kan dit?

Re: pis straaltje uit de kraan

Dat komt omdat door het warme water het rubberen ringetje dat de kraan normaal afsluit zich uitzet (door die warmte) en daardoor het water tegen houdt. Warme kraan dus gewoon verder opendraaien.

Berichten: 64

Re: pis straaltje uit de kraan

kan ook aan je boiler liggen ;)

Het water dat uit je koude kraan komt komt meestal rechtstreeks van de leiding, je warm water moet ergens nog die boiler in en bij onze vorige boiler die defect was kregen we uiteindelijk bijna niets meer eruit. De brave loodgieter heeft toen een hele uitleg gegeven over hoe dat kwam maar die ben ik vergeten :shock:

Re: pis straaltje uit de kraan

Wat hierboven over een boiler is gezegd, klopt, althans voor een geiser (een echt doorstroomapparaat, een boiler is meer een opslagvat).

Wij maken hetzelfde mee.

Maar toen de leidingen pas vernieuwd waren, was het de eerste maanden veel feller dan nu. Bleek dat IN de leidingen zelf het water de restanten van koperbramen die de loodgieter onvermijdelijk had gemaakt bij de verbindingen tussen de verschillende koperen leidingen, meenam. En het warm water deed dat uitgesproken feller dan het koud.

Toen ik de kranen zelf losvijsde en de micro-filters die erin zitten aan het eind van de leidingen eruit haalde, zat de filter bij de warmwaterleiding vol met meegespoelde bramen, die bij het koude water had er nagenoeg geen.

Eens die bramen verwijderd, was het debiet veel groter, maar het debiet van het koud water blijft groter dan dat van het warme dat eerst door de geiser moet.

Re: pis straaltje uit de kraan

ja maar hoe kan dat alle kranen dat hebben?boven,onder,garage e.d.en wat kan ik er zelf aan doen hij wordt wel warm maar de hoeveel heid is niks en de druk is minimaal....heb wel aantal maanden een nieuw expansievat aangesloten

Berichten: 142

Re: pis straaltje uit de kraan

heb wel aantal maanden een nieuw expansievat aangesloten
expansievat is voor de verwarming :shock:

heb je niet iets anders vervangen of veranderd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: pis straaltje uit de kraan

Bij mij is de warme kraan op een dunnere buis aangesloten dan de koude kraan, Verder heb ik een geyser waar per minuut maximaal 6 liter water doorheen kan (hoe ze dat beperken weet ik niet).

Mogelijk is er ook bij jou zoiets aan de hand. Ik vind het normaal, maar vergeleken bij een boiler is het natuurlijk helemaal niets.

Re: pis straaltje uit de kraan

Ik heb ook bij alle warmwaterkranen afzonderlijk de microfilters moeten ontdoen van de bramen.

Als ze allen op dezelfde warmwaterbron zitten (en dat kan gerust ook de ketel zijn waar je het water voor de centrale verwarming mee opwarmt, dus dat expansievat kan er wel iets mee te maken hebben) en het uitkuisen helpt niet, ga je best bij die warmwaterbron eens kijken.

Het aantal liter dat een geiser aankan heeft te maken met hoeveel warmte hij kan produceren. Bij een geiser spreekt men niet zozeer van de eindtemperatuur van het water, maar wel van de bereikte temperatuurtoename (bv. 45 graden temperatuurtoename). Het inkomende koude water is in de zomer iets warmer, daarom is de eindtemperatuur in de zomer ook hoger. Een geiser met een groot vermogen kan daarom in een minuut ook meer liters water de gevraagde temperatuurtoename geven.

Re: pis straaltje uit de kraan

Oftewel kalk in de boiler , leidingen of het filtertje in de kraan.

Ik maak het iedere dag mee.

Mvg

Berichten: 14

Re: pis straaltje uit de kraan

Toen ik de kranen zelf losvijsde en de micro-filters die erin zitten aan het eind van de leidingen eruit haalde, zat de filter bij de warmwaterleiding vol met meegespoelde bramen, die bij het koude water had er nagenoeg geen.
Het is een lastig klusje, maar bij mij was het waterfiltertje (dat uitwendig onzichtbaar in een stukje leidingwerk zit) onder mijn combiketel ook behoorlijk verstopt. Ik had ook zo'n vervelend halfzacht straaltje. Nadat dit filtertje was vervangen (je kunt 'm ook een nachtje in azijn leggen) was de straal 2x zo krachtig. Het was weer zoals het voor mijn idee behoorde te zijn.

Als je koude waterstraal voldoende krachtig is dan wordt er in principe water met voldoende druk naar je huis geleverd. De oorzaak zit 'm dus ergens als zijnde een doorstromingsweerstand in het leidingwerk. Een verstopt filtertje is dus helemaal geen gek idee.

Reageer