Wou, dialect?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 510

Wou, dialect?

Is het volgende woord volgens het groene boekje correct Nederlands?

Het woord wou hoor je regelmatig maar is dit geen dialect?

ik wou

jij wou??

wij ?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Wou, dialect?

Ik wil -Tegenwoordige Tijd

Ik wou -Verleden Tijd

,niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wou, dialect?

ik wil, ik wilde.

wou is spreektaal, geen schrijftaal.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Wou, dialect?

Daar kwam ik net achter toen ik mijn pc uitzette.Wat een afgang :shock:

Berichten: 135

Re: Wou, dialect?


Berichten: 142

Re: Wou, dialect?

Xardas schreef:http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/919/

wilde en wou mag allebei!
ik wil, jij wilt, wij willen, wij hebben gewild

ik wou, jij wou(?t), wij wouwen, wij hebben gewouwd

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Wou, dialect?

jij wou

hij wou

wij wouden

Trouwens, dat stond al achter Xardas' link.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wou, dialect?

BakkerBart schreef:ik wou, jij wou(?t), wij wouwen, wij hebben gewouwd

;)
Nou, zie je wel, ik doe niks fout :shock:

Re: Wou, dialect?

ABN is een kunsttaal,welke niet natuurlijk klinkt en niet in je hart doordringt.Daarentegen zijn dialekten de echte gesproken talen,ongekunsteld,uit het hart van de mensen.Ik gruw ervan als ik ouders tegen elkaar hoor spreken in dialekt en dan in het ABN tegen hun kind,alsof dat kind een vreemde is,die er niet bij hoord.Ik spreek het dialekt van mijn ouders en voel me er lekker bij.Daarbovenop spreek ik nog een paar talen vloeiend,zodat ik me niet hoef te schamen.Met een beetje spijt moet ik vaststellen dat er al woorden in mijn dialekt verloren zijn gegaan.Ze zijn door het nieuwe onkruid niet meer gekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wou, dialect?

Dikke van Dale: willen (wou, wilde; h. gewild). Wij/jullie/zij wouden mag officieel volgens mij ook nog, ik vind het zelf alleen niet zo mooi. Wouwen zijn roofvogels, ook reseda-achtige planten.

Taal ontwikkelt zich voortdurend. Woorden, die nu veel gebruikt worden, zijn straks (officieel) onderdeel van onze taal. Dus wie bepaalt uiteindelijk wat wel of niet mag? Als we elkaar niet meer begrijpen, merken we dat dan vanzelf wel weer. :wink:

Berichten: 86

Re: Wou, dialect?

Taal is gemakkelijk als we allen afspreken en volhouden iets alsmaar fout te zeggen wordt het toch aanvaard en als juist gerekend.

Ik heb alleen het probleem dat niet iedereen met me mee wil doen :shock:

Berichten: 6

Re: Wou, dialect?

ik persoonlijk vind wilde wilden hebben gewild beter wouden klinkt een beetje "lomp" overigens is het wouden niet wouwen

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Wou, dialect?

ik persoonlijk vind wilde wilden hebben gewild beter wouden klinkt  een beetje "lomp" overigens is het wouden niet wouwen
Ik 'wou' dat jij wat meer interpunctie gebruikte; zonder interpunctie lijkt het namelijk zomaar wat 'gewouw'.... :wink:
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Wou, dialect?

wou en wouden is een vervoeging van vervlogen tijden. Vroeger waren meer werkwoorden sterk. Oftewel klinkerverandering bij verleden tijd. Naarmate de Ned taal ontwikkeld krijgt de zwakke vervoeging de overhand: -de of -te achteraan.

dus wou gaat verdwijnen met

erven - orven

waai - woei <-- is officieel geen nederlands meer

enz. dus het gaat van wou af niet ernaartoe
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Wou, dialect?

Naarmate de Ned taal ontwikkeld krijgt de zwakke vervoeging de overhand: -de of -te achteraan.


Gelukkig. Ik hou niet van sterke werkwoorden. In het Engels doe ik de onregelmatige werkwoorden ook altijd fout. Ik kan zo catched of teached opschrijven en gewoon over de fout heen lezen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer