Chemiluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 41

Chemiluminescentie

Beste lezers,

Ik zoek stofjes die het dezelfede reactie als dit vertonen.

Ik heb zelf alleen echt luminol wat me duidelijk is. Bij een andere site zal ik zelf nog een beetje moeten experimenteren, maar weten jullie nog stofjes waar het ook mee kan en in welke verhoudingen?

Alvast Bedankt

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chemiluminescentie

Wil je dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken? Waarvoor wil je het gebruiken? wat zijn de uiteindelijke doeleinden.

Als je iets leuk wilt laten oplichten dan zijn er sommige stoffen die je liever niet gebruikt. Ethidium bromide is er hier 1 van. Je zou beter voor GFP of een variant hierop kunnen kiezen. Luciferase lijkt hier een beetje op maar geeft licht af uit zichzelf zonder een lichtbron nodig te hebben. Tonic is onder UV licht ook luminicent
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Chemiluminescentie

En dat komt weer door de kinine in de tonic.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Chemiluminescentie

Deze man verkoopt lichtgevende chemiesets op internet

http://stores.ebay.nl/Science-Lab-Supplies

Het is wel even zoeken maar ze staan ertussen.

Verder kan je ook bacterien gebruiken, namelijk een facultatief anaerobe luminicerende marinebacterie.

Ik heb dat proces al eens eerder beschreven.
Je kan ze ook zelf kweken op een vers visje van de markt. Niet die van de AH want die zijn al schoongemaakt. Heel simpel de vis bij een temperatuurtje van een graad of 5,6 een aantal dagen in de koelkast bewaren (een paar sneetjes erin om het te bevorderen) in een bakje met zoutwater waarin de vis ligt maar wel boven het water uitsteekt. Als je het visje dan ook buiten de koelkast gaat ruiken is ie klaar. 's nachts deurtje open doen en ziedaar een luminicerende facultatief anaerobe marinebacterie.  Ps. als het licht erg fel is dan is dat niet de bacterie maar het lampje van de koelkast, voor beter resultaat die eruit draaien.
:)
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Chemiluminescentie

Als je het visje dan ook buiten de koelkast gaat ruiken is ie klaar. 's nachts deurtje open doen en ziedaar een luminicerende facultatief anaerobe marinebacterie.
En kun je later dat verhaal in kleuren en GEUREN aan je kleinkinderen vertellen.... :)

2 effecten voor één geld, waar wacht je op.. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer