Springen naar inhoud

relay aansluitschema - uitleg gevraagd

• Log in om te kunnen reageren

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:43

Ik heb hier een relay met een speciale functie, dat ik wil gebruiken om een circuit te schakelen in mijn wagen.

Heeft er iemand een idee waarvoor er een diode gebruikt wordt, en waarvoor er een weerstand (denk ik toch?) over de spoel geschakeld staat?

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:48

Is er meer info over dit relais? Merk, benaming, typenummer, b.v.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:56

Geplaatste afbeelding

dient om de stuurdoos van een golf (en sommige audi's) te voeden en uit te schakelen.
Wordt ook crash-relais genoemd, maar ik vind geen technische uitleg hierover.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 17:55

Wat ie nou precies doet weet ik (nog) niet, maar ik heb gewoon het nummer ingetypt : 24.5200.00 en krijg deze link:

http://www.kraecker.de/index.html

Zowel de weerstand als de diode zijn er om de spoel te beveiligen en hem te helpen met het (versneld) afbouwen van de zelfinductie van de spoel.
Als je dit met een diode doet dan verloopt de afbouw zeer langzaam. Daarom wordt in de meeste gevallen voor een parallel weerstand gekozen.
Zover ik kan zien aan het schemaatje, heb je de keus om de diode wel of niet over de spoel te zetten.
Aansluiten met alleen de weerstand doe je door het relais tussen 85 en 86A aan te sluiten. Wil je de diode parallel zetten, dan verbindt je ook nog 86 met 85. De voeding blijft in dat laatste geval gewoon tussen 85 (-) en 86A (+).

Ik weet niet of je duits goed is, maar hier staat een korte uitleg:

http://www.wer-weiss...cle1583256.html
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 18:17

Instinctief zou ik voor volgende twee aansluitschema's gegaan zijn:
(S1 stelt een on/off schakelaar voor)

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Of een combinatie van beide (triggers op zowel 86 and 86A, waarbij de diode op 86 moet verhinderen dat indien de trigger op 86A actief is, er ongewenst spanning komt op een circuit van trigger 86).

Nu, dit blijkt te werken (getest met een +12V DC voeding), maar dit blijkt foutief te zijn. Elektronica is dan ook niet mijn specialiteit.
Vraagje aan een kameraad leverde op: 86 aan grond, en 85 geschakeld ook aan grond. 86A permanent aan +12V.
Dit dus:
Geplaatste afbeelding

Hierbij staat de diode over de spoel, maar enkel indien het relais aangestuurd wordt (S1 in serie met de diode).

Ik heb de link doorgenomen, en stel het mij als volgt voor: indien de spoel (L) uitgeschakeld wordt, neemt het even de functie over van een stroombron.
spoel geschakeld:
+12V ------- L -------- 0V (ground) en de stroom gaat naar rechts
spoel uitgeschakeld:
open ------- L ------- 0V (ground), en de spoel wil nog steeds stroom naar rechts (=grond) sturen
-V ------- L ------- 0V dit zou nodig zijn om dit te verwezenlijken.

De spoel zend dus even een negatieve voltstoot naar links naar de grond, om dit te vermijden wordt de diode eroverheen geplaatst. Zo wordt deze spanningsstoot gelimiteerd tot zo'n -0.65 V.

Ben ik ongeveer correct?

Is dat 3e aansluitschema correct? Indien ja (of nee), waarom kan men de schakelaar dan niet tussen +12V en pin 86A plaatsen?

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 21:32

Dat derde schema is bijna correct. Je moet de +12V onderbreken. Als je de aarde onderbreekt, staat de diode niet meer parallel aan de spoel op het moment dat het het hardst nodig is.

De diode wordt ook wel een vrijloopdiode genoemd. Op het moment dat de stroom door de spoel onderbroken wordt, wekt de zelfinductie van de spoel een tegenspanning op, met de diode zorg je ervoor dat de stroom gewoon kan wegvloeien.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2006 - 22:51

Jammer dat er op de site van de relaisfabrikant alleen maar een maatschets staat, en geen toepassingsvoorbeelden. Die zouden veel kunnen verklaren over de bedoeling van die diode.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 23:36

Jammer dat er op de site van de relaisfabrikant alleen maar een maatschets staat, en geen toepassingsvoorbeelden. Die zouden veel kunnen verklaren over de bedoeling van die diode.

Dat vond ik nou dus ook!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures