Springen naar inhoud

[wiskunde/natuurkunde] betekenis symbolen

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:44

In mijn cursussen van fysica (natuurkunde) kom ik regelmatig 2 tekens tegen die lijken op een A. De ťťn is de hoofdletter A maar dan op zijn kop, de ander is de kleine letter a maar dan in spiegelbeeld.
Zou iemand mij alsjeblieft kunnen uitleggen wat deze 2 letters betekenen zodat ik mijn fysicacursus wat makkelijker kan lezen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:45

Die eerste is waarschijnlijk LaTeX en betekent "voor alle", zoals in LaTeX , "voor alle x geldt...".

Wat je met dat tweede bedoelt is me nog niet duidelijk... Misschien kan je een voorbeeld geven met een duidelijke context?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:46

Die op zen kop wil zeggen "voor alle" in latex:LaTeX en die omgekeerde, kleine letter is misschien een Griekse delta (LaTeX ) of alfa (LaTeX )?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:50

Of (albert davinci), kijk eens in de lijst "Speciale tekens" of het veel uitgebreidere "Overzicht LaTeX Codes (pdf)", links vlak boven het invulscherm wanneer je een bericht wil plaatsen. Zeker in dat laatste kom je het teken misschien tegen...

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 14:36

Die eerste is inderdaad wat ik bedoelde.

Die tweede (spiegelbeeld kleine a) is het 3de teken onder 8.
Partial. Ik heb geen examen gedaan in wiskunde B, enkel in wiskunde A :)
Dat was een grote fout, scholieren wees gewaarschuwd. Voor de rest heb ik wel alle exacte vakken gedaan.

Die partial zal zeker met partieel afgeleiden te maken hebben. Ik heb die term vaak gehoord met fysica maar ik heb er geen idee van wat ze er mee bedoelen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 14:38

Dus iets zoals: LaTeX ? Dat is een partiŽle afgeleide (hier: van y naar x).

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:13

Dus iets zoals: LaTeX

? Dat is een partiŽle afgeleide (hier: van y naar x).

Probleem is dat ik nooit geleerd heb wat de partiŽle afgeleide is.
Ik kan natuurlijk wel differentiŽren.
Stel, ik heb de functie y = 14xkwadraat + 20x + 8
En ik neem de partiŽle afgeleide van y naar x. Moet ik dan gewoon simpelweg differentiŽren? 28x +20.
Ik had begrepen dat als je differentieert dat je dan de afgeleide krijgt. Ik begrijp dan ook niet wat het versschil is tussen de afgeleide en de partiŽle afgeleide.

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 22:23

Bij functies bestaande uit meerdere veranderlijke kan je differentiŽren naar elk van deze veranderlijke, dit is dan de partiele afgeleide. Indien je een functie hebt van maar ťťn veranderlijke heeft het begrip partiŽle afgeleide dus weinig betekenis en valt inderdaad samen met "de afgeleide".

Dus bv de volgende functie f(x,y) = x≤ + 3y≤ + 6xy + 4x

is de partiele afgeleide naar x : 2x + 6y + 4 (je beschouwt y dan als constant bij het afleiden)
en de partiele afgeleide naar y wordt dan : 6y + 6x (je beschouwt dan x als constant)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2006 - 09:25

Je vindt nog bijkomende informatie op deze pagina.

Het is dus een uitbreiding van het begrip "afgeleide" naar functies die afhangen van meer dan ťťn onafhankelijke veranderlijke.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures