Springen naar inhoud

De Duivel/Hel een versterking van geloof in God?

• Log in om te kunnen reageren

Don'tThinker

Don'tThinker

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 14:25

Ik ben al tijdje van mening dat god niet bestaat en elke keer als ik me er in verdiep dan kom ik op gedachtes en theorieŽn die mijn mening bewijzen. Het is alleen moeilijk om met feiten te realiseren.

Maar ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken. Ik denk dat de Hel en de Duivel zijn verzonnen om het geloof in god te versterken. Ten 1e als er een god was en die is zo goed als hij word omschreven dan zijn er ook wel erg veel nare dingen en gebeurtenissen. Dit kan je mooi wegschuiven op het kwaad.

Daarbij is het ook een goede motivering. Wees goed en de hemel opent zijn ďpoortenĒ. Anders kom je in de hel. En dit is met feiten bewijsbaar dat het werkte.

Wat denken jullie hierover. Zou het niet beter zijn om hier geen waarde meer aan te hechten of is zo'n geloof zo belangrijk dat het mensen hun leven leid..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 07 september 2006 - 15:06

Ik geloof niet in een onsterfelijke ziel en ook niet in een leven na de dood (Pred. 9:4-10) dus zowel hel als hemel zijn niet aan mij besteed.

Een God die mensen voor eeuwig zou folteren voor overtredingen die ze in een slechts tijdelijk leven hebben begaan zou onredelijk, onrechtvaardig en wreed zijn. De straf zou dan niet proportioneel zijn tot de overtreding. Dit is een van de basis normen van rechtvaardigheid.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 15:49

De hel en duivel waren er volgens mij al lang voordat het christelijke geloof zijn kop op stak. Het is de omschrijving van de ultieme straf: Hel, en het ultieme kwaad: duivel.

Ik geloof dat in de nieuwnederlandse vertaling van de bijbel het woord hel precies nul keer voor komt. Maar is in de middeleeuwen (en nog steeds in sommige delen van de VS) de duivel en de hel vaak te losbandig gebruikt.

Een beetje zoals het volgende: Die waerachtige ende seer wonderlycke historie van Mariken van Nieumeghen die meer dan seven jaren met den duvel woonde ende verkeerde.

In de bijbel is de duivel een gevalle engel, hiermee wordt bedoelt dat elk persoon in zijn hart goed begint, maar de verkeerde keuzes kan maken en naar de 'darkside' bekeert word. Hel is een beetje raar fenomeen, maar werdt wel gebruikt vroeger om mensen schrik in de jas te jagen dat als ze geen brave burgers waren, ze moeten oppassen niet in de hel te geraken, Dante kon dat goed beschrijven geloof ik.

Don'tThinker

Don'tThinker

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 16:06

In de bijbel is de duivel een gevalle engel, hiermee wordt bedoelt dat elk persoon in zijn hart goed begint, maar de verkeerde keuzes kan maken en naar de 'darkside' bekeert word. Hel is een beetje raar fenomeen, maar werdt wel gebruikt vroeger om  mensen schrik in de jas te jagen dat als ze geen brave burgers waren, ze moeten oppassen niet in de hel te geraken, Dante kon dat goed beschrijven geloof ik.

Het is dus een versterking van het geloof in god. Ik neem aan dat je zelf dan eens bent met mijn stelling. Dan ben ik benieuwd wat je verwacht in de toekomst.

Evolutie zit in alles. Ook in persoonlijkheden en ga zo maar door. Steeds meer mensen hechte geen waarde meer aan god. Zal deze over 2 eeuwen alleen nog in de boeken bestaan of blijft het geloof altijd aanwezig.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 16:19

Zoals ik al zei, vroeger ja, maar Dante is al zo'n 800 jaar dood.
In het christendom (behalve in de bible belt in de US) wordt er ook helemaal geen aandacht aan besteed. Er is geen kerk meer die beweert dat de duivel inderdaad hoefjes heeft, of dat als je slecht bent in een grot met vuur komt. Ook de paus beweert niet dat als je sex voor het huwelijk hebt je in de hel zult branden. (voeg moehaha toe naar believe).

Het beeld van de duivel en hel is erg middeleeuws, er is veel gebeurt sindsdien.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 16:33

Waarom zou God niet zowel lijden als geluk zijn? Immers uit God kwam juist het kwade, zoals ook de -waarvan Hij zei- goede schepping. Ik denk dat ''God'' synoniem is voor zingeving/leven/bewustzijn. Want in het leven komt het er immers ook op aan om je bewust te zijn van zowel lijden als geluk.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 22:07

Ik ben al tijdje van mening dat god niet bestaat en elke keer als ik me er in verdiep dan kom ik op gedachtes en theorieŽn die mijn mening bewijzen. Het is alleen moeilijk om met feiten te realiseren.  

Maar ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken. Ik denk dat de Hel en de Duivel zijn verzonnen om het geloof in god te versterken. Ten 1e als er een god was en die is zo goed als hij word omschreven dan zijn er ook wel erg veel nare dingen en gebeurtenissen. Dit kan je mooi wegschuiven op het kwaad.  

Daarbij is het ook een goede motivering. Wees goed en de hemel opent zijn ďpoortenĒ. Anders kom je in de hel. En dit is met feiten bewijsbaar dat het werkte.  

Wat denken jullie hierover. Zou het niet beter zijn om hier geen waarde meer aan te hechten of is zo'n geloof zo belangrijk dat het mensen hun leven leid..

Hoe zie jij de hel? En hoe zie jij de duivel? Wat is jouw beeld van de hel en de duivel?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 10:49

ja wel een goed idee om dat vast te stellen voordat je een discussie begint.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 11:02

Hoe zie jij de hel? En hoe zie jij de duivel? Wat is jouw beeld van de hel en de duivel?

zoiets: :) :)

:)

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 12:58

De duivel en de hel kweken angst aan. Als gevolg daarvan zullen gelovigen sneller godsdienstige voorschriften in praktijk brengen. Daarom werd de roomse kerk in de middeleeuwen schatrijk door het verkopen van aflaten waarmee gelovigen 100.000 jaar vagevuur konden afkopen, houden gereformeerde dominees donderpreken met hel en verdoemenis en wordt om de paar zinnen gedreigd met de hel in de koran en de hadith. Dus vanuit het standpunt van een religie is de hel heel nuttig. Want bange mensen doen precies wat je wil.
ďReligion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.Ē-- Steven Weinberg

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2006 - 13:08

Waren het niet juist de gereformeerde dominees die zo ontzettend tegen de aflaten waren? Waardoor sinds het protestantisme aflaten niet meer gekocht kunnen worden in het christendom? Heb je ook een referentie voor de donderpreken, of heb je het van horen en zeggen.

Je onderschrift verplicht me je berichten met sceptsis te bekijken.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 13:23

Waren het niet juist de gereformeerde dominees die zo ontzettend tegen de aflaten waren? Waardoor sinds het protestantisme aflaten niet meer gekocht kunnen worden in het christendom? Heb je ook een referentie voor de donderpreken, of heb je het van horen en zeggen.

Je onderschrift verplicht me je berichten met sceptsis te bekijken.

Er zijn ook andere, wat minder platvloerse manieren om iemand zich in te laten zetten voor zijn geloof dan een aflaat. Dat moet ik de refo's dan nog nageven. En ik heb in mijn jeugd vaak naar donderpreken moeten luisteren. Dus ik heb het inderdaad van horen zeggen, amice. :)
ďReligion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.Ē-- Steven Weinberg

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2006 - 14:29

Welke kerk was dat?

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 14:32

De duivel en de hel kweken angst aan. Als gevolg daarvan zullen gelovigen sneller godsdienstige voorschriften in praktijk brengen. Daarom werd de roomse kerk in de middeleeuwen schatrijk door het verkopen van aflaten waarmee gelovigen 100.000 jaar vagevuur konden afkopen, houden gereformeerde dominees donderpreken met hel en verdoemenis en wordt om de paar zinnen gedreigd met de hel in de koran en de hadith.

Overdrijven is ook een kunst... :)
Trouwens, heb je wel eens gehoord van genadepreken en verzoening enzo? Wel eens gehoord van goede werken doen uit dankbaarheid ipv angst voor straf?

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 14:37

Welke kerk was dat?

De oud-gereformeerde kerk of de gereformeerde gemeenten? Bij ons in de vrijgemaakte kerk hebben we soms ook wel eens donderpreken (en da's heus niet verkeerd hoor, het is wel eens een keertje nodig, denk aan de corrigerende tik), maar over de hel wordt bij ons maar heel sporadisch gepreekt. Het gaat ook niet om de hel, maar dat je verlost bent van de hel en wat dat verlost zijn voor consequenties heeft in je leven. Het is bij mij allerminst zo, dat ik in God geloof en zijn geboden zo goed mogelijk probeer na te leven uit angst voor de hel. Ik heb een hele andere motivatie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures