Waarom verteren darmbacteriën de darmen zelf niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Waarom verteren darmbacteri

In onze darmen zitten bacteriën. Véél bacteriën: in totaal hebben ze een gewicht van zowat een kilo! Eén van de functies van die bacteriën is het (verder) verteren van voedsel. Maar, hoe komt het dat de darmen zelf niet aangevallen worden door deze organismen?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom verteren darmbacteri

Omdat die bacterien geen darm lusten. Dat klinkt flauw, maar zo is het eigenlijk wel. Ze kunnen de darmwand simpelweg niet verteren, daar zijn ze niet voor uitgerust.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Waarom verteren darmbacteri

Lees dit eens.
Een ander punt is dat een persoon die veel vet bij zich draagt sneller gaat ontbinden. Bas de Leng is verbonden aan Cura Mortu Orum Mortuariabeheer. Hij heeft grote ervaring in de overledenenverzorging en restauratie. De Leng: "Wanneer een lichaam veel vet heeft, zal het lichaam minder snel afkoelen; omdat het een dikke isolatieleeg heeft. Dus dat betekent dat de bacteriegroei in de darmen niet snel afgeremd wordt. De ontbinding van een overleden begint altijd in de dikke darm door deze bacteriën. Als je zo'n overledene zo snel mogelijk gaat koelen, neemt de bacteriegroei af. Maar als zo'n lichaam lekker warm blijft, blijft de bacterie zich delen.
Volgens mij klopt jou stelling zodoende niet (volledig). Wat doen die bacteriën dan wel als ze de darmwand niet opvreten? Bovendien, hoe "weten" ze wanneer een lichaam dood is als het nog dezelfde temperatuur heeft?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom verteren darmbacteri

omdat er een slijmlaag door de darmwand wordt afgescheiden, die niet meer wordt aangemaakt als de persoon overleden is, kunnen bacterien er niet doorheen "eten". Das mijn hypothese, ik durf het geen feit te noemen.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 704

Re: Waarom verteren darmbacteri

ik vind ook dat de mucusproductie voorkomt dat de bactierien in de tractus digestivus niet de darmwand kunnen beschadigen. Het wordt anders wanneer je bijvoorbeeld een medicijn slikt dat de slijmlaag van je darm aantast :) .

Berichten: 12

Re: Waarom verteren darmbacteri

Met de slijmlaag ben ik het helemaal eens. En verder bevatten de moleculen aan het bovenoppervlak van een darmepitheelcel allerlei suikergroepen, die samen de glycocalyx vormen. Deze laag dient ook ter bescherming. Tussen de epitheelcellen zitten tight junctions, die de tussenruimte verzegelen zodat er geen bacterien langs kunnen. Verder is de turnover van darmcellen heel hoog, dat wil zeggen dat dode cellen snel worden vervangen door nieuwe. De darm is voorzien van veel afweercellen die eventueel stiekem binnendringende bacterien snel onschadelijk maken. Al met al heeft de darm dus allerlei veiligheidsmechanismen tegen bacterien.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom verteren darmbacteri

De ontbinding van een overleden begint altijd in de dikke darm door deze bacteriën.

ik dacht altijd dat de alvleesklier al binnen een half uur na het intreden van de dood door zn eigen enzymen verteerd was?

Berichten: 704

Re: Waarom verteren darmbacteri

De darm is voorzien van veel afweercellen die eventueel stiekem binnendringende bacterien snel onschadelijk maken.


Deze zitten in de de zogenaamde Peyer's patches en produceren (net als bij alle plekken in het lichaam die in contact staan met de buitenwereld of een epitheellaag moeten passeren) de antilichaam isotype IgA dat via de poly-Ig receptor ook nog eens een dimeer vormt dat wordt beschermd wordt tegen enzymatische afbraak in de darmen door een deel van de receptor die gebonden blijft over de J-keten.

Berichten: 333

Re: Waarom verteren darmbacteri

de darm is door de bacterieen gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom verteren darmbacteri

de darm is door de bacterieen gemaakt.
negeer dit, dit is onzin.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 333

Re: Waarom verteren darmbacteri

Duidelijk een sluitend antwoord van Lala.

raar dat er geen slotje op dit topic staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom verteren darmbacteri

Kjell schreef:Duidelijk een sluitend antwoord van Lala.

raar dat er geen slotje op dit topic staat.


Even het topic teruglezen en idd: een antwoord was al gegeven!
omdat er een slijmlaag door de darmwand wordt afgescheiden, die niet meer wordt aangemaakt als de persoon overleden is, kunnen bacterien er niet doorheen "eten". Das mijn hypothese, ik durf het geen feit te noemen.
ik vind ook dat de mucusproductie voorkomt dat de bactierien in de tractus digestivus niet de darmwand kunnen beschadigen. Het wordt anders wanneer je bijvoorbeeld een medicijn slikt dat de slijmlaag van je darm aantast .
En het meest volledige antwoord:
Met de slijmlaag ben ik het helemaal eens. En verder bevatten de moleculen aan het bovenoppervlak van een darmepitheelcel allerlei suikergroepen, die samen de glycocalyx vormen. Deze laag dient ook ter bescherming. Tussen de epitheelcellen zitten tight junctions, die de tussenruimte verzegelen zodat er geen bacterien langs kunnen. Verder is de turnover van darmcellen heel hoog, dat wil zeggen dat dode cellen snel worden vervangen door nieuwe. De darm is voorzien van veel afweercellen die eventueel stiekem binnendringende bacterien snel onschadelijk maken. Al met al heeft de darm dus allerlei veiligheidsmechanismen tegen bacterien.
Wil jij jouw optie misschien toelichten aan het publiek, ipv alleen af te geven op mij? Daar komen we niet verder mee namelijk.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarom verteren darmbacteri

Waaraan ik nog even wil toevoegen dat zelfs na een sluitend antwoord een slotje niet nodig is. Want al is een antwoord al zo goed als volledig gegeven (zoals Lala aantoont), dan nog zijn er misschien nog zaken m.b.t. dit onderwerp de vermelding waard. Dus ook van mij het verzoek: toon aan dat jouw bijdrage de vermelding waard is en en onderbouw je post!
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 333

Re: Waarom verteren darmbacteri

niemand vraagt zich af waar deze slijmlaag vandaankomt ?

en volgens mij wordt de darm zelf niet aangetast omdat hij uit keratine is opgebouwd.

volgens jullie theorie zouden de bacterien, bij de minste beschadiging van de slijmlaag een gat door de darm kunnen eten.

de slijmlaag kan misschien helpen maar de echte weerstands kracht is de opbouw van de darm zelf.

al of niet gebouwd door bacterien :), dan zal het god geweest zijn........ om 1 of andere rede lijkt dit voor de meeste mensen meer aannemelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waarom verteren darmbacteri

Goed.. dan zal ik mijn post ook aanpassen aan je vriendelijkere reactie.

Je post leunt op het gegeven dat je niet weet waar de slijmlaag vandaan komt?

Excretie van omliggende cellen lijkt me een goede verklaring. Hoe dan ook is het te kort door de bocht om te stellen dat de darm is gemaakt door bacterien.

Je zegt dat darmepitheel bestaat uit keratine? Keratine is een (in water) onoplosbaar eiwit dat relatief veel zwavelhoudende aminozuren bevat (veel S-bruggen, dus een sterke tertiare structuur). Dan gaat het dus over 'verhoornde' cellen zoals je haar en nagels.

Dat zijn allemaal dode cellen volgens mij en die zijn niet meer in staat tot het al dan niet actief transporteren van stoffen van de ene kant van de laag naar de andere.

Hoe stel je voor dat de darm er dan precies uit ziet?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer