Springen naar inhoud

[Filosofie] Wat is tijd?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 02 februari 2003 - 19:24

Omdat mijn vraag over tijd TE filosofisch werd heb ik besloten dit artikel in deze categorie voort te zetten...

Wat is tijd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2003 - 19:27

tijd is het bewegen van elektronen!
Wat gebeurt als je iets bevriest?!?
Wat zou er gebeuren nij o° K?
Persoonlijk vond ik dit een echt 'leuke' gedachte.

• Gast

Geplaatst op 02 februari 2003 - 19:34

Het tijdsbesef verschilt nogal. Om dit duidelijker te maken, heb ik 2 voorbeelden...

1.
Stel je voor je word om 6.00 uur wakker en je hoeft er pas om 7.00 uur uit. Je valt weer in slaap en je wekker gaat om 7.00 uur. Vaak heb je dan het gevoel dat je maar heel even geslapen hebt.

2.
Stel je voor dat je geluiden hoort in de kamer, wanneer je in bed ligt. Het is een inbreker. Je hart begint sneller te kloppen en voor je gevoel gaat de tijd erg langzaam.

Kort samengevat:
Ik denk dat de tijd subjectief is. Natuurlijk draait de wetenschappelijke tijd wel door, maar voor je gevoel kan je tijd op allerlei verschillende manieren ervaren.
Zo denk ik ook dat een 1-dagsvlieg, de 3 dagen dat hij leeft, hetzelfde tijdsbesef in deze 3 dagen heeft als wij in een heel leven.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2003 - 19:43

voor de voorbeelden dat jij noemt heb ik een ideetje
Als er een inbreker is worden al de prikkels die er zijn geprocesed dus gaat tijd trager, als je slaapt of tv kijk gaat tijd vlugger, weer prikkels genegeert?
lijkt me een logische verklaring.
xd

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 maart 2003 - 14:49

Tijd is een dimensie waarin dingen zich kunnen verplaatsen. Helaas kan de mens niet bepalen in welke richting hij zich verplaatst of met welke snelheid.

Ter vergelijking: zie het als een lijn op de grond waar je overheen loopt. Gewoon een stukje oppervlak wat onder je voorbij schuift, net als bij een wandeling. Bij tijd kan je alleen niet even stilstaan of omkeren, maar zal je in een vast tempo naar voren moeten lopen. Je beschikt simpelweg niet over de spiercontrole om daar verandering in te brengen.

[offtopic]Wellicht andere entiteiten wel, maar goed...[/offtopic]

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 06 mei 2003 - 22:39

Tijd is gewoon één uitvinding gemaakt door de maatschappij om het leven meer geordend te maken. Het is praktisch onmogelijk om een perfecte wetenschappelijke verklaring te leggen op tijd want tijd is een uitgevonden ding. Persoonlijk vind ik de tid wel een fascinerend ding aangezien het een gemeenschappelijk ding is voor alle mensen op de wereld, iedereen meet de tijd met één of ander toestel... en nu moek gaan maffen... door de tijd... (rest komt nog later)

svdw

svdw

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2003 - 20:07

Ik heb op tv eens gehoord dat deeltjes kunnen reizen in de tijd of zoiets, maar ik weet er hellemaal niets van, en of ik het mag geloven is nog iets anders

• Gast

Geplaatst op 12 juni 2003 - 19:59

Ik heb ook eens zitten filosoferen over tijd, en ik heb bedacht dat tijd niet stil kan staan, maar wel langzamer of sneller gaan en achteruitlopen.

Ik denk dat tijd niet stil kan staan, omdat "stilstaan" zoiets betekend als langere tijd hetzelfde blijven. Als de tijd stil staat, gaat er geen tijd voorbij en kan het dus niet een "langere tijd" hetzelfde blijven.

Achteruitlopen wel, maar daar zouden wij niks van merken, omdat we dan vergeten zijn dat we het al een keer meegemaakt hebben.
(Als een stoplicht groen is geworden, en de tijd loopt weer een stukje achteruit, totdat het weer rood is, ben je vergeten dat het al groen is geworden, want dat wist je nog niet toen het rood was (hoewel je het wel kon verspellen :wink:). Dus dan merk je niet dat het nog een keer gebeurd.)

Als de tijd langzamer loopt, denk je ook langzamer dus dat merk je niet, en idem voor sneller.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 juni 2003 - 20:08

Als de tijd langzamer loopt, denk je ook langzamer dus dat merk je niet, en idem voor sneller.

Heeft tijd dan wel een snelheid? Wellicht IS tijd gewoon, en lijkt inderdaad zoals je zegt voor ons steeds met dezelfde snelheid voorbij te gaan. Maar zijn wij het dan niet die zich in de tijd verplaatsen?

Ter vergelijking: in de drie dimensionale wereld verplaatsen wij ons ook. Zo kan je als je in bijv. een auto zit zowel voor- als achteruit. Dat wil echter niet zeggen dat de ruimte zich verplaatst. Wij verplaatsen ons in de ruimte, en kunnen toevallig controleren in welke richting en met welke snelheid. Zo zou je de tijd meer als een trein zonder haltes kunnen zien. We zitten er nu eenmaal in, en we gaan een bepaalde richting op en alles trekt zich op een vaste snelheid aan ons voorbij.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2003 - 20:07

Ik heb ook nog 'ns verder gedacht, en bedacht dat bij het langzamer van de tijd niet alleen onze hersenen en alles in de 3d wereld langzamer gaat, maar ook de tijd.... :wink:. Ik bedoel dat als de tijd langzamer zou moeten gaan, er niks is om mee te vergelijken of ze langzamer gaat. Voor sneller dus net zo. Misschien is dit ook wel wat jij bedoelt, maar ik ben er nu ook achter!

(Ik denk dat ik ook nog eens kritisch ga kijken naar / denken over mijn vorige redenering over het achteruitlopen.)

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 13 juni 2003 - 20:45

Misschien is dit ook wel wat jij bedoelt

Uhmm.... Ik weet niet of we het nu over het zelfde hebben. Wat ik in ieder geval bedoel is dat ik denk dat tijd niet sneller of langzamer KAN verlopen. Tijd verloopt / beweegt helemaal niet, wij verplaatsen ons er alleen door.

• Gast

Geplaatst op 21 juni 2003 - 13:33

Als alles nou eens stil zou staan, microbacterieen bewegen niet meer, niks beweegt meer, bestaat er dan tijd? nope.
Bestond de tijd er eigenlijk al toen alles nog op 1 grote bal in het heelal zat, voor de oerknal?

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 21 juni 2003 - 16:54

Als alles nou eens stil zou staan, microbacterieen bewegen niet meer, niks beweegt meer, bestaat er dan tijd? nope.

Tsja, ALS dat zo zou zijn, dan zou je denk ik gelijk hebben... Maar ja, ALS gras al van zichzelf geel/bruin zou zijn, dan zou het ook niet verkleuren als het dood ging.

Bestond de tijd er eigenlijk al toen alles nog op 1 grote bal in het heelal zat, voor de oerknal?

Om daar antwoord op te geven moet je weten of er buiten ons heelal zich ook dingen afspelen. We kunnen echter niet zelf dingen van buiten ons heelal waarnemen. De enige manier om hierover iets uit te sluiten zou zijn wanneer iets wat buiten ons heelal bestaat contact met ons op zou nemen, en ons daar antwoord op zou geven. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat binnenkort gaat gebeuren :shock:

• Gast

Geplaatst op 28 september 2003 - 15:07

Weet je wat het is... Ik vraag me gewoon af waar ritme vandaan komt, en waarom wij het kunnen waarnemen. Er moet een piep klein deeltje zijn , dat een frequentie heeft, en word gebruikt door onze hersenen, om ritme waar te nemen. Maar welk deeltje. HOE WERKT EEN KLOK????

• Gast

Geplaatst op 29 september 2003 - 08:00

Er wordt in dit forum dikwijls twee zaken door elkaar gebruikt, nl de ervaring van tijd (leuke dingen gaan sneller, minder leuke dingen duren eindeloos) en de tijd zelf.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures