Springen naar inhoud

[wiskunde] breuken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:09

Hllo voor school moet ik volgende breukenreeks oplossen :


?/32 = 30/? = 9/2 = 18/4 = -90/-20 = -54/-12 = -72/-16


kan iemand me helpen bij de oplossing van de eerste 2 opgaven aub ?


bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:19

In gelijke breuken is de teller steeds evenveel groter dan de noemer, teller en noemer staan steeds in dezelfde verhouding tot elkaar.


Iets duidelijker zichtbaar voorbeeldje:
LaTeX

Zie je dat teller en noemer steeds dezelfde verhouding hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:34

In gelijke breuken is de teller steeds evenveel groter dan de noemer, teller en noemer staan steeds in dezelfde verhouding tot elkaar.


Iets duidelijker zichtbaar voorbeeldje:
LaTeX



Zie je dat teller en noemer steeds dezelfde verhouding hebben?


hallo,ja dat heb ik in school geleerd.
Ik vraag me echter af hoe je van 9/2 naar ?/30 komt ?
30 is toch niet deelbaar door 9 ?


#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:47

in 9/2 is 9 4½ keer zo groot als 2

in 18/4 is 19 4½ keer zo groot als 4

in -90/-20 is -90 4½ keer zo groot als -20

dus in ?/32 is ? 4½ keer zo groot als 32

en in 30/?? is 30 4½ keer zo groot als ??

steeds dezelfde verhouding teller staat tot noemer is als 4½ staat tot 1
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:56

in 9/2 is 9 4½ keer zo groot als 2

in 18/4 is 19 4½ keer zo groot als 4

in -90/-20 is -90 4½ keer zo groot als -20

dus in ?/32 is ? 4½ keer zo groot als 32

en in 30/?? is 30 4½ keer zo groot als ??

steeds dezelfde verhouding teller staat tot noemer is als 4½ staat tot 1


hallo,die verhouding van 4.5 had ik gezien.Wanneer ik dit echter toepas kom ik 6.66666 uit. Hoe moet ik dit in breukvorm schrijven?
Het is toch zo dat x/32 gelijk moet zijn aan x/30 ?


#6

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 19:59

LaTeX

Als je de noemer (dus wat onder de breuk staat) maal 15 doet kom je aan 30 (2x15), dus als je de noemer maal 15 doet, moet dit in de teller ook gebeuren! Weet je nu wat daar moet komen?

#7

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:00

LaTeX



Als je de noemer (dus wat onder de breuk staat) maal 15 doet kom je aan 30 (2x15), dus als je de noemer maal 15 doet, moet dit in de teller ook gebeuren! Weet je nu wat daar moet komen?



zou denk ik 135 moeten zijn


#8

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:04

Idd, trouwens je antwoord moet je niet tussen [Quote] dingetjes zetten :)

Dus LaTeX

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:07

ja, en 6.666666 schrijf je dan toch gewoon als 6 2/3?? niks mis mee, dat is nou eenmaal het juiste antwoord... :) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:07

LaTeX



Als je de noemer (dus wat onder de breuk staat) maal 15 doet kom je aan 30 (2x15), dus als je de noemer maal 15 doet, moet dit in de teller ook gebeuren! Weet je nu wat daar moet komen?



zou denk ik 135 moeten zijn


wanneer ik dit toepas kom ik 30/135 uit dat is 2/9.
De uitkomst zou echter 9/2 moeten zijn.

#11

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:09

LaTeX



Als je de noemer (dus wat onder de breuk staat) maal 15 doet kom je aan 30 (2x15), dus als je de noemer maal 15 doet, moet dit in de teller ook gebeuren! Weet je nu wat daar moet komen?



zou denk ik 135 moeten zijn


wanneer ik dit toepas kom ik 30/135 uit dat is 2/9.
De uitkomst zou echter 9/2 moeten zijn.



vraagstuk was :

x/32 = 30/x = 9/2 = 18/4 = -90/-20 = -54/-12 = -72/-16

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:14

Het is toch zo dat x/32 gelijk moet zijn aan x/30 ?

nee in die laatste heb je teller en noemer omgedraaid

LaTeX

de twee onbekenden zijn niet gelijk aan elkaar, de breuken zijn gelijk aan elkaar. Een beetje slordig van de opgave om één symbool te gebruiken voor twee verschillende onbekenden.

overigens wat ik eerder bedoelde te zeggen:LaTeX
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:17

Ok

LaTeX

Kijk even met wat je de noemer moet vermenigvuldigen, doe dit ook met je teller.

Om die 30/x uit te rekenen met je in de noemer met een extra breuk werken. Het makkelijkste lijkt me dat je van 9/2 vertrekt.

LaTeX

Maarja, dit ga je natuurlijk nooit echt gebruiken...

#14

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:21

Het is toch zo dat x/32 gelijk moet zijn aan x/30 ?

nee in die laatste heb je teller en noemer omgedraaid

LaTeX

de twee onbekenden zijn niet gelijk aan elkaar, de breuken zijn gelijk aan elkaar. Een beetje slordig van de opgave om één symbool te gebruiken voor twee verschillende onbekenden.

overigens wat ik eerder bedoelde te zeggen:LaTeX


dus als ik het goed heb begrepen zou de oplossing dan 144/32 = 30/6 2 /3 moeten zijn ?

#15

bushkangooroo

    bushkangooroo


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 20:28

Het is toch zo dat x/32 gelijk moet zijn aan x/30 ?

nee in die laatste heb je teller en noemer omgedraaid

LaTeX

de twee onbekenden zijn niet gelijk aan elkaar, de breuken zijn gelijk aan elkaar. Een beetje slordig van de opgave om één symbool te gebruiken voor twee verschillende onbekenden.

overigens wat ik eerder bedoelde te zeggen:LaTeX


dus als ik het goed heb begrepen zou de oplossing dan 144/32 = 30/6 2 /3 moeten zijn ?


rekening klopt !! Bedankt iedereen en hopelijk heb ik morgen een 10,dankzij jullie.

ga nu slapen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures