Informatie over natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Informatie over natuurkunde

Hallo,

Heb me juist geregistreerd op dit forum, het is ongelooflijk wat je hier allemaal kan leren.

Mijn eerste vraag is of jullie me wat boeken, teksten, websites e.d. kunnen aanraden om mij in te leiden in de "moderne natuurkunde".

Ik ben nu aan het lezen in "the fabric of the cosmos" van Brian Greene, en heb onlangs ook "road to reality" van Penrose gekocht(maar dit ziet er mij toch al wel een moeilijker boek uit). De dingen die ik tot hiertoe heb gelezen in "fabric of the cosmos" vindt ik ronduit geweldig en interessant! Het smaakt naar meer. Het is mijn eerste boek rond deze onderwerpen. Wat bijkomende informatie zou toch helpen om alles in het boek goed te kunnen begrijpen als absolute leek.

Misschien ook nog vermelden dat ik in mijn laatste jaar van het secundair onderwijs zit en ik dus geen wiskundige kennis van "universitair" niveau heb.

Comperio

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Informatie over natuurkunde

dan raad ik je het boek: tien zwaarden van democles van sander boersma aan dit is een boek over moderne natuurkune zonder al te veel wiskund :)
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Berichten: 336

Re: Informatie over natuurkunde

Zoals je misschien wel gehoord hebt is Feynmann een grote naam in de fysica. Hij is naast zijn natuurkundige prestaties ook bekend omdat hij een geweldig leraar was. Hij heeft de Feynmann lectures geschreven, een serie colleges, waarin een groot deel van de fysica besproken wordt, dit was een regeringsplan van Amerika voor lesmateriaal. Maar ik kan je meer aanraden om zijn boek,

"Strange theory of matter and light" te lezen. Verder schijnt zijn levensverhalen ook goed te zijn, en die staan dan ook nog immer op mijn nog te lezen lijstje. Deze staan in : "Surely you're joking mr. Feynmann"

Ga je overigens ook natuurkunde studeren?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Informatie over natuurkunde

Ik zou eens beginnen met de "standaard" populair-wetenschappelijke boekjes:

Stephen Hawking - Het Heelal

Gerard `t Hooft - Bouwstenen van de schepping
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 5

Re: Informatie over natuurkunde

sirius schreef:Zoals je misschien wel gehoord hebt is Feynmann een grote naam in de fysica. Hij is naast zijn natuurkundige prestaties ook bekend omdat hij een geweldig leraar was. Hij heeft de Feynmann lectures geschreven, een serie colleges, waarin een groot deel van de fysica besproken wordt, dit was een regeringsplan van Amerika voor lesmateriaal. Maar ik kan je meer aanraden om zijn boek,

"Strange theory of matter and light" te lezen. Verder schijnt zijn levensverhalen ook goed te zijn, en die staan dan ook nog immer op mijn nog te lezen lijstje. Deze staan in : "Surely you're joking mr. Feynmann"

Ga je overigens ook natuurkunde studeren?
Ik ben nog aan het twijfelen of ik natuurkunde (fysica hier in belgië) zou gaan studeren. Ik vindt veel onderwerpen uit de natuurkunde zeer interessant, maar de dingen die we hier op school leren vindt ik vaak wat minder interessant. (heb maar 1 uur fysica). En ik stel me ook vragen over de moeilijkheidsgraad, heb je een bepaalde voorkennis en vaardigheden nodig? Hoe hoog ligt het niveau? Is de wiskunde van hoog niveau?(Ik heb 6 uur wiskunde in de week)

Kan iemand hier iets over zeggen?

Berichten: 336

Re: Informatie over natuurkunde

Ik neem aan dat natuurkunde zoals dat in belgie gegeven wordt aansluit op het niveau waarop het op de middelbare school gegeven wordt. Ik studeer echter in Nederland dus dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Wiskunde is zeer zeker een belangrijk onderdeel van de natuurkunde, en dat zal dan ook naar een behoorlijk niveau gaan.

Maar goed, vrees niet, want ze zullen niet beginnen met het moeilijkste. Voor zover ik weet, houden professoren ervan hun verhaaltjes zelf-consistent te houden. Dat wil zeggen dat ze graag hun verhaal van de grond opbouwen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je iets vergeten bent van de middelbare school. Vooral de handigheid in wiskunde is belangrijk en een beetje gevoel voor natuurkunde.

Als je nog twijfelt zal ik als ik jou was vooral een eerstejaars natuurkunde in belgie aanspreken, of een studieadviseur van een faculteit natuurkunde.

Succes!
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Informatie over natuurkunde

ik heb in het middelbaar onderwijs zes uur wiskunde gehad en ga nu aan mijn eerste jaar Fysica beginnen, normaal als je een degelijk score haalde in 6 uren wiskunde volstaat dit volgens mijn leraren wiskunde en fysica. Ik heb wel 2 uur fysica de week gehad, maar ik denk dat het met 1 uur ook wel moet lukken omdat ze toch van de basis vertrekken.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 59

Re: Informatie over natuurkunde

ik heb in het middelbaar onderwijs zes uur wiskunde gehad en ga nu aan mijn eerste jaar Fysica beginnen, normaal als je een degelijk score haalde in 6 uren wiskunde volstaat dit volgens mijn leraren wiskunde en fysica. Ik heb wel 2 uur fysica de week gehad, maar ik denk dat het met 1 uur ook wel moet lukken omdat ze toch van de basis vertrekken.


akkoord

je leert echt alles opnieuw van het begin

nuja, ik ben een week bezig en heb nu gezien van je in wiskunde in de eerste 5 jaren ziet

maar alles staat uitgelegd en alles wordt bewezen
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Reageer