Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 536

Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

Ik moet a,b en c oplossen uit het volgende stelsel:

3a + b + c + d = 0

5a b + cd = 0

Kan iemand mij vertellen wat voor vorm het antwoord dus heeft??

Is het a= vergelijking met d, b=vergelijking met d, c=vergelijking met d ??Zijn hier niet te veel onbekenden voor?

Ik begon gewoon met

8a=-2c en

5a+c = b+ d

Maar ik houd te veel onbekenden over.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

Indien je twee (lineair onafhankelijke) vergelijkingen hebt met vier onbekenden, dan kan je slechts twee onbekenden oplossen in functie van de andere twee (die je dan als vrije parameters kiest).

Kies c = s en d = t, dan kun je bijvoorbeeld als volgt oplossen:
\(V = \left{ {\left( { - \frac{s}{4}, - \frac{{s + 4t}}{4},s,t} \right)\left| {s,t \in \rr } \right.} \right}\)
De oplossing kan er wat eenvoudiger uit zien als je andere onbekenden kiest. Bijvoorbeeld a = p en b = q, dan geldt als oplossing:
\(V = \left{ {\left( {p,q,-4p,p-q} \right)\left| {p,q \in \rr } \right.} \right}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

En als ge meer vergelijkheden hebt dan onbekenden dan vormt ge een stelsel met evenveel vgl als onbekenden en als er een oplossing is dan hoopt ge maar dat die oplossing ook voldoet aan de andere vgl(en)..Anders hebt ge pech en is er geen oplossing. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 536

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

TD! schreef:Indien je twee (lineair onafhankelijke) vergelijkingen hebt met vier onbekenden, dan kan je slechts twee onbekenden oplossen in functie van de andere twee (die je dan als vrije parameters kiest).

Kies c = s en d = t, dan kun je bijvoorbeeld als volgt oplossen:
\(V = \left{ {\left( { - \frac{s}{4}, - \frac{{s + 4t}}{4},s,t} \right)\left| {s,t \in \rr } \right.} \right}\)
De oplossing kan er wat eenvoudiger uit zien als je andere onbekenden kiest. Bijvoorbeeld a = p en b = q, dan geldt als oplossing:
\(V = \left{ {\left( {p,q,-4p,p-q} \right)\left| {p,q \in \rr } \right.} \right}\)
Dank u wel. Het is dus inderdaad niet mogelijk er 3 op te lossen. Ligt het dan aan mij of is de vraagstelling vreemd? Er stond namelijk echt dat je a b en c moest oplossen, maar goed. Is er trouwens een formule voor het aantal op te lossen variabelen bij N onbekenden in M vergelijkingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

De vraagstelling is dan inderdaad nogal vreemd...

Als je n (lineair onafhankelijke) vergelijkingen hebt in m onbekenden met m > n, dan zijn er m-n onbekenden vrij te kiezen als parameters.

Zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 251

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

Je was me voor met die link TD! ^_^

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebraisch oplossen, 4 onbekenden 2 vergelijkingen

Ik bedacht me net dat ik zoiets nog was tegengekomen, zéér onlangs :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer