Springen naar inhoud

Meer doden door zelfmoord dan door moord en oorlog

• Log in om te kunnen reageren

Nu.nl-feed

Nu.nl-feed

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 08 september 2006 - 22:00

NEW YORK - Er komen wereldwijd meer mensen om het leven door zelfmoord dan door moorden en oorlogen bij elkaar. Dit hebben twee internationale zelfdodingsdeskundigen vrijdag gezegd tijdens een VN-conferentie.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap
NU.nl Rich Site Summary

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 08:38

Dit is natuurlijk wel een beetje een kromme vergelijking. Zelfmoord doe je zelf (nou ja, dat valt natuurlijk ook te betwisten...), maar tegen oorlogen kunnen de meeste mensen niet zoveel doen.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." - James Dean

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 september 2006 - 09:24

Oorlogen zijn toch ook mensenwerk?

Opvallend is ook dat het vooral democratieŽn zijn die oorlogen voeren.

Democratie heeft de wereld bijvoorbeeld Hitler, Stalin, Kennedy, Nixon, ... etc gegeven.

Waarom zijn de meeste massa vernietigingswapens in handen van democratieŽn?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 12:52

Mensenwerk van maar paar mensen. Wie kon er wat tegen alle doden in de WO2 doen zonder zelf niet vermoord te worden?? Alleen Hitler...
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." - James Dean

sjonnie

sjonnie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 13:28

Democratie heeft de wereld bijvoorbeeld Hitler, Stalin, Kennedy, Nixon, ... etc gegeven.[/size]

Ik zie niet waar Stalin past in dit rijtje,Stalin is toch echt niet democratisch aan de macht gekomen hoor!

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 15:20

Hoewel Hitler natuurlijk wel democratisch aan de macht is gekomen vind ik dit niet echt een goed voorbeeld van democratie, aan de macht komen en andere politieke partijen in de ban doen...tja...en verder blonk de NSDAP ook niet echt uit in typisch democratische zaken...ahum...
Het is verder ook niet relevant dat er sowieso veel gemoord wordt in de naam van god, door de eeuwen heen en nog steeds.
Dat die oorlogen er Łberhaupt zijn en zijn geweest is voor de openingstopic ook niet relevant, er waordt namenlijk alleen gezegd dŠt er meer mensen omkomen door zelfmoord dan moord en oorlog bij elkaar, er worden slechts aantallen naast elkaar gelegd, meer niet.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 15:31

hoe zou dit komen trouwens, het is eigenlijk best wel...zielig voor de mensheid dat we zo diep zijn gezonken, heel jammer.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 15:40

Ik heb altijd het idee dat het gelazer is begonnen toen "mens" werden. We gingen op 2 benen lopen, daar valt mee te leven, bovenal kregen we menselijke mentale capaciteiten en daar ging het mis. Dit was het begin van groei en ontwikkeling, cultuur met name. Er kwamen steeds meer mensen, zaken werden steeds abstracter, al met al is dat erg moeilijk om mee om te gaan als mens en aldus kwamen de randverschijnselen van de menselijke ontwikeling in alle hevigheid aan de oppervlakte. Denk aan oorlog, milieuvervuiling, criminaliteit, de 7 zonden, psychische problemen etc etc. (ok, erg kort door de bocht, maar toch...)
Kortom, het leven met een enorme wereldpopulatie is per saldo negatief. Godzijdank is de natuur er erg goed om om dat soort zaken te reguleren...

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 september 2006 - 15:44

De mythe dat oorlogen werden gevoerd voor geloof was hoofdzakelijk bedoeld voor het naÔeve volk van die tijd. Hoewel ik geen druppel van de bloedschuld van deze religies wil afdoen, gebied de redelijkheid dat we het aandeel van de politiek en de hebzucht van de koningen, keizers, en pausen niet uit het oog moeten verliezen.

Je hebt geconcentreerde macht nodig om een oorlog te beginnen. Volkeren beginnen geen oorlogen, koningen beginnen oorlogen. Maar democratisch gekozen presidenten/leiders/etc hebben de neiging om ergere oorlogen te beginnen dan enige koning ooit kon.

"Democracy is more vindictive than cabinets. The wars of peoples will be more terrible than those of kings." - Winston Churchill, speech, House of Commons. May 12, 1901.

De eerste oorlog begon waarschijnlijk tussen dorpen waarvan eentje op het idee was gekomen om een graanschuur te bouwen. Deze concentratie van rijkdom maakte het aantrekkelijk en winstgevend om dit dorp aan te vallen...

Probeer je eens een wereld voor te stellen zonder steden of grote dorpen. Een mensheid verspreid over de hele oppervlakte van de aarde. Hoe kun je dan nog oorlogen hebben? Zonder central geconcentreerd bestuur is er geen oorlog mogelijk.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 15:59

Ik vind dat er wel een enorm negatieve kijk is op onzelf, hoe je het nu draait of keert, de laatste jaren zijn wij enorm ver ontwikkeld. Tegenwoordig word diplomatiek toch steeds belangrijker (kijk maar naar libanon en israel)
Ook ben ik het er niet mee eens dat de eerste oorlogen voor een dorp was. Nog veel vroeger dan dat, toen mensen niets anders waren dan nomaden, werd er al veel gevochten voor een teritorium.
Maar terug on topic, weet iemand hoe het komt dat het zelfmoordcijfer zo imens hoog ligt? 60 miljoen mensen, dat komt neer op ongeveer 1% van de totale wereldbevolking. Was dit vroeger ook zo?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 september 2006 - 17:30

Ik vind dat er wel een enorm negatieve kijk is op onzelf, hoe je het nu draait of keert, de laatste jaren zijn wij enorm ver ontwikkeld. Tegenwoordig word diplomatiek toch steeds belangrijker (kijk maar naar libanon en israel)

Mooi voorbeeld. Van staats terrorisme. (maar dat is een heel andere onderwerp)

Ook ben ik het er niet mee eens dat de eerste oorlogen voor een dorp was. Nog veel vroeger dan dat, toen mensen niets anders waren dan nomaden, werd er al veel gevochten voor een teritorium.

Kun je dat onderbouwen? (Niet kritisch bedoel, ik zou heel graag hier meer bewijzen van willen lezen).

Maar terug on topic, weet iemand hoe het komt dat het zelfmoordcijfer zo imens hoog ligt? 60 miljoen mensen, dat komt neer op ongeveer 1% van de totale wereldbevolking. Was dit vroeger ook zo?

Werd dit vroeger bijgehouden? Gegeven het taboo rond zelfdoding verwacht ik dat de huidige en vroegere cijfers niet geheel betrouwbaar zijn (waarschijnlijk zijn er meer).

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 13:21

Kun je dat onderbouwen? (Niet kritisch bedoel, ik zou heel graag hier meer bewijzen van willen lezen).

Ik kan daar niet onmiddellijk iets over terug vinden op het internet, maar ik ben zeker dat ik dit in een reeks (vermoedelijk op canvas, over de evolutie van de mens) gezien heb.

Het leek mij ook eens interessant om te weten waar de meeste zelfmoorden gebeuren, in de 'beschaafde', rijke landen zoals hier, of de armere landen. (Dan wel in verhouding bekeken)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 13:37

Het leek mij ook eens interessant om te weten waar de meeste zelfmoorden gebeuren, in de 'beschaafde', rijke landen zoals hier, of de armere landen. (Dan wel in verhouding bekeken)

Voor zover ik weet is het aantal veel hoger in de "rijke" landen,die zijn veel individualistischer ingesteld waardoor heel veel mensen in emotionele/psychische nood komen.
In collectivistischer ingestelde landen is er nog een soort "natuurlijke" sociale opvang,de mensen hebben ook een minder sterk ik-gevoel en eerder een wij-gevoel
huh?

kayla

kayla

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 16:33

Het is erg sneu dat de mens zo "desperate" is om er zelf een eind aan te maken.

Ik ken iemand die zichzelf opgehangen heeft 3 weken geleden. Dit ging om zijn dochter's studiegeld en apartement.
Deze man heeft 12 jaar moeten werken voor zijn kinderen om HUN studiegeld te kunnen betalen, en om er dan achter te komen dat je dochter waar je het meest van verwacht nog nooit naar de universiteit is geweest en een drugs probleem heeft, terwijl je als ouder zijnde al een jaar betaalt voor de universiteit en een apartment voor je dochter waar je van houd. Dit werd hem fataal.

In Nederland kunnen de meeste mensen wel 500 euro betalen voor de universiteit , maar in Roemenie ( waar ik woon ) moeten de mensen hier jaren voor werken, en een lening afsluiten lukt bijna niet aangezien ze er meestal al 2 hebben.

Zeer spijtig... maar hij liet wel 3 van zijn dochters achter en zijn vrouw.

In een oorlog worden de meeste mensen ( burgers ) onbewust gedood.. eigenlijk zou dit niet met elkaar vergeleken mogen worden, je zou ook kunnen zeggen dat er meer mensen ongelukkig zijn dan er mensen omkomen in een oorlog

fenke

fenke

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 15:00

Kun jij misschien eerst wat bewijzen voor jouw stellingen leveren alvorens van anderen te eisen dat zij dat wel doen?

Overigens heb ik, zonder bewijs, wel eens eerder gehoord of gelezen dat de overgang van een nomadisch naar een agrarisch bestaan samenging met de 'uitvinding' van oorlog. En van bezit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures