stel een functie op voor:

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

stel een functie op voor:

ik kom er even niet meer uit. Het zal ongetwijfeld niet heel lastig zijn, maar ben even de manier kwijt. het gaat om het volgende

een bedrijf vind dat het 9000 euro kost om 1000 tv's per week en 12000 euro om 1500 tv's te maken. geef een functie voor de kosten als functie van het aantal tv's dat per week wordt geproduceerd. aangenomen mag worden dat het linear is.

ik geloof dat het een functie is met ene kwadraat er in, aangezien de stijlheid van de grafiek parabolisch eerst omhoog, een top heeft en dan naar beneden gaat.

kan iemand mij helpen?

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: stel een functie op voor:

Lineair wil zeggen: kosten = a * (aantal tv's) + b

a en b zijn hier de onbekende variabelen die je wilt oplossen.

De bekende gegevens zijn:

9000 = a * 1000 + b

12000 = a * 1500 + b

Kun je hier a en b uit oplossen?

Overigens, als je mag aannemen dat het lineair is, zit er dus geen kwadraat in.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: stel een functie op voor:

ik geloof dat het een functie is met ene kwadraat er in, aangezien de stijlheid van de grafiek parabolisch eerst omhoog, een top heeft en dan naar beneden gaat.


ik neem aan dat de x-as waarde heeft van aantal tv's, en de y-as de prijs vertegenwoordigd?

Dan zou dat hetvolgende willen zeggen: na een bepaald aantal tv's per week te maken, daalt de prijs (de top volgens je beschrijving) maw zou dit willen zeggen dat het minder kost om meer tv's te maken, wat niet zo realistis wereldbeeld is
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: stel een functie op voor:

Als het verband lineair is, is de vgl van de vorm
\(y-y_1=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}(x-x_1) , (x_1,y_1)=(1000,9000) , (x_2,y_2)=(1500,12000)\)
Na uitrekenen y=6x+3000

Als het verloop parabolisch is zijn er meer gegevens nodig, om de parabool te berekenen, want door 2 punten kan men veel parabolen trekken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 12

Re: stel een functie op voor:

Bedankt voor de reacties. Het is een vrij makkelijke opgave. het verband dat linear is betekend dat er telkens 3000 bij komt maal ax. ik zat te denken aan:

9000/1000 en 1200/1500

bij de eerste is de uitkomst 9 bij de 2e 8. ik dacht om de een of andere mysterieuze reden dan dit linear door zou gaan. dus bij 2000*7=14000 etc. en dan heeft het een top. Wat ik had moeten zien is met gezond verstand je nooit meer geld kan investeren en minder tv's krijgen. goed

0--> 3000

500--> 6000

1000--> 9000

1500--> 12000

zie daar b van de vergelijk ax + b.

ax + 3000 = y invullen geeft a*1000 + 3000 = 9000 (a=6) wat geeft:

y= 6x + 3000

goed bedankt voor de hulp!

Reageer