Springen naar inhoud

Spankracht en Resulterende kracht


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 10 november 2004 - 19:11

Geplaatste afbeelding
dit is een proefopstelling om de 2e wet van newton aan te tonen.
Het blauwe blok stelt een kar vooren het groene blok de versnellingsmassa, deze zijn verbonden met een koort. De rode cirkel is een katrol.

Mijn vragen:
* Wat is in dit geval de Resulterende kracht waarmee de kar en de versnellingsmassa bewegen?
* Hoe kan ik de spankracht berekenen?

p.s. de wrijvingskracht van het katrol (en eigenlijk ook die van de kar) zijn te verwaarlozen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2004 - 19:30

Wat is in dit geval de resulterende kracht waarmee de kar en de versnellingsmassa bewegen?

Je bedoelt waarschijnlijk: Wat is de resulterende kracht die op de kar en op de versnellingsmassa werkt? Als Fw te verwaarlozen is, zou ik zeggen dat de resulterende kracht Fz(v-massa) is.

#3


  • Gast

Geplaatst op 10 november 2004 - 20:02

Bedankt Vortex29,
zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden :shock:

#4

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2004 - 20:11

Dat zegt de 3e Wet van Newton.

#5


  • Gast

Geplaatst op 10 november 2004 - 20:38

Hoe kan ik de spankracht berekenen?
Fs(a) = Fs(b) = Fz(v-massa).

ik heb mijn boek teruggevonden met het voorbeeld dat ik hiervoor nodig heb en ik denk dat wat je hier zegt niet klopt.
ik noem de kar even B en de versnellingsmassen A voor het gemak:
*---
Fr(op B)=Fs=Mb * a

dus Fs=0,339 * 3,64 = 1,23 N

OF

Fr(op A)=Fz - Fs=Ma * a
=1,96 - Fs=0,200 * 3,64

dus Fs=1,23 N
*---
a=3,64 volgt uit Fr=M * a (1,96= (0,200+0,339) * a)

#6

Bert

    Bert


  • >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2004 - 21:01

Bedankt Vortex29,
zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden :shock:


Dat komt doordat het koord massaloos wordt verondersteld en de katrol wrijvingsloos en (neem ik aan) ook massaloos wordt verondersteld.

Als gevolg van de massaloosheid van het koord wordt op de katrol door het koord een horizontale kracht Fs(a) en een vertikale kracht F2(b) uitgeoefend (de resultante van de krachten op het horizontale deel moet 0 zijn omdat je anders in strijd komt met F=ma).

De wrijvingsloosheid en massaloosheid van de katrol zorgt ervoor dat Fs(a)=F2(b), er mag nl geen koppel op de katrol worden uitgeoefend.

#7

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2004 - 22:05

Fs(a) = Fs(b) = Fz(v-massa).

Dat "= Fz(v-massa)" neem ik terug.

#8

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2004 - 23:13

a=3,64


Dit antwoord is inderdaad correct.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#9

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2004 - 23:15

En hoe groot is Fs dan volgens jou bart?

#10

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2004 - 23:21

Fs(b) = Fz - Fr
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#11

jelix

    jelix


  • >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 23:46

De sommatie over alle krachten zorgt ervoor dat de massa van a en b een versnelling krijgt.
zwaartekracht op b zorgt ervoor dat het hele zaakje een versnelling krijgt.
Spankracht bereken je door 2e wet van newton op 1e karretje toe te passen.

#12

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 23:09

Fs(b)=m1*g-m1*a

waarbij g de valversnelling is en a de versnelling van de massa. m1 is de massa van het groene ding

m1*a=m1*g-Fs(b) => Fs(b)=Fs(a)
m2*a=Fs(a)-Fw => Fs(a)=m2*a+Fw

m2 is de massa van het blauwe ding

als je de twee linker formules samenvoegt, krijg je:
(m1+m2)*a=m1*g-Fs(b)+Fs(a)-Fw
Fs(b)=Fs(a) dus:
(m1+m2)*a=m1*g (zeer logisch, dit had je ook direct kunnen zien natuurlijk)
hieruit is a bekend en is dus ook Fs te berekenen.

Een goede tip over hoe je dit soort vragen kunt oplossen is:

knip het koort door en beschouw elke massa opzich. Op die manier krijg je de twee vergelijkingen die ik boven heb gebruikt.

#13

jaja

    jaja


  • >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2004 - 13:36

zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden :shock:


De totale spankracht in het koord werkt in twee richtingen.
Aangezien het koord niet breekt en ook niet slap gaat hangen, moet de resulterende kracht op het koord nul zijn.
daarom: Fs(a) = Fs(b)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures