[Natuurkunde] Ideeën experimenten met laser voor PWS

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Natuurkunde] Idee

Ik wil mijn profielwerkstuk over lasers doen, ik kan alleen geen goed experiment verzinnen dat een beetje op niveau is (6VWO) :)

Ik hoop dat jullie goede ideeën hebben voor experimenten (die ik op een universiteit zou kunnen uitvoeren).

En oja, er is haast bij!

Edit moderator Mrtn: heb de hoofdletters in je topictitel vervangen door kleine. Caps worden ervaren als geschreeuw en dat hebben we hier liever niet.

Haast? ..bad planning on your side doesn't mean panic on mine :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Idee

Michelson - Morley experiment

Laser Doppler Anemometer

Snelheidsmetingen (Laserpistool)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Natuurkunde] Idee

hologrammen (lekker praktisch bezig zijn)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Idee

Michelson - Morley experiment


Dit spreek mij wel aan, ik zou die proef op een universiteit kunnen doen en dan nog wat proeven met een interferometer. Bovendien heeft dit geleidt tot de relativiteitstheorie van Einstein. Hier zou ik het wel over kunnen doen: van MM-exp tot e=mc^2. Met als tussenstaf de interferometer.

Zou dit mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Natuurkunde] Idee

vast wel.

moet je even een mail sturen naar het mailadres dat op deze site voor profielwerkstukken staat, dan kan je kijken of ze je bij de Universiteit Twente kunnen helpen:

http://pws.schoolsite.utwente.nl/index.html
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Idee

Ik heb lasers nu als tweede onderwerp opgegeven, want het onderwerp katapult lijkt ons leuker. Dan kunnen we ook praktisch goed aan de slag om er vervolgens experimenten mee te doen. Als het laser wordt, zouden we ook zelf een laser kunnen maken met een paar metalen platen die als condensator dienen ofzo. Maar waarschijnlijk wordt ons profielwerkstuk dus katapult.

Hoe dan ook, bedankt voor jullie ideeën!

Reageer