De invloed van doping op het lichaam.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

De invloed van doping op het lichaam.

Hoi iedereen,

Ik moet dit jaar een eindwerk maken over doping en zijn invloed op het lichaam. Hoe het dus de prestaties verbetert.

Ik ben dan ook op zoek naar een standaardwerk om me op te baseren, maar ik vind niet direct ene. Kent iemand interessante boeken/sites?

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De invloed van doping op het lichaam.

Doping is een ontzettend breed onderwerp. Heb je al een specifieke sport of een specifiek middel in gedachten?

Voorbeeld: Anabole steroiden en EPO zijn beiden doping, echter ze werken op een totaal andere manier en hebben een totaal andere uitwerking. Een veelgemaakte fout bij eindwerken/profielwerkstukken, is dat er voor een te breed onderwerp wordt gekozen. Als je een specifieke soort doping weet dan zijn de pathways die deze stoffen afleggen vast wel op het internet te vinden. DBget is een goede site waar je dan vast wel wat info op kan vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 236

Re: De invloed van doping op het lichaam.

Hoi

Belgie 2 (canvas) heeft eens met het programma Overleven een reportage gemaakt over EPO. Wat het doet, waarom sporters het zo graag gebruiken, hoe het werkt, enz.

Heel interesant. Kijk eens of je die uitzending kunt aankomen.

Berichten: 2

Re: De invloed van doping op het lichaam.

hoi,

bedankt voor de respons. Ik heb inderdaad ingezien dat het onderwerp 'doping' veeel te ruim is. Misschien zal ik doping in het wielrennen uitdiepen, dat lijkt me wel interessant :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De invloed van doping op het lichaam.

Mja, dan zit je nog heel erg breed te kijken eigenlijk. Er zijn zoveel verschillende soorten doping die bevorderend zijn in het wielrennen: Het waarom is dan wel leuk: waarom EPO gebruiken, waarom groeihormoon gebruiken, noem maar op. Wat gebeurt er daadwerkelijk met die stoffen in je lichaam en belangrijker: wat gebeurt er met je lichaam?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 590

Re: De invloed van doping op het lichaam.

Je kunt de vraag natuurlijk ook beperken door de meest voorkomende doping te bespreken. Ik denk dat aan m.n. testosteron en EPO, misschien nog enkele anderen.

Reageer