Springen naar inhoud

polariteit omdraaien bij permanente magneten?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

2Ugly

    2Ugly


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2006 - 20:39

bij het grote onderhoud van m'n wagen heb ik per ongeluk een kortsluiting gemaakt aan m'n startmotor, eens alles gedaan was wou ik hem starten maar m'n startmotor draaide in de verkeerde richting.
mij hebben ze dan proberen wijs te maken dat de polariteit van m'n permanente magneten veranderd was? kan dit? zo ja, hoe kan je dan die polariteit terug omdraaien????
en daar ik op vlak van elektriciteit / magneten een grote leek ben hoop ik hier een oplossing voor m'n probleem te vinden.

thx, Wannes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2006 - 14:50

Ik weet niet wat voor soort elektromotor een startmotor precies is, maar een paar algemene vragen/opmerkingen:
Als je kortsluiting IN je startmotor hebt gehad zijn je spoelen in de startmotor kapot, en werkt deze helemaal niet meer. Het lijkt me dus dat je een sluiting buiten je motor hebt veroorzaakt.

Als je een sluiting buiten je motor hebt gehad zie ik niet hoe die zo'n sterk magneetveld zou moeten veroorzaken dat je permanente magneten ompolen.

De permanente magneten in een elektromotor staan tijdens het draaien van de startmotor continu bloot aan sterke, wisselende magneetvelden veroorzaakt door je spoelen in de startmotor. Toch kun je een auto duizenden keren starten zonder dat die permanente magneten daar beduidend op achteruit gaan. Die zijn dus niet zomaar omgepoold.

kortom, heb je de + en - van je startmotor niet verwisseld? Bij veel gelijkstroom-motoren heeft dat omkering van draairichting tot gevolg. Lijkt me de eenvoudigste oplossing van het probleem?

Wacht nog even met proberen :) , er komen vast ng reacties van mensen met meer verstand van elektro(start)motoren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Ad3741

    Ad3741


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 20:32

In het vervolg van het antwoord van Jan: vroeger waren de auto's voorzien van gelijkstroomdynamo's. Het kwam voor dat de dynamo "omgepoold" werd door een defecte spanningsregelaar. Na het monteren van een nieuwe regelaar werd de + van de accu 3 tellen tegen de aansluiting van het anker gehouden bij een draaiende dynamo. Dan was het weer goed. Bij een startmotor gaat dat niet.
Waarschijnlijk heb je de veldwikkeling van de startmotor op 1 of andere manier op een + potentiaal gehad terwijl het origineel - moet zijn. Overigens heb ik dat in de 40 jaar als automonteur nog nooit meegemaakt.
Stel je vraag ook eens op www.problemcar.nl Wel merk,enz. auto noemen!
Succes en grtn. Ad

#4

2Ugly

    2Ugly


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 21:49

alvast bedankt voor de reacties,
'k heb vandaag een andere startmotor gekocht (2e hands uit ongevalwagen) omdat ik m'n wagen moeilijk kan missen en ga ondertussen proberen verder uitzoeken wat de oorzaak/probleem/oplossing kan zijn van dit geval;
zoals ik al in m'n eerste post zei, ben totale leek op dit vlak, maar zie er wel een grote uitdaging in om de oplossing te vinden.. :)

grtz,wannes

#5

*_gast_zeeman_*

  • Gast

Geplaatst op 28 september 2006 - 17:18

Heb je die startmotor met je eigen ogen zien verkeerd draaien ?
Een startmotor is een seriemotor en heeft een veldwikkeling die zijn magnetisch veld opwekt.Ik heb nog nooit een startmotor met permanente magneten in mijn handen gehad.Bovendien zijn de verbindingen binnen in de motor.Zelfs als je nu de stroom in de andere richting erdoor jaagt,blijft die in de zelfde richting draaien.
Om die in de andere richting te doen draaien,zou je binnenin de veldwikkeling moeten los solderen en ompolen.Ofwel moet je het anker keren ten opzichte van de veldwikkeling.Een motor met permanente magneten kan andersom draaien als je hem verkeerd aansluit.Een startmotor kun je moeilijk verkeerd aansluiten daar er steeds n kant vast aan de massa ligt.( - )





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures