Springen naar inhoud

fenyl op N: pi-acceptor?; Cu(II) ook blauw?

• Log in om te kunnen reageren

smurfin

smurfin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 17:10

hallo iedereen, mijn vraagjes luiden:

1. verbinding met N-atoom waarop een H, Ph, en alkyl-groep gebonden zijn. Deze N maakt deel uit ve ligand dat complexeert met Cu(I). Kan je het ligand beschouwen als een pi-acceptor omdat wegens de aanwezigh vd Ph-groep (algemeen: stabilisatie van negatieve lading door aromatisch karakter) het N-atoom als elektronzuigend kan beschouwd worden? of heeft de aanwezigheid van de Ph-groep geen invloed op het elektronisch karakter van het N-atoom?

2. complexen met Cu(I) hebben een blauwe kleur. Weet er iemand de kleursverandering bij oxidatie naar Cu(II) ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 00:52

Ik kan alleen de tweede vraag beantwoorden:

De eenwaardige koperkomplexen die ik ken waren altijd praktisch kleurloos in oplossing. De tweewaardige koperverbindingen waren juist allemaal blauw of blauwgroen. Dat is dus anders dan U opschrijft.
Maar ik denk dat je bij tweewaardig koper zonder water als ligand ook geen blauwe kleur krijgt. In ieder geval niet bij kopersulfaat. Als je dat droogt boven een sterk droogmiddel houdt je een witte stof over.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures