Springen naar inhoud

voedingsbodem voor bacterien

• Log in om te kunnen reageren

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 21:18

wat moet ik in een voedingsbodem verwerken als ik er bacterien op wil kweken, met name allerlei bacterien op je handen?

dus graag wil ik weten wat er in moet en hoeveel (bijv. gram, milligram per liter)

bvd,

lars

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 23:32

Hier is een mooie site met heel veel verschillende platen en wat er op groeit en hoe je het maakt:
http://www.lab-m.com...edia_manual.htm

Blood agar en Plate count agar zijn vrij algemene platen waar een hoop op groeit.

Method for Reconstitution          
Weigh 37 grams of powder, disperse in 1 litre of deionised water. Allow to soak for 10 minutes, swirl to mix then sterilise by autoclaving for 15 minutes at 121įC. Cool to 47įC and add 5-7% sterile defibrinated blood. Mix by swirling the flask and pour into petri dishes.  

Appearance : Dependent upon blood additive.    

pH : pH: 7.4 Ī 0.2              

Minimum Q.C. organisms:  
S.aureus. NCIMB 50080  
S. pyogenes ATCC 19615  

Storage of Media: Plates - up to 7 days at 2-8įC in the dark.  

Etc, vrij specifiek dus.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 06:21

he dalton, hoe kan ik op die site dan vinden hoe je het bereid??

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2006 - 11:28

Gewoon een recht toe recht aan agar moet werken. Dalton had al in zijn quote het volgende vermeld:

Weigh 37 grams of powder, disperse in 1 litre of deionised water. Allow to soak for 10 minutes, swirl to mix then sterilise by autoclaving for 15 minutes at 121įC. Cool to 47įC and add 5-7% sterile defibrinated blood. Mix by swirling the flask and pour into petri dishes.

Meer algemener, een hoeveelheid poeder (staat op verpakking altijd vermeld) in een volume demin water (steriel). Vervolgens opkoken in de magnetron en dan verdelen over platen.
"Meep meep meep." Beaker

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 15:35

ok, dus alleen agar is al genoeg? moet er dan geen suiker en andere voedingsstoffen bij?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 10:56

Nee dat zit daar al in. Waar jij op doelt is agar agar. Dit zorgt ervoor dat de agar kan stollen. Agar zonder agar agar is een voedingsmedium (vloeibaar)
"Meep meep meep." Beaker

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 21:21

ok, welke voedingsmiddelen moet ik er dan in verwerken om er voor te zorgen dat de bacterien niet dood gaan en zich juist vermeerderen? en evt in welke hoeveelheden?

Sparks

Sparks

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 21:58

het lijkt mij in ieder geval handig dat je voor deze proef een universele agar neemt. De hoeveelheid? bij ons is het standaart dat je een petrieschaaltje voor een 2/3 ingiet en het dan verspreid. Vervolgens gaat hij dan meestal 3 dagen op 37 graden in de stoof.
Knowing a lot kills the fantasy

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2006 - 22:01

Nee dat zit daar al in. Waar jij op doelt is agar agar. Dit zorgt ervoor dat de agar kan stollen. Agar zonder agar agar is een voedingsmedium (vloeibaar)

Van deze uitleg begrijp ik niet veel met mijn (weliswaar vervagende) kennis van het Bahasa / Maleis. [rr]
Volgens mij is agar gewoon een westerse verenkelvoudiging van het Maleise agar-agar (in het Maleis worden zelfstandige naamwoorden verdubbeld om een meervoud aan te duiden). En betekenen beide niets meer of minder dan het gelatineuze (polysaccharide) extract van een of ander zeewier, dat verder niet of nauwelijks nutriŽnten bevat. Het voordeel van agar boven andere geleiŽn is dat het niet of nauwelijks door micro-organismen wordt verteerd bij mijn weten. Wil je er iets op kweken dan zul je een passend recept nutriŽnten moeten toevoegen. Mogelijk dat er een soort kant-en-klaar agar voor algemene doeleinden bestaat waar al een basisrecept nutriŽnten aan is toegevoegd? Uiteindelijk maken alle levende wezens gebruik van een vrij beperkte set mineralen, dus ik kan me dat voorstellen.

Maar een principieel verschil tussen agar en agar-agar is volgens mij slechts taalkundig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 07:58

d'accord, waar ik op doelde met 'agar' is een nutrient zoals LB medium. In de spreektaal heeft men het hierbij toch vaak over 'agar'. Dit LB medium is vloeibaar en zal stollen door het toevoegen van agar agar.
"Meep meep meep." Beaker

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 08:13

Het is eigenlijk fout, maar die terminologie gebruiken wij op school (HBO Life Sciences) ook.
Appareo decet nihil munditia?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 08:45

Gewoon een recht toe recht aan agar moet werken. Dalton had al in zijn quote het volgende vermeld:

Meer algemener, een hoeveelheid poeder (staat op verpakking altijd vermeld) in een volume demin water (steriel). Vervolgens opkoken in de magnetron en dan verdelen over platen.

Om even zeker te zijn dat ik het ook snap: bedoel je dan met recht toe recht aan agar een poeder dat bestaat uit een mix van nutrienten (oorspronkelijk vloeibaar - ook wel in spreektaal aangeduid met "agar") PLUS het stollingsmiddel (of, afhankelijk van hoe je het beschouwt: basis waaraan je nutrienten toevoegt) genaamd agar agar? Kant en klaar poeder als het ware?
Als ja, hoe heet zo'n poeder dan? Inderdaad "blood agar" of plate count agar"? Of heeft een algemeen toepasbaar voedingsbodem-poeder gewoon ook de naam "agar"? En het bloed dat genoemd wordt in de "reconstructie" beschrijving die Dalton aanhaalde is in dat geval hetgeen onderzocht wordt? En dus niet van toepassing voor de doeleinden van de TS?

Of begrijp ik het helemaal verkeerd en is het poeder de agar agar (basis, stollingsmiddel) en moet je daar, na bereiding, bloed aan toevoegen als nutrient?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 09:55

Het poeder kan wanneer je het oplost vloeibaar blijven of stollen. Dit noemen we respectievelijk 'medium' en 'agar'. Medium is te stollen door hier 'agar agar' aan toe te voegen.

medium: vloeibare substantie waarin nutrienten zitten. Medium wordt gemaakt door een poeder in water op te lossen, op te koken en te autoclaveren.
agar: vaste substantie waarin nutrienten zitten (bestaat meestal uit medium + agar agar)
agar agar: substantie die er voor zorgt dat medium kan stollen.
"Meep meep meep." Beaker

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2006 - 10:27

klein vraagje: waar bestaat dat spul eigenlijk uit?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 10:57

wat bedoel je met 'dat spul'?
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures