functionele groep...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

functionele groep...

Hallo,

ik ben de moeder van een 16-jarig meisje met dyscalculie.

Ook wetenschappelijke vakken zijn een ramp voor haar dus probeer ik haar zo veel mogelijk te helpen door de leerstof scheikunde eerst zelf in te studeren en die daarna er bij haar in te pompen... :shock:

Nu zit ik met het probleem dat haar cursus natuurwetenschappen dit schooljaar erg onduidelijk is en ik zit dus met enkele serieuze vragen :

hoe herken je de functionele groep in een koolstofketen? (mogelijk is deze vraag al verkeerd gesteld hoor maar ik zie door het bos de bomen niet meer) ;)

Wie kan me dat zo eenvoudig mogelijk uitleggen? Het gaat me dus om het herkennen van de functionele groep.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: functionele groep...

een functionele groep is bv -OH, -COOH, =O,... die op de keten staat.

bv: CH3-CH2-CH2-OH, dan is OH de funtionele groep van deze molecule
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: functionele groep...

alvast bedankt, Noortje

Zou je mischien nog enkele andere vbn kunnen geven? Zo kan ik duidelijker zien wat je bedoelt.

Weet je mss ook de titel van een 'eenvoudig' scheikundeboek waar dit alles zo simpel mogelijk uitgelegd wordt?

De verschillende soorten isomeren vliegen me namelijk rond de oren... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: functionele groep...

Heel algemeen kun je zeggen dat resten die andere atomen bevatten dan alleen koolstof en waterstof functionele groepen zijn. (Hier zijn echter uitzonderingen op.)

Voorbeelden:

-NH2 Amine

-COOH Carboxylgroep of carbonzuur

-COH Aldehyde

-OH Hydroxygroep of alcohol

-C≡N Cyanide of nitril (met nitril wordt alleen het stikstofatoom bedoeld, met cyanide het koolstof- en stikstofatoom samen. Dus: CH3CH2C≡N = propionitril (C3-keten met driedubbelgebonden stikstof) = ethaancyanide (C2-keten met C≡N-groep)

-C(=O)NH2 Amide

-Cl Chloride (analoog met andere halogeniden)

-SO3H Sulfonzuur

Er zijn nog veel meer soorten functionele groepen, maar ik hoop dat je ongeveer een idee hebt wat een functionele groep is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: functionele groep...

voorbeelden van eenvoudige boeken weet ik niet direct, het lijkt mij een middelbaaronderwijs boek. Misschien dat de leerkracht van je dochter er nog enkele kent die geschikt zijn?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 4

Re: functionele groep...

ik gebruik het boek chemie eenheid 5/6 A is wel voor tso maar dit boek is eenvoudig en zeer gestructureerd


Reageer