Springen naar inhoud

Vaste bodem onder Nederland!

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 september 2006 - 14:56

In mijn vak heb ik wel eens te maken met sonderingen van gronden ivm aanleg van funderingen,hetzij op "staal"ofwel met palen en nog andere mogelijkheden.

Op een sonderingsgrafiek worden dan verschillende lagen met bijbehorende conusweerstand gemeten;in de lagen treden variaties van dikte en conusweerstand op.

Ik vraag me af op welke diepte we de echte rotsbodem gaan aantreffen of is de geerodeerde laag waarop we leven mogelijk enkele honderden meters dik en is er globaal per aangetroffen laag aan te geven uit welk tijdvak die stamt?

Dus bijv.een laag welke veel gebruikt wordt in Nederland op een diepte van 15 tot 20 meter diepte voor heipalen voor gewone utiliteits-en woningbouw;de echte hoogbouw gaat mogelijk dieper!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2006 - 16:33

Dus bijv.een laag welke veel gebruikt wordt in Nederland op een diepte van 15 tot 20 meter diepte voor heipalen voor gewone utiliteits-en woningbouw;de echte hoogbouw gaat mogelijk dieper!

Dat is de dekzandlaag, en die diepte varieert sterk met waar je je bevindt. In Zeeuwsch Vlaanderen ligt die aan de Belgische grens zowat aan de oppervlakte, nabij de Westerschelde echter tot hier en daar 35 m diep als ik me de hydrogeologische kaarten goed herinner. (en ik weet zeker dat die dieptevariatie géén uitzondering is)

WIKI:

Dekzand is een enkele meters dikke laag zand die tijdens de Weichsel-ijstijd door de wind is afgezet op oudere lagen. Het onderscheidt zich van ander zand doordat het is afgezet in een bepaalde periode en op een bepaalde manier.

In die periode lag de Noordzee droog, en vormden grote delen van Nederland, België, en Duitsland een soort toendra of poolwoestijn met ondiepe rivierbeddingen. Het zand uit de drooggevallen Noordzee, en de gedurende de winter droogvallende rivierbeddingen, werd door de wind verplaatst. Het werd afgezet op oudere bodemlagen, die daardoor werden bedekt - vandaar de naam.

Binnen de Weichsel-ijstijd hebben zich twee perioden voorgedaan waarin dekzand werd gevormd. In het midden van de Weichsel-ijstijd het oudere dekzand, en aan het eind van de Weichsel-ijstijd het jongere dekzand. Dit jongere dekzand is ouder dekzand dat plaatselijk opnieuw is opgewaaid en weer afgezet. In het oudere dekzand wordt ook leem gevonden, het zogeheten Brabants leem. Waarschijnlijk gaat het om fijne sedimentdeeltjes die in de poolzomer door rivieren werden meegevoerd en afgezet

Aan het eind van de Weichsel-ijstijd werd het klimaat milder, en kon wat meer begroeiing ontstaan. Op plaatsen waar planten groeiden werd het opgewaaide dekzand vastgehouden en ontstonden zandruggen; zogeheten dekzandruggen. Rivierduinen van dekzand worden donken genoemd.

En dat spul is dus 100 000 tot 11 500 jaar oud. Hoe diep die ligt hangt dus helemaal af. Ik weet wel een en ander over wat er op dat dekzand ligt (daar heb ik genoeg in zitten wroeten) Ik vermoed zo dat Hans Erren veel leukere sites weet dan ik over wat daarónder ligt. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 september 2006 - 17:07

Bedankt Jan;ik snuffelde intussen ook wat op WIKI .Was vergeten dat zij nogal goed info verstrekken.
Heb vroeger bij een diepsondering op 45 meter in de Achterhoek eens een grote witkleurige kei (grote kiezel) van ca.rond 12 cm gevonden en lang bewaard,doch verdwenen bij verhuizingen!

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 16:06

Ik vraag me af op welke diepte we de echte rotsbodem gaan aantreffen of is de geerodeerde laag waarop we leven mogelijk enkele honderden meters dik en is er globaal per aangetroffen laag aan te geven uit welk tijdvak die stamt?

Alle aardlagen jonger dan het krijt (65 miljoen jaar) zijn niet geconsolideerd. (Echter: er zijn lokale uitzonderingen van deze regel bijvoorbeeld de nievelsteiner zandsteen in het limburgse mioceen)
En ook in het krijt komen nog ongeconsolideerde groenzanden voor in Vaals.

Maar gemiddeld kunnen we stellen dat de basis van het tertiair de rotsbodem van Nederland is.

http://dinoloket.tno...description.jsp
kaart 19 toont een kaart van de diepte van de basis van het tertiair in meter tov NAP.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 september 2006 - 16:32

Bedankt Hans E.
Ik ga de site bestuderen,vind het een interessant onderwerp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures