kevlar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kevlar

beste scheikundeliefhebbers

ik ben op zoek naar links op het net met labo-bereidingen of reacties van het polymeer kevlar.

vriendelijke groet

boswachter

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: kevlar

Google al geprobeerd?

Berichten: 2

Re: kevlar

yes, maar diagrammen en labo-syntheses niet gevonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: kevlar

Dan zou ik jammer genoeg ook niet weten.Google laat me nu ook in de steek :shock:

Re: kevlar

ga naar google en zoek op kevlar twaron preparation . Dan kom je op een ppt van de warwick universiteit. En je vind een overzicht hoe het te maken (dit is Twaron van Akzo Nobel. Maar dat is hetzelfde als Kevlar van DuPont). Zou er niet zelf aan beginnen. Afgezien van de moeilijkheid: de grondstoffen zijn nu niet bepaald onschuldig)

Berichten: 22

Re: kevlar

Kevlar wordt o.a. gebruikt voor kogelvrije vesten.

Ik heb ook wel eens gehoord van Teflon, bleek nog sterker te zijn.

Maar nu heb ik ff erna gezocht en ik zie alleen maar dat het word gebruikt in pannen en leidingen van chemicalien.

Zit ik nu op het verkeerde te zoeken ?

Ik heb gevonden: PTFE en PFA,

Kan iemand we hierin wat duidelijk geven, wat het is bla bla, ?

Re: kevlar

Kevlar is bijna niet te maken voor een school.

De meeste processen gaan uit van een dizuurchloride en een diamine.

Omdat het aromatische uitgangsstoffen betreft bereik je bij een zeer lage polymerisatie graad al een onoplosbaarheidsgrens dan wel een hoog smeltpunt. Zoek anders in de openbare US patenten van Dupont, daar is Kevlar van. PTFE is teflon, iets totaal anders, kunje wel vergeten.

http://appft1.uspto.gov/netahtml/PTO/search-bool.html

http://www.freepatentsonline.com/

PS: zuurchlorides zij erg gevaarlijk voor niet-deskunidgen, vormen met vocht HCl, een erg agressief gas!!!!

Re: kevlar

Kevlar is een polyamide en kan uit pavia of boyd gehaalt worden, heb de boeken op dit moment niet bij de hand; morgen weer.

Ik neem aan dat je de synthese niet gaat uitvoeren op een middelbare school. Je hebt namelijk goede laboratorium apparatuur nodig.

Reageer