Springen naar inhoud

alifatisch

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 11 november 2004 - 16:49

Hier ben ik weer met m'n gezeur :

in een oef. vond ik het woord 'alifatisch'....
de context : een alifatisch KWS

Kan iemand me zeggen wat dat betekent?
Ondertussen ben ik er al achter dat 'KWS' koolwaterstof betekent...

Een hopeloze moeder (die zelf lerares Nederlands -Engels is :shock: ) en nu iets moet instuderen waar ze zelf absoluut geen kaas van gegeten heeft....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2004 - 18:38

Mijn scheikunde boek:

"Moleculen me een alifatische verbinding hebben een open koolstof keten"

Dus propaan: C-C-C

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2004 - 19:17

Alifatische koolwaterstoffen hebben geen benzeenringen. Als er wel benzeenringen in een koolwaterstof molecuul zitten gaat het om een aromatische KWS.

• Gast

Geplaatst op 12 januari 2005 - 11:11

Dus alcoholen, carbonzuren, ketonen, aldehyden, esters, ethers en de andere stoffen zonder benzeenring behoren tot de alifatische kws?

• Gast

Geplaatst op 12 januari 2005 - 14:16

In alifatische verbindingen zijn de koolstofatomen als een kralengordijn aaneengeregen. Soms met zij-uitsteeksels. Als er benzeenringen inzitten heten het aromatische verbindingen. Sommige ringen hebben geen benzeen-structuur maar een z.g. verzadigde strucktuur (bijvoorbeeld cyclohexaan). Die worden ook tot de alifaten gerekend. Dus alkoholen, esters etc behoren tot de alifatische groep, als ze geen aromatische ringverbindingen bevatten. Maar die behoren niet tot de "alifatische kws". Omdat kws betekent koolwaterstof(fen). En zoals het woord zegt: deze verbindingen zijn alleen opgebouwd uit koolstof en waterstof. Als je het hebt over zuren, alkoholen etc, dan zit daar nog zuurstof bij. En in een kws dus niet. Voorbeeld van een alifatische kws is butaan, propaan, hexaan, octaan, dodecaan. Dus steeds alleen koolstof en waterstof. Binnen de alifaten is er dan een onderscheid tussen alkanen ("verzadiged koolwaterstoffen") en alkenen (onverzadiged koolwaterstoffen met 1 dubbel binding) en alkynen (onverzadigde koolwaterstoffen met 1 drie-dubble binding, bijv acetyleen)

• Gast

Geplaatst op 13 januari 2005 - 13:15

Ok men kan een alifatische verbinding zien als een synoniem voor alkanen

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2005 - 14:15

nee, want alkanen zijn wel alifatisch, maar alifaten zijn niet automatisch alkanen. vergelijking:een koe heeft 4 poten, maar 4 poten hoeft nog geen koe te betekenen.
Appareo decet nihil munditia?

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 17:49

maar bijvoorbeeld cyclopropaan is noch alifatisch noch aromaat om het makkelijk te houden. Dit zijn gewoon cyclische kws-en

• Gast

Geplaatst op 26 januari 2005 - 16:12

Alifatische koolwaterstoffen hebben geen benzeenringen. Als er wel benzeenringen in een koolwaterstof molecuul zitten gaat het om een aromatische KWS.

Allereerst sorry voor het boosten van dit topic :shock: ben der via google op terecht gekomen

Klopt bijna, maar niet helemaal. Een benzeenring wijst idd op een aromaat, behalve als de functionele groep niet rechtstreeks op de benzeenring staat. Dan is het nl wl een alifatische verbinding.

Bv. (benzeenring)-CH2-O-CH3 = alifaat, omdat de functionele groep -O-CH3 dus niet op de ring staat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures