Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 9

Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Goedendag

Ik ben bezig met een onderzoek naar het rijgedrag van mensen in een rijsimulator. En belangrijk daarbij de invloed van geluiden op de rijprestaties.

Heeft iemand voor mij een richting waarin te zoeken of een titel van een boek of een eigen persoonlijke mening/ervaring.

Bij voorbaat hartelijk dank

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Nevsmantis schreef:Goedendag  

Ik ben bezig met een onderzoek naar het rijgedrag van mensen in een rijsimulator. En belangrijk daarbij de invloed van geluiden op de rijprestaties.

Heeft iemand voor mij een richting waarin te zoeken of een titel van een boek of een eigen persoonlijke mening/ervaring.

Bij voorbaat hartelijk dank
Topics over de invloed van afleiding, aandachtshypothesen zijn makkelijk te vinden. Ik zou ook wat rondneuzen in de ergonomische vakliteratuur bv. lawaai in een werkomgeving.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Mijn persoonlijke ervaring: des te harder/sneller de muziek, des te harder ik ga rijden.. Maar dat is natuurlijk allerminst wetenschappelijk, geen idee of hier ooit onderzoek naar is gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Mijn persoonlijke ervaring: des te harder/sneller de muziek, des te harder ik ga rijden..  Maar dat is natuurlijk allerminst wetenschappelijk, geen idee of hier ooit onderzoek naar is gedaan.


Daar is onderzoek naar gedaan met als theoretisch kader een theorie van Zajonc

waarbij een verhoging van arousal leidt tot toename van dominante responsen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 33

Re: Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Ik denk ook dat leuke snelritme muziek mij aanzet tot harder rijden. Nu niet perse het harder rijden maar gewoon, je wordt goedgezind , je zingt mee en je let niet meer op de snelheid die je per uur haalt. Meestal rijd ik dan te hard. Ik zou niet weten of klassieke, trage muziek een mens trager doet rijden..

Berichten: 3.165

Re: Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

Ik denk ook dat leuke snelritme muziek mij aanzet tot harder rijden. Nu niet perse het harder rijden maar gewoon, je wordt goedgezind , je zingt mee en je let niet meer op de snelheid die je per uur haalt. Meestal rijd ik dan te hard. Ik zou niet weten of klassieke, trage muziek een mens trager doet rijden..
Het hangt er maar net van af wat jouw muzikale smaak is.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van in hoeverre je in de muziek opgaat. Ik zou weer harder gaan rijden als ik queen op zou zetten.

Reageer