Springen naar inhoud

Invloed bepaalde geluiden op rijgedrag

• Log in om te kunnen reageren

Nevsmantis

Nevsmantis

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 11:57

Goedendag

Ik ben bezig met een onderzoek naar het rijgedrag van mensen in een rijsimulator. En belangrijk daarbij de invloed van geluiden op de rijprestaties.

Heeft iemand voor mij een richting waarin te zoeken of een titel van een boek of een eigen persoonlijke mening/ervaring.

Bij voorbaat hartelijk dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 13:33

Goedendag  

Ik ben bezig met een onderzoek naar het rijgedrag van mensen in een rijsimulator. En belangrijk daarbij de invloed van geluiden op de rijprestaties.

Heeft iemand voor mij een richting waarin te zoeken of een titel van een boek of een eigen persoonlijke mening/ervaring.

Bij voorbaat hartelijk dank

Topics over de invloed van afleiding, aandachtshypothesen zijn makkelijk te vinden. Ik zou ook wat rondneuzen in de ergonomische vakliteratuur bv. lawaai in een werkomgeving.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 08:39

Mijn persoonlijke ervaring: des te harder/sneller de muziek, des te harder ik ga rijden.. Maar dat is natuurlijk allerminst wetenschappelijk, geen idee of hier ooit onderzoek naar is gedaan.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 12:19

Mijn persoonlijke ervaring: des te harder/sneller de muziek, des te harder ik ga rijden..  Maar dat is natuurlijk allerminst wetenschappelijk, geen idee of hier ooit onderzoek naar is gedaan.

Daar is onderzoek naar gedaan met als theoretisch kader een theorie van Zajonc
waarbij een verhoging van arousal leidt tot toename van dominante responsen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

popin

popin

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 20:55

Ik denk ook dat leuke snelritme muziek mij aanzet tot harder rijden. Nu niet perse het harder rijden maar gewoon, je wordt goedgezind , je zingt mee en je let niet meer op de snelheid die je per uur haalt. Meestal rijd ik dan te hard. Ik zou niet weten of klassieke, trage muziek een mens trager doet rijden..

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 01:45

Ik denk ook dat leuke snelritme muziek mij aanzet tot harder rijden. Nu niet perse het harder rijden maar gewoon, je wordt goedgezind , je zingt mee en je let niet meer op de snelheid die je per uur haalt. Meestal rijd ik dan te hard. Ik zou niet weten of klassieke, trage muziek een mens trager doet rijden..

Het hangt er maar net van af wat jouw muzikale smaak is.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van in hoeverre je in de muziek opgaat. Ik zou weer harder gaan rijden als ik queen op zou zetten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures