Springen naar inhoud

[profielwerkstuk] deeltjes versnellen

• Log in om te kunnen reageren

dthedje

dthedje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 12:30

Hallo,

Het is mischien een gek idee maar ik vroeg me af als het mogelijk is om zelf een (kleine) lineare deeltjes versneller te maken.

Eerst het elektronenkanon. lijkt me dat ik dat uit een oude tv kan slopen? eventueel zelf maken maar lijkt me al weer wat lastiger.(klein werk, vacuŁm ect)

Vervolgens de electronen te versnellen door ze door een buis te laten gaan (1 a 2 meter) die omwikkeld is met koperdraad met daarover een paar kvolt. (Zo'n energiebron heb ik).

Het probleem zit hem denk ik in het vacuum? Ik weet niet precies hoe ontzettend belangrijk het is. Ik denk dat een onderdruk wel te maken is met een pomp ect. maar echt hoog vacuŁm gaat me niet lukken lijkt me.

Daarnaast wil (wat heb je er anders aan) gaan meten met welke snelheid de elektronen tegen het eindpunt(metaal) aan botsen. Het moet zowieso uitrekenbaar zijn. die natuurkunde/wiskunde die daar voor nodig is beheers ik ook.

En het lijkt me dat het meetbaar moet zijn.
Ik was aan het denken aan een hele preciese ampere meter aan de botsplaat te hangen. Het lijkt me immers dat als er elektronen op het metaal invallen deze kenetische energie omgezet word en opgenomen word in het rooster. waardoor de plaat geladen word en er een stroom kan gaan lopen. de vraag daarbij is dan: is dit mogelijk. en er komt natuurlijk ook warmte vrij.

Wat denken jullie ervan? Is het haalbaar?. Het is natuurlijk niet gemakkelijk.

ps. Ik zit op 6vwo met na2. Ben aan het denken aan profielwerkstuk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 17:26

Ik twijfel ten eerste aan de haalbaarheid van het zelf maken van een deeltjesversnelling. Het is niet eenvoudig, vereist een hoop precisie en tijd en ik denk dat je ook de gereedschap mist.

Ten tweede zet ik mijn vraagtekens bij de veiligheid. Het openmaken van een televisietoestel is niet zonder gevaar, tenzij je weet waar je mee bezig bent. Er is namelijk nog steeds lading aanwezig op de condensatoren die in het toestel zijn verwerkt. Verder is het werken met hoge spanningen ook niet zonder gevaar.

Ik zou als ik jou was eens kontakt opnemen met een universiteit. Ik weet bijvoorbeeld dat de Rijksuniversiteit Groningen een opstelling voor tweede jaars natuurkunde studenten heeft die gelijkwaardig is aan deze proef. Zij moeten dan bijvoorbeeld met behulp van een magneetveld bepalen wat de snelheid van de elektronen is. Met een beetje diepgaande theorie hierover heb je al snel een profielwerkstuk vol.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 17:43

Elektronenkanon uit een tv slopen is volgens mij levensgevaarlijk. Hoewel de tv zelf maar 220 V trekt wordt die spanning intern omgezet in een veel hogere spanning om het kanon te voeden. Ik heb weleens gehoord dat het hierbij om 10.000 Volt kan gaan. Maar ben geen technicus dus ik weet het niet zeker.

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2006 - 07:33

Ik zou het niet doen als ik jou was. Naast de genoemde gevaren met de hoogspanning, is er ook nog eens het gevaar dat je hebt als je de elektronen niet goed afschermt. Ik weet dat ze op de Universiteit Twente een speciale bunker hebben voor hun deeltjesversneller (en die is nog niet eens zo heeeel bijzonder..), waar je onder geen beding in de buurt mag komen als 'ie aan staat. Elektronen met hoge snelheid hebben namelijk nogal een hoge indringdiepte; i.e. ze komen nogal ver je lichaam in. Ze hebben een hoge energie en kunnen daardoor je lichaamscellen kapot maken.. Lijkt me niet geheel gezond.
Afrader. sorry [rr]

de optie die Bart aandraagt is overigens prima te doen, twee helmholzspoelen rond een speciaal elektronenkanon, en de snelheid berekenen uit de straal van het geioniseerde gas. 'k heb hier zelf ook wel eens een VWO scholier mee geholpen (op de UT), en dat was allemaal prima te doen en te begrijpen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

dthedje

dthedje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 09:58

Enige tijd geleden dat ik dit topic opende maar om er op terug te komen.

Ik heb veel geinformeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat het maken van alleen een rechte bundel elektronen al heel veel werk vereist. De hoogspanning had ik zelf ook al aan gedacht en dat probleem leek me wel te overbruggen met enige voorzichtigheid :wink: .

Waarschijnlijk was het toch te lastig/ingewikkeld en heb ik er maar niet voor gekozen.

Bedankt voor de reacties.

Ps. Ik ga nu bliksem (teslacoil) maken.

Nikolle

Nikolle

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 15:18

Hallo,

Het is mischien een gek idee maar ik vroeg me af als het mogelijk is om zelf een (kleine) lineare deeltjes versneller te maken.

Eerst het elektronenkanon. lijkt me dat ik dat uit een oude tv kan slopen? eventueel zelf maken maar lijkt me al weer wat lastiger.(klein werk, vacuŁm ect)

Gekke vraag misschien hoor, maar waarom moet dit vacuum zijn?

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 februari 2007 - 15:22

Gekke vraag misschien hoor, maar waarom moet dit vacuum zijn?

Anders botsen de deeltjes die je wilt versnellen gelijk tegen allerlei moleculen aan. :) Je wilt de deeltjes de 'vrije ruimte' geven om naar hartelust te versnellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures