Springen naar inhoud

Relatine=drug? ja of nee?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 14:37

Een tijdje terug las ik in de media: dat het toedienen van relatine met enige preciesie moet gebeuren anders ben je met drugs bezig.

Mijn vraag is nu, is relatine drugs? waarom wel waarom niet? inituitief zou ik zeggen van niet omdat het zoveel jonge kinderen toegediend krijgen en ik dus eigenlijk weinig of een niet een probleem zie.
Verder heb ik het product zelf nooit ingenomen dus op die manier ben ik niet echt een ervaringsdeskundige, ooit heeft het nog wel eens iemand vergeleken met cafiene uit koffie klopt dit?
Hoe werkt relatine?

Groeten Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 14:50

relatine zegt mij niks. Retalin wel. Dat is idd een "medicijn" dat bij kinderen met ADHD wordt toegediend. Feitelijk is het een opiaat, je wordt er een beetje suf van. Als je de hele dag een storm in je hoofd hebt, gaat de storm dus liggen. Nadeel is wel dat veel kinderen die het op latere leeftijd (pubertijd) nog gebruiken, klagen over concentratieproblemen (die ze sowieso al hebben, als ADHD-ers zijnde) en verminderde "scherpte" van de geest. Ze waren niet zo scherp als zonder ritalin. Te begrijpen, omdat het "suf" maakt. Omdat het een opiaat is (net als heroine bijvoorbeeld) wordt het tot drugs gerekend.

edit: ah, weer wat geleerd: relatine is hetzelfde als retalin, alleen gebruikt men de eerste term in Belgie en de 2e in Nederland. Bon.

http://www.hulpgids....-bijsluiter.htm
eerste link bij google: ritalin
Appareo decet nihil munditia?

Kaph

Kaph

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 16:15

Volgens mij is Ritalin (methylfenidaat) geen opiaat, maar juist een stimulant. Het heeft meer weg van cocaÔne dan van heroÔne. Het effect dat het op ADHD-ers heeft (het maakt ze inderdaad rustiger) is dan ook paradoxaal te noemen. Een veel gehoorde verklaring is dat door toediening van een stimulant de drive van ADHD-patiŽnten naar activiteit (of 'prikkels' of wat dan ook) verzadigd raakt, zodat daar geen overactief gedrag meer voor nodig is.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 16:19

Het is een vreemde stof. Normale mensen worden er juist drukker van, mensen die ADHD hebben worden er rustiger van.
Voor de ťťn is het een drug, voor de ander is het een 'medicijn'.

Een probleem is dat iemand die gewoon wat hyperactief is en ten onrechte de diagnose ADHD krijgt (gebeurde de laatste 10-15 jaar zeer veel) vaak dat Retalin krijgt voorgeschreven en er nog drukker van wordt als gevolg waarvan ze nog meer retalin voorschrijven. Logischerwijs heeft dit destructieve gevolgen voor het gezin en vooral de patiŽnt.

Anderzijds trek ik ook in twijfel ofdat het nu zo verstandig is om kinderen die wel ADHD hebben zo veel Ritalin te geven. Die ADHD blijft en je moet er mee leren omgaan tenzij je jouw hele leven Retalin wilt blijven slikken. Het lijkt mij dat je dan beter op jonge leeftijd al met die ADHD kan leren omgaan. Zo'n medicijn kan wel goed helpen als tijdelijk hulpmiddel, tijdelijk de klachten wat verminderen zodat de patiŽnt makkelijker kan leren omgaan met zijn ADHD en dan langzaam aan het medicijn afbouwen.

Kaph

Kaph

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 17:58

Het is een vreemde stof. Normale mensen worden er juist drukker van, mensen die ADHD hebben worden er rustiger van.

Dat 'vreemde' verschil in effect wordt dus redelijk verklaard door de eerder genoemde populaire theorie.

Een probleem is dat iemand die gewoon wat hyperactief is en ten onrechte de diagnose ADHD krijgt (gebeurde de laatste 10-15 jaar zeer veel) vaak dat Retalin krijgt voorgeschreven en er nog drukker van wordt als gevolg waarvan ze nog meer retalin voorschrijven. Logischerwijs heeft dit destructieve gevolgen voor het gezin en vooral de patiŽnt.

Mee eens.

Anderzijds trek ik ook in twijfel ofdat het nu zo verstandig is om kinderen die wel ADHD hebben zo veel Ritalin te geven. Die ADHD blijft en je moet er mee leren omgaan tenzij je jouw hele leven Retalin wilt blijven slikken. Het lijkt mij dat je dan beter op jonge leeftijd al met die ADHD kan leren omgaan. Zo'n medicijn kan wel goed helpen als tijdelijk hulpmiddel, tijdelijk de klachten wat verminderen zodat de patiŽnt makkelijker kan leren omgaan met zijn ADHD en dan langzaam aan het medicijn afbouwen.

Het effect van therapie op ADHD schijnt niet al te denderend te zijn. Zoals zo vaak lijkt een combinatie van medicatie en therapie de beste vooruitzichten te bieden, maar waarschijnlijk zal de medicatie toch het hoofddeel van de behandeling moeten zijn voor veel patiŽnten.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2006 - 14:09

ja okť bedankt maar hoe werkt het?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2006 - 15:32

Volgens mij is Ritalin (methylfenidaat) geen opiaat, maar juist een stimulant. Het heeft meer weg van cocaÔne dan van heroÔne. Het effect dat het op ADHD-ers heeft (het maakt ze inderdaad rustiger) is dan ook paradoxaal te noemen. Een veel gehoorde verklaring is dat door toediening van een stimulant de drive van ADHD-patiŽnten naar activiteit (of 'prikkels' of wat dan ook) verzadigd raakt, zodat daar geen overactief gedrag meer voor nodig is.

Ritaline is inderdaad een stimulant. De werking schijnt iets te maken te hebben met beÔnvloeding van de hoeveelheid dopamine in het bloed en het daaraan gekoppelde concentratievermogen, waardoor "afgeleid" worden door andere zaken en het daaraan verbonden drukke gedrag afneemt. Zie onderste link.

Ritaline kwam overigens ook in deze topic even aan de orde: http://www.wetenscha...showtopic=17789 .
Omdat het spul nogal wat bijwerkingen heeft is het in Amerika in opspraak gekomen, vooral omdat het zo massaal wordt voorgeschreven en blijkbaar ook misbruikt wordt door volwassenen (zonder ADHD) voor het stimulerende effect dat het (tijdelijk) heeft. Net zoals met andere drugs zijn er mensen die er blijkbaar hopeloos verslaafd aan raken.

http://www.drugfree....g_guide/Ritalin over ritalin abuse en wat de bijwerkingen zijn.
http://psychcentral....dhd_ritalin.htm over hoe het werkt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Kaph

Kaph

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2006 - 16:08

ja okť bedankt maar hoe werkt het?

Zoals Veertje al zei heeft het met dopamine te maken. Methylfenidaat blokkeert de presynaptische dopaminetransporter (DAT). De functie van DAT is het opruimen van extra dopamine (voornamelijk) in de synaptische spleet na synaptische communicatie. Doordat DAT wordt geblokkeerd blijft er dus meer dopamine over in de synaptische spleet, zodat de dopaminerge communicatie wordt verhoogd. De verhoging is het sterkst in bepaalde hersengebieden, waaronder het striatum. Er wordt wel verondersteld dat het versterkte dopaminerge signaal in het striatum aan de basis staat van een verhoging van de andacht die aan belangrijke/interessante stimuli gegeven wordt.

Volkow et al. (2004) lieten bijvoorbeeld zien dat methylfenidaat leidt tot meer striataal dopamine en dat dit gekoppeld is aan verbeterde prestaties van gezonde proefpersonen op een wiskundige test. Deze proefpersonen vermeldden verder dat ze deze taak interessant vonden; veel interessanter dan dat een placebo-controle groep het vond.

NOPPES

NOPPES

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2006 - 20:11

hey bert F

ritalin heeft als werksame stof Methylfenidaat

Methylfenidaat is een opwekkende stof en ja het is een drugs.
waarom het is de sterkere varaint van de drugs speed, deze bevat een soort gelijke stof, dus Methylfenidaat heeft een sterkere werking als speed.

hoe het werkt?
zoals als ik al zei is het een upper, dus je word er wakker van.
maar waarom zou je een adhd-er een upper middel geven? het antwoord zit hem in de vraag waarom zijn die mensen zo druk?
heel simpel kijk maar eens naar iemand die moe is maar moet wakker blijven, wat doet zo iemand die zoekt spanning op, druk aan het doen. tja nu denk je misschien, wat heeft dit met een adhd-er te maken?

een adhd-er is iemand die een hersenstoornis heeft ,die als reactie heeft heel druk rommelig zijn, oke leuk om te weten dit alles, maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag: waarom deze stof werkt bij deze drukke mensen?
goed de reactie van de hersenstoornis is duidelijk druk doen.
door deze vragen komen we dus bij de plek waar de oorzaak van dit probleem ligt "de hersenen" en ook natuurlijk weer een vraag:

wat gaat daar fout in de hersenen, met als reactie druk doen?
even trug naar de persoon met slaap die zichzelf wakker houd door actief te doen.
en laten we die hersenen is nemen en kijken wat daar gebeurd, door actief te doen worden de hersens dat ook wat ze niet waren.
even het verband leggen wat met de adhd-er en de persoon die zich zelf wakker houd. bijde zoeken spanning om helder te blijven.
de hersenen van een adhd-er zijn niet actief genoeg.

conclusie: Methylfenidaat wek de hersenen van adhd-er zodat zij zelf dit niet hoeven te doen door spanning te zoeken of druk te doen.

ik hoop bij deze antwoord te kunnen geven op je vragen. (het was ooit ook een vraag van mij, omdat ik een broer heb met adhd. heb ik de vragen die jij ook hebt en: of deze hersenstoornis over gaat? adhd gaat nooit over, maar als het niet al te er is kun je er goed mee leren leven dit leren mensen in de loop der jaren. zonder geneesmiddelen.)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2006 - 23:13

Hmm.. wat maakt iets dan 'een drug(s)'?

Zaken die in de volksmond 'drugs' genoemd worden omvatten zowel stimulerende, verdovende als hallucinogene stoffen (en ook nog wel- en niet verslavende) - dus het antwoord hangt nogal af van je definitie van 'drug'.
Victory through technology

Frankieboy

Frankieboy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2006 - 20:05

Over ritalin gebruik kan ik wel meepraten, aangezien ik nu 5 a 6 jaar gebruik. Tijdens een medicijncontrole heb ik ook wel eens gevraagd wat ritalin nou precies doet... De psychiater vertelde mij dat mijn hersenen te weinig van een bepaalde stof aanmaakte (ik weet het niet zeker maar volgens mij een bepaalde soort adrenaline) ritalin maakt die stof meer aan. Het antwoord van 'noppes' klopt helemaal..
Of ritalin een drugs is? Jazeker. Je hebt te maken met een stimulerende stof, absoluut ook met hallucinerende bijwerkingen en het heeft flinke invloed op de gevoelens (van down zijn tot euforisch). Daarbij komt nog dat je verslaafd raakt (je moet ca 3 tot 6 weken 'afkicken', om b.v. te stoppen).
Maar als je de definitie van drugs geeft zoals 'benm' te kennen geeft (wat ik ůůk versta onder drugs), vallen asprines als paracetamol ook hieronder...
De reden dat de halve amerikaanse bevolking ritalin gebruikt, heeft te maken met een 'bijwerking' (ook voor mensen zonder Adhd) waardoor iemand in staat is urenlang,dagenlang achter elkaar te leren. Je bent dus met andere woorden in staat om een maand achterstallig huiswerk binnen 3 a 4 dagen in te halen! Ook het caffeÔne verhaal klopt. Zo mocht ik niet meer nŠ 4 uur s middags ritalin hebben. Deed ik dat wel? Dan kon ik onmogelijk slapen 's nachts....

Ritalin is dus een drugs, maar volgens mij als je de definitie van drugs hebt, kan je daar (bijna) alle medicatie in kwijt. Ook paracetamollen..

Groetjes frank

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2006 - 02:02

Ritalin is dus een drugs, maar volgens mij als je de definitie van drugs hebt, kan je daar (bijna) alle medicatie in kwijt. Ook paracetamollen..

Naja, ik denk dat in de volksmond 'drugs' stoffen zijn die een bepaalde uitwerking hebben op 'de geest'. Aspirines zou ik hier niet zo snel onder plaatsen, maar stoffen als caffeine of zelfs veel anti-histaminica zijn zeker discutabel als je breed gaat definieren.

Sharitjeh

Sharitjeh

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 20:55

Ik heb een vraagje..

Als je zo'n pilletje inneemt zonder dat je ADHD hebt, dat kan toch niet gezond zijn?
Kunnen er daardoor nevenwerkingen ontstaan?

xxx

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2006 - 12:30

waarom het is de sterkere varaint van de drugs speed, deze bevat een soort gelijke stof, dus Methylfenidaat heeft een sterkere werking als speed.

Dit soort uitroepen hoor ik wel vaker, terwijl het toch echt niet klopt. Het enige wat methylfenidaat met amfetamine ('speed') gemeen heeft is de fenylring. Voor de rest zijn het totaal verschillende stoffen.

Er zijn wel andere ADHD-medicijnen die drugs genoemd kunnen worden,
bv. Adderall (die bestaat wťl uit amfetamine) en Desoxyne (metamfetamine).

De reden dat de halve amerikaanse bevolking ritalin gebruikt, heeft te maken met een 'bijwerking' (ook voor mensen zonder Adhd) waardoor iemand in staat is urenlang,dagenlang achter elkaar te leren. Je bent dus met andere woorden in staat om een maand achterstallig huiswerk binnen 3 a 4 dagen in te halen!

In staat zijn om lang te leren is afhankelijk van heel wat meer factoren dan alleen de mogelijkheid om je te focussen. Ritalin brengt je dan wel in een staat van 'arousal and focus', maar dat wil niet zeggen dat je na een dag leren niet helemaal kapot bent. De natuurlijke mechanismen van moeiheid en motivatieverlies gaan, ondanks de medicatie, gewoon door.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures