Springen naar inhoud

[wiskunde] a bepalen + break-even point

• Log in om te kunnen reageren

up2dat

up2dat

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 18:23

Ik heb eigenlijk 2 vragen waar ik niet uitkom.

Bij vraag 1 moet ik a bepalen zodat de vergelijking: (x/3) - (a/x) = 2
precies één oplossing heeft. Het antwoord moet -3 zijn, maar ik zie niet hoe je daarbij komt.

Vervolgens word de vraag van een goed gegeven door q=60-10p. De vaste productiekosten van dit goed zijn 25 euro, en de variabele productiekosten zijn 2 euro per eenheid. De totale opbrengsten zijn TR(p)=pq, het is de bedoeling dat we de break-even point bepalen. Ik zie dat p=2q+25 als ik het goed heb. Vervolgens moet je p aan q gelijk stellen, maar na heel wat gekloot kom ik er nog steeds niet uit.

Zou iemand me kunnen helpen bij het oplossen van deze vragen?? [rr]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 18:36

precies één oplossing heeft. Het antwoord moet -3 zijn, maar ik zie niet hoe je daarbij komt.

Vermenigvuldig beide leden met x zodat je een kwadratische vergelijking in x krijgt.
Stel de discriminant gelijk aan 0 en los vervolgens op naar a.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 september 2006 - 18:47

Ik heb eigenlijk 2 vragen waar ik niet uitkom.  

Vervolgens word de vraag van een goed gegeven door q=60-10p. De vaste productiekosten van dit goed zijn 25 euro, en de variabele productiekosten zijn 2 euro per eenheid. De totale opbrengsten zijn TR(p)=pq, het is de bedoeling dat we de break-even point bepalen. Ik zie dat p=2q+25 als ik het goed heb. Vervolgens moet je p aan q gelijk stellen, maar na heel wat gekloot kom ik er nog steeds niet uit.  

Zou iemand me kunnen helpen bij het oplossen van deze vragen?? [rr]

Zie je dat je een kwadr verg in x krijgt door in opg 1 links en rechts met 3x te vermenigvuldigen en wanneer heeft een kwadr verg één opl?

Bij opg 2 moet je p uitdrukken in q via q=60-10p.
Wat zijn je totale kosten en wat is je totale opbrengst.
'Break even' betekent ...?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2006 - 20:53

Dit lijkt me ook beter te passen in het forum voor huiswerk en opdrachten, verhuisd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures