[wiskunde] a bepalen + break-even point

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] a bepalen + break-even point

Ik heb eigenlijk 2 vragen waar ik niet uitkom.

Bij vraag 1 moet ik a bepalen zodat de vergelijking: (x/3) - (a/x) = 2

precies één oplossing heeft. Het antwoord moet -3 zijn, maar ik zie niet hoe je daarbij komt.

Vervolgens word de vraag van een goed gegeven door q=60-10p. De vaste productiekosten van dit goed zijn 25 euro, en de variabele productiekosten zijn 2 euro per eenheid. De totale opbrengsten zijn TR(p)=pq, het is de bedoeling dat we de break-even point bepalen. Ik zie dat p=2q+25 als ik het goed heb. Vervolgens moet je p aan q gelijk stellen, maar na heel wat gekloot kom ik er nog steeds niet uit.

Zou iemand me kunnen helpen bij het oplossen van deze vragen?? [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] a bepalen + break-even point

up2dat schreef:Bij vraag 1 moet ik a bepalen zodat de vergelijking: (x/3) - (a/x) = 2

precies één oplossing heeft. Het antwoord moet -3 zijn, maar ik zie niet hoe je daarbij komt.
Vermenigvuldig beide leden met x zodat je een kwadratische vergelijking in x krijgt.

Stel de discriminant gelijk aan 0 en los vervolgens op naar a.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] a bepalen + break-even point

up2dat schreef:Ik heb eigenlijk 2 vragen waar ik niet uitkom.  

Bij vraag 1 moet ik a bepalen zodat de vergelijking: (x/3) - (a/x) = 2

precies één oplossing heeft. Het antwoord moet -3 zijn, maar ik zie niet hoe je daarbij komt.

Vervolgens word de vraag van een goed gegeven door q=60-10p. De vaste productiekosten van dit goed zijn 25 euro, en de variabele productiekosten zijn 2 euro per eenheid. De totale opbrengsten zijn TR(p)=pq, het is de bedoeling dat we de break-even point bepalen. Ik zie dat p=2q+25 als ik het goed heb. Vervolgens moet je p aan q gelijk stellen, maar na heel wat gekloot kom ik er nog steeds niet uit.  

Zou iemand me kunnen helpen bij het oplossen van deze vragen?? [rr]
Zie je dat je een kwadr verg in x krijgt door in opg 1 links en rechts met 3x te vermenigvuldigen en wanneer heeft een kwadr verg één opl?

Bij opg 2 moet je p uitdrukken in q via q=60-10p.

Wat zijn je totale kosten en wat is je totale opbrengst.

'Break even' betekent ...?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] a bepalen + break-even point

Dit lijkt me ook beter te passen in het forum voor huiswerk en opdrachten, verhuisd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer