Plotselinge dood bij 'sporthart'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Plotselinge dood bij 'sporthart'

Hallo iedereen

mijn lieve vriendinnetje is 2 juli plotseling in haar slaap overleden, terwijl zij nergens last van had. Na sectie is gebleken dat zij een 'sporthart' had, waar een infectie bij is gekomen en dat is meteen fataal geworden. Ze was geen topsporter, maar wel sportief en heel vitaal en levendig.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt? Als ik 'sporthart' opzoek krijg ik dus alleen maar informatie over topsporters met een extra groot hart. Dit is het dus niet! Het is een zeldzame hartafwijking waar je je hele leven niets van hoeft te merken. Maar ik kan de juiste informatie dus nergens vinden. Ik heb al in mijn medisch handboek van merck gekeken, maar daar staat hetzelfde in.

Weet iemand wat deze aandoening precies is en is er misschien een andere term voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Ik vind ook vooral 'vergroot hart' als ik met die term zoek...

Misschien dat het in de geneeskunde een andere naam heeft?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Ja misschien, maar ik vind het zo raar dat alles wat je leest over sporthart, juist positief is. Wat mijn vriendinnetje had was een zwak hart en zeldzaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Vandaar dat het me vreemd lijkt dat ze er dezelfde term voor zouden gebruiken...

Een geneeskundestudent kan misschien voor wat opheldering zorgen, even geduld [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Het is ook vreemd, maar de doodsoorzaak was een infectie bij een sporthart en dat is volgens mij gewoon door een pathaloog-anatoom gedaan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Wat ik weet is dat als je het hart structureel zwaar belast (sporten), het een beetje groeit om een groter volume per klap te kunnen verplaatsen. Zo heeft Lance Armstrong zo'n hart gekweekt en dat leidt tot bijvoorbeeld een rusthartslag van ruim 30 slagen per minuut (google: de bronnen hebbeb het over <30 tot iets meer dan 30).

Een infectie heeft daar volgens mij niets mee te maken; elk hart kan ontsteken :)

Misschien dat een sporthart om wat voor een reden dan ook gevoeliger is voor infectie?

Mijn condoleances [rr]
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Ja maar wat mijn vriendin had, was dus iets anders... Het is geen sporthart zoals topsporters dat hebben, want dat is helemaal niet slecht. Daarom is het zo vreemd en moeilijk informatie over te vinden... Het is geen extra groot en sterk hart, het is juist een zeldzame hartafwijking en heeft waarschijnlijk een andere medische term... maar toch bedankt!

Berichten: 20

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

zoek eens op cardiomyopathie en aritmogene rechter ventrikel dysplasie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

zoek eens op cardiomyopathie en aritmogene rechter ventrikel dysplasie
Als aanvulling: hier wordt een hartafwijking besproken, te weten hypertrofische cardiomyopathie die, zo het artikel, de meest voortkomende hartafwijking is waaraan jonge sporters (plotseling) overlijden. Het artikel zegt expliciet dat dat niet hetzelfde is als een "sporthart" (waarschijnlijk omdat daar nogal eens verwarring over bestaat?)

Dat er een verschil is tussen:
  • Een sporthart, waarbij door intensief sporten de hartspier verdikt (linker ventrikel hypertrofie-LVH) en de hartkamer groter wordt en
  • Een hypertrofische cardiomyopathie (HCM) waarbij de verdikking van de hartspier genetisch is bepaald en de hartkamer niet vergroot is
werd ook nog eens expliciet uit de doeken gedaan op een regionale avond in Rijswijk voor internisten/assistenten met als onderwerp vasculaire problemen in de sport. bron

Ik vermoed sterk dat HCM de aandoening is die men in het sectierapport verkeerd heeft aangeduid met "sporthart".

PS: Sterkte!
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 3.165

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Ik vermoed dat ze het over ventrikelhypertrofie hebben in dat raport wat ook bij een sporthart voorkomt.

Ik herinner me nog van mijn lessen dat er een verschil is tussen ofdat een hartspier (ventrikel om precies te zijn) hypertrofeert door sporten of door bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk. Op het moment dat het sporten de oorzakelijke factor is dan treden er tegelijkertijd met de groei van de hartspier andere mechanismen in werking die bijvoorbeeld garanderen dat de hartspier voldoende bloed blijft krijgen. De spier zelf ontwikkelt vrij gemakkelijk maar de coronaire arteriën (hartslagaders) ontwikkelen veel langzamer. Bij sporten ontwikkel je de coronaire arteriën goed mee en ontwikkelt de hartspier zich zeer geleidelijk waardoor de doorbloeding gelijke tred houdt, bij hypertensie ontwikkelen de coronaire arteriën niet goed mee waardoor de overontwikkelde hartspier te weinig bloed krijgt. Verder heb ik nog begrepen dat een dilatatie met als gevolg van het dunner worden van de wand (heeft met de druk te maken) in het ene geval normaal is en in het andere geval uitblijft.

Als je op hoog niveau hebt gesport (aeroob gezien) dan is het belangrijkste dat je daar nooit in één keer mee stopt, je moet dat geleidelijk afbouwen. Dan krijgt het lichaam de kans om zich aan te passen.

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

beankt voor jullie hulp!

ik ga er binnenkort even voor zitten en alles lezen en bestuderen...

heb het nu even druk met de studie dus laat dit even rusten

zit er ook over na te denken om te vragen naar het sectierapport, maar zoals je begrijpt is het niet zomaar iets wat ik op hyves ofzo zal vragen :) dus heeft tijd nodig

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Na al die moeilijke theorieen kan het ook nog simpel een gebrek aan celvoedingsstoffen in het hart zijn. Dat komt bij sporters meer voor.

Celvoedingsstoffen zorgen voor bio-energie voor het hart, met name taurine zorgt voor de electrische impuls waardoor een hartslag ontstaat.

M.v.gr.

Berichten: 32

Re: Plotselinge dood bij 'sporthart'

Het is iig zeker dat het een aangeboren zeldzame hartafwijking was waar de fatale infectie bijgekomen is.

dus het heeft niks met voedingsstoffen te maken.

Reageer