Biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

Biodiesel

Heb een klein vraagje..

Wij hebben op school biodiesel gemaakt vanuit zonnebloemolie.

Dat hebben we gedaan door de vetzuren in deze zonnebloemolie te verzepen.

Deze verzeping gebeurde onder invloed van een mengsel van methanol met KaOH.

Ik snap wel waarom we KaOH nodig hebben.. de verestering moet namelijk worden afgebroken, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom we methanol ook moeten gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Biodiesel

De olie en het water (KOH) lossen niet in elkaar op, maar met een alcohol kan je het verschil in polariteit wat kleiner maken. Dan heb je dus meer contactoppervlak dan het grensvlak tussen de olie en het water, waardoor het wat meer opschiet allemaal.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: Biodiesel

De olie en het water (KOH) lossen niet in elkaar op, maar met een alcohol kan je het verschil in polariteit wat kleiner maken. Dan heb je dus meer contactoppervlak dan het grensvlak tussen de olie en het water, waardoor het wat meer opschiet allemaal.


Dankje, dus de methanol doet niet mee aan de reactie maar is een katalysator?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Biodiesel

De methanol doet inderdaad niet mee aan de reactie. En dus is het geen katalysator. Bij de reactie is methanol immers niet betrokken (ookal wordt een katalysator niet verbruikt, hij is wel bij de reactie betrokken).

Ik zou het een hulpstof noemen denk ik..

Zoek wiki anders even na voor een completere definitie van een katalysator.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 133

Re: Biodiesel

Is het niet eerder zo dat je de biodiesel gemaakt hebt via een transesterficatie van de triglyceriden met methanol, met vorming van glycerol en een mengsel van methylesters, gekatalyseerd door KOH ? Ik dacht dat bij de productie van biodiesel zeepvorming juist een ongewenste nevenreactie was ?

Berichten: 2.746

Re: Biodiesel

dat dacht ik ook

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Biodiesel

Biodiesel wordt momenteel gemaakt door koolzaad-, soja- of palmolie te verhitten met een chemische katalysator, vaak methanol.
In dat artikel noemen ze methanol een katalysator in die reactie. Hoe zit het nu??? [rr]

bron

Berichten: 133

Re: Biodiesel

Dat is het eerste artikel waarin ik lees dat methanol een katalysator zou zijn bij de productie van biodiesel. Denk dan ook niet dat het echt betrouwbaar is wat er in staat.

vb : http://www.uidaho.edu/bioenergy/biodieselE...%20catalyzed%22

Berichten: 2.746

Re: Biodiesel

bron
Procesbeschrijving

Chemisch gesproken bestaan plantaardige en dierlijke oliën en vetten uit triglyceriden. Dit

zijn verbindingen van glycerol met hogere vetzuren zoals palmitine-, stearine- en oliezuur. Bij

de omestering reageert elk molecuul triglyceride met 3 moleculen methanol (MeOH) onder

vorming van 3 moleculen biodiesel en 1 molecuul glycerol:

1 triglyceride + 3 MeOH
\(\Rightarrow\)
3 biodiesel + 1 glycerol

De reactie kan bij 65 °C en ongeveer atmosferische druk worden uitgevoerd. Het symbool

betekent dat zich een evenwicht instelt tussen de naar rechts verlopende reactie (vorming

van biodiesel en glycerol) en de omgekeerde reactie naar links (terugvorming van triglyceride

en MeOH). Om het evenwicht zo ver mogelijk naar rechts te verschuiven, wordt de

omestering met een overmaat aan methanol uitgevoerd. In het methanol wordt een

katalytische hoeveelheid KOH opgelost om de reactietijd kort te houden.

Berichten: 20

Re: Biodiesel

http://home.versatel.nl/j.huisjes/blokschema.jpg

De werkelijke opdracht voor onze opdracht is het maken van een vol automatische installaties die automatisch biodiesel maakt in een bacherlorproces..

Nu heb ik weer 2 vraagjes (ze staan ook vermeld op de bijgevoegde tekening);

De eerste vraag gaan we trouwens ook nog x uitproberen..

1. Heeft het invloed dat we zonnebloemolie, NaOH en methanol tegelijk bij elkaar doen en deze 3 stoffen tegelijk gaan verwarmen en tegelijk laten roeren?

2. Op welke manier kunnen we de methylesters en de glycerol automatisch van elkaar scheiden? Is dat mogelijk door destilatie? Of is het mogelijk dat we dat automatisch doen met een scheidtrechter?

Tot zo ver al heel erg bedankt, mvg Rick

edit mod(Lala): leuk plaatje Rick, alleen wel heel erg groot he :) . Kheb er even een link van gemaakt, als je het alsnog graag als plaatje ziet: laat het me even weten en dan fix ik dat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Biodiesel

RickH schreef:De werkelijke opdracht voor onze opdracht is het maken van een vol automatische installaties die automatisch biodiesel maakt in een bacherlorproces..

1. Heeft het invloed dat we zonnebloemolie, NaOH en methanol tegelijk bij elkaar doen en deze 3 stoffen tegelijk gaan verwarmen en tegelijk laten roeren?

2. Op welke manier kunnen we de methylesters en de glycerol automatisch van elkaar scheiden? Is dat mogelijk door destilatie? Of is het mogelijk dat we dat automatisch doen met een scheidtrechter?
Neem aan dat je het over een batchproces hebt, ipv een bacherlorproces?

Wat zijn de dichtheden van je eindproducten? Kan je ze misschien scheiden door onderin je vat na x tijd een van de fracties af te pompen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Biodiesel

ik heb het plaatje even wat kleiner gemaakt :)

Afbeelding

ik hoop dat rickh dit zo goed vind.

Beschrijving van hoe ik het gemaakt heb: Op mijn Mac heb ik het plaatje op de desktop gegooid, geopend in Preview en daar alleen het beschreven midden uitgeknipt. Daarna met "convert -geometry 600x600 blokschema.jpg blokschema600.jpg" in de terminal op maat gemaakt. Uiteindelijk heb ik het een unieke naam gegeven en met scp naar de web server gekopieerd.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 133

Re: Biodiesel

Aangezien het glycerol slecht oplosbaar is in de esters kan de scheiding snel en gemakkelijk gebeuren in een decantatietank. De biodiesel zal zich hierbij bovenaan en het glycerol onderaan nestelen. Eventueel kan wel een overmaat methanol van het glycerol gescheiden worden via een destillatie.

Verder denk ik dat het gelijktijdig toevoegen van de drie stoffen geen problemen stelt.

Berichten: 1

Re: Biodiesel

Hoi.

1. Stel ik heb 1 liter koolzaadolie , hoeveel methanol moet ik dan daarbij doen zodat de glycol los laat.

2.Is de caustic soda(Natron Loog) een noodzaak of laat de glycol ook los zonder caustic soda

Zou het ook graag weten omdat ik hiermee ook bezig ben(machine)

Berichten: 12.262

Re: Biodiesel

1. Zul je moeten uitrekenen. Zoek de dichtheid en gemiddelde molmassa van de triglyceriden in koolzaadolie op, deel deze op elkaar, en je hebt het aantal molen. Per mol heb je mol 3 MeOH nodig.

2. Die loog is wel nodig omdat de vetzuren niet spontaan loskomen van glycerol.
Victory through technology

Reageer