anticodon tRNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 283

anticodon tRNA

Het anticodon van het tRNA zit aan de ene kant van het tRNA-molekuul en het aminozuur zit aan de andere kant van het molekuul. Er kan dus staan dat bijvoorbeeld het anticodon GAA is en dat op de bindingplaats van het aminozuur CUU 'staat'.

Mijn vraag: hoe komt het dat het anticodon en de bindingsplaats voor het aminozuur altijd elkaars tegenpool zijn (ervan uitgaande dat er geen mutaties o.i.d. zijn opgetreden) terwijl ze aan de andere kant van het molekuul zitten?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: anticodon tRNA

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Aan het tRNA (zelf dus een RNA-molecuul) zit een bepaald aminozuur vastgehecht. Zodra het gedeelte van het tRNA (het anticodon) dat complementair is aan een bepaald stuk mRNA aan het mRNA bindt, wordt het aminozuur losgekoppeld en aan de zich vormende keten van aminozuren gehecht.

Ik denk dat je een paar dingen doorelkaar haalt ofzo...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 283

Re: anticodon tRNA

Ik bedoel het zo

Het anticodon hecht zich aan het mRNA. Dus stel het anticodon is GAA. Aan de andere kant van het tRNA-molekuul zit de bindingplaats voor het aminozuur. Dit zit dus nog wel gewoon aan het molukuul zelf. Omdat de bindingplaats het tegenovergesteld is van het anticodon zal hier CUU staan. Aan deze CUU komt het aminozuur (in dit geval Leucine (Leu)) te zitten.

Mijn vraag: Hoe komt het dat anticodon en de bindingsplaats voor het aminozuur elkaars tegenovergestelden zijn terwijl ze allebei aan de andere kant van het moelukuul zitten? (zie plaatje)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: anticodon tRNA

De plaats waaraan het aminozuur aan het tRNA bindt is niet complementair aan het anticodon. Het is een algemene sequentie, namelijk CCA. Dus onafhankelijk van de sequentie van het anticodon.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 283

Re: anticodon tRNA

De plaats waaraan het aminozuur aan het tRNA bindt is niet complementair aan het anticodon. Het is een algemene sequentie, namelijk CCA. Dus onafhankelijk van de sequentie van het anticodon.


Volgens mij zijn ze wel degelijk complementair.

Re: anticodon tRNA

Neen, ze zijn niet complementair. De bindingsplaats op het tRNA voor het aminozuur is altijd CCA.

dimi

Berichten: 283

Re: anticodon tRNA

Maar hoe komt dan het goede aminozuur aan het goede tRNA-molekuul? Als al die bindingsplaatsen gelijk zijn, dan kan toch ieder aminozuur aan ieder tRNA-molekuul binden?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: anticodon tRNA

Het enzym dat het juiste aminzozuur aan het tRNA koppelt herkent andere eigenschappen van het tRNA, zoals het anticodon. Maar er zijn ook enkele andere plekken in het tRNA-molecuul die kunnen verschillen tussen de tRNA's.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer